معرفی اولین لپ‌تاپ‌های ویندوزی با پردازنده ARM : ارزان، بدون فن

0
4012
معرفی اولین لپ‌تاپ‌های ویندوزی با پردازنده ARM : ارزان، بدون فن

شرکت‌های مایکروسافت و کوالکام امروز در نشستی مشکرک از نسل جدید لپ‌تاپ‌های مبتنی بر ویندوز 10 با پردازنده ARM خبر دادند. اردیبهشت ماه امسال، مایکروسافت از تصمیم خود برای ارائه لپ‌تاپ‌های ویندوزی با پردازنده ARM در همکاری با لنوو خبر داده بود. این رویا حالا عملی شده و علاوه بر لنوو، دیگر نقش‌آفرینان اصلی دنیای لپ‌تاپ از جمله HP و ایسوس نیز به این تصمیم مایکروسافت پیوسته‌اند. لپ‌تاپ‌ها و دیوایس‌های تبدیل‌شونده (Convertibles) این سری دارای پروسسور Snapdragon 835 بوده و از فن نیز در آن خبری نیست. قیمت این لپ‌تاپ‌ها از 600 تا 800 دلار خواهد بود.

معرفی اولین لپ‌تاپ‌های ویندوزی با پردازنده ARM : ارزان، بدون فن
HP Envy X2

استفاده از پردازنده‌های ARM روی دیوایس‌های مجهز به ویندوز 10 عادی رویایی تمام‌عیاری برای مایکروسافت است که حالا به واقعیت پیوسته و در آن نه‌تنها لپ‌تاپ‌ها با قیمت پائین‌تری در دسترس کاربران قرار می‌گیرد بلکه در زمینه مصرف انرژی و دوام باتری نیز در مقایسه با آنچه تا به امروز با پردازنده‌های اینتل x86 به دست آمده، دستاورد گران‌مایه‌ای برجای می‌گذارد. برخلاف آنچه انتظار دا رید کامپیوترهای ویندوز 10 با پردازنده‌های ARM تفاوت بزرگی با لپ‌تاپ‌های معمول اینتلی ندارند و ویژگی‌های معمول ویندوز 10 مثل صفحه‌نمایش‌های تاچ‌اسکرین، سرویس Windows Hello و قابلیت استفاده از قلم، در آنها نیز به چشم می‌خورد. از جمله این مدل‌ها باید به HP Envy X2  اشاره کرد که شباهت کامل و نزدیکی با Spectre X2 دارد که در حال حاضر در بازار قابل تهیه است. دومین مدل Asus NovaGo است که بازهم از لحاظ ظاهری با دیگر مدل‌های معمول ایسوس تفاوت خاصی ندارد. هردوی این لپ‌تاپ‌ها با سیستم‌عامل Windows 10 S ارائه می‌شوند اما به نسخه کامل ویندوز 10 قابل ارتقاء خواهند بود.

معرفی اولین لپ‌تاپ‌های ویندوزی با پردازنده ARM : ارزان، بدون فن
Asus NovaGo

شاید تنها تفاوت این مدل‌ها با لپ‌تاپ‌های اینتلی معمول را در نبود فن جست‌وجو کرد هرچند لپ‌تاپ‌های پیشرفته اینتلی فعلی بازار نیز بدون فن ارائه می‌شوند. Envy X2 به سری سرفیس پروی مایکروسافت شباهت دارد در حالی‌که NovaGo ایسوس مانند یک لپ‌تاپ عادی ارزان‌قیمت است. مشخصات Envy X2 از دو مدل دیگر بالاتر است. صفحه‌نمایش دستگاه،‌ 12.3 اینچی با وضوح 1280×1920 پیکسل بوده و 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی دارد. در NovaGo از یک صفحه‌نمایش 13.3 اینچی 1080×1920 پیکسلی همراه با همان 8 گیگ رم و 256 گیگ حافظه داخلی استفاده شده که البته صفحه‌نمایش آن قابل جدا شدن نیست اما می‌تواند 360 درجه چرخیده و فرم تبلت به خود بگیرد. ارتباطات سیمی در مدل Envy کاملا به پورت USB Type-C وابسته است اما در NovaGo پورت عادی USB و HDMI وجود دارد.

معرفی اولین لپ‌تاپ‌های ویندوزی با پردازنده ARM : ارزان، بدون فن
Asus NovaGo

برتری اصلی حصور پردازنده ARM در این دیوایس‌ها را حین استفاده از آنها در دنیای واقعی متوجه می‌شویم جایی‌که کوالکام دوام باتری را تا 25 ساعت ارتقاء بخشیده است. جدا از این، سرعت اتصال LTE در این مدل‌ها به لطف حصور مودم X16 LTE نیز بالاتر از هر لپ‌تاپ دیگر مجهز به این امکان ارتباطی است. به گفته کوالکام نسل بعدی این لپ‌تاپ‌ها مجهز به اسنپ‌دراگون 845 و مودم‌های ارتباطی X20 سال آینده به بازار عرضه می‌شود.

منبع

ارسال یک پاسخ