صفحه‌نمایش LCD با اثر انگشت درون پنل می‌آید؟

1
2382
صفحه‌نمایش LCD با اثر انگشت درون پنل می‌آید؟

سنسورهای اثر انگشت درون صفحه‌نمایش این روزها به یکی از داغ‌ترین فناوری‌های روز بدل شده و در حالی‌که نه در نمونه‌های ساده‌تر نوری و نه در نمونه‌های پیشرفته‌ای مثل سنسورهای التراسونیک حاضر در گلکسی S10 و S10 پلاس، از نظر سرعت و دقت، به تجربه اثر انگشت‌های معمول خازنی نزدیک نیز نمی‌شویم اما به احتمال فراوان، آینده فناوری تشخیص اثر انگشت به همین صورت خواهد بود. یک محدودیت اصلی برای این فناوری تا به امروز، اجبار به استفاده از پنل‌های OLED برای جای‌گیری سنسور اثر انگشت اما امروز خبرهای تازه‌ای در این رابطه منتشر شده که شاید در آینده امکان قرارگیری اثر انگشت درون پنل را برای صفحه‌نمایش LCD نیز فراهم کند. کمپانی چینی BOE که در طی یک سال گذشته چندی گوشی مختلف را با صفحه‌نمایش LCD و دوربین سلفی پانچی عرضه کرده است حالا از ارائه قریب‌الوقوع اثر انگشت درون پنل برای صفحه‌نمایش‌های LCD خبر داده است.

صفحه‌نمایش LCD با اثر انگشت درون پنل می‌آید؟

BOE اعلام کرده که توانسته با موفقیت، یک اسکنر اثر انگشت نوری را درون یک صفحه‌نمایش LCD عادی جای دهد؛ این موفقیت از آن جهت بسیار مهم به نظر می‌رسد پنل‌های LCD به دلیل مجموعه‌ای از لایه‌های مختلف و به خصوص لایه نور پس‌زمینه، ضخیم‌تر از پنل‌های OLED بوده و بدین‌ترتیب، جای‌گذاری یک سنسور اثر انگشت در آن حداقل تا به امروز نا ممکن به نظر می‌رسید. طبق اطلاعات موسسه‌های تحقیقاتی، نزدیک به 85 درصد از یک میلیارد و 456 میلیون گوشی هوشمندی که در سال 2018 به بازار عرضه شده‌اند، دارای پنل‌های LCD هستند و با وجود آنکه این روند در حال تغییر به نفع OLEDهاست اما سرعت این تغییر بسیار اندک بوده و راه درازی تا کنار رفتن صفحه‌نمایش‌های LCD باقی مانده است. در این شرایط در صورت محقق شدن ادعای BOE، سنسورهای اثر انگشت به گوشی‌های ارزان‌قیمت و رده میانی نیز راه یافته و در طراحی و شکل ظاهری مدل‌های این کلاس نیز تغییرات بزرگی حاصل می‌شود.

BOE البته تنها شرکت درگیر با این مسئله نبوده و پیش از این کمپانی‌های Fortsense و AU Optronics نیز انجام تحقیقاتی در این زمینه خبر داده بودند. BOE البته برخلاف بقیه رقبا، ظاهرا از فاز تحقیقاتی با موفقیت خارج شده و طیق اعلام این شرکت، پنل‌های LCD‌ مجهز به این قابلیت را تا پایان سال 2019 به تولید انبوه رسانده و در سال 2020 نیز این محصولات به بازار عرضه می‌شوند.

منبع

یک دیدگاه

  1. ظاهرا قراره برای گوشی های ارزون قیمت هم این قابلیت فراهم شه
    اما با این قیمت دلار بعید میدونم بازم تو ایران به صرفه و ارزون باشه
    ممنون از اطلاعات جالبتون

ارسال یک پاسخ