منتظر آپدیت‌های سریع اندروید باشید؛ معرفی پروژه Treble

0
8525
تلاش گوگل برای حل مشکل آپدیت اندروید ؛ پروژه Treble

آپدیت اندروید برای گوشی‌های هوشمند همواره مشکل‌آفرین بوده و به جز خود دیوایس‌های گوگل،‌ دیگر شرکت‌ها حتی در مورد پرچمداران خود نیز حین آپدیت کند عمل می‌کنند چه بسا برخی برندها در بهترین حالت آپدیت اندروید را زمانی برای یک گوشی موبایل خاص و محبوب آماده می‌کنند که گوگل نسخه بعدی آپدیت اندروید را عرضه کرده است. گوگل امیدوار است با پروژه Treble که در اندروید بعدی که فعلا اندروید O خوانده می‌شود این مشکل را برطرف کند. بخش بزرگی از این مشکل به مکانیزم سه مرحله‌ای آپدیت سیستم‌عامل اندروید از گوگل تا کاربران است که نخست شرکت‌های سازنده چیپ‌ست‌های پردازشی (مثل کوالکام یا ساسونگ) باید جهت اطمینان از کارکرد این نسخه جدید اندروید با مکانیزم‌های سخت‌افزاری خود هر ورژن جدید را بهینه‌سازی کنند سپس شرکت‌های معمول سازنده موبایل برای اطمینان از کارکرد این ورژن تازه با نرم‌افزارهای خود و سوار کردن پوسته‌های نرم‌افزاری (مثل تاچ‌ویز و سنس از سامسونگ و اچ‌تی‌سی) بار دیگر این مکانیزم را بهینه‌سازی کنند و در نهایت اپراتورها نیز تغییرات لازم را روی این نسخه جدید اندروید اعمال کنند.

تلاش گوگل برای حل مشکل آپدیت اندروید ؛ پروژه Treble

به دلیل همین مکانیزم وقت‌گیر و البته هزینه‌بر شرکت‌های مختلف معمولا تنها آپدیت‌های اندروید را برای گوشی‌های اصلی و پرفروش ارائه کرده و سایر مدل‌ها تقریبا همیشه با همان ورژنی که به بازار ارائه شدند به کار خود پایان می‌دهند. گوگل در پروژه Treble فضایی به نام Vendor Test Suite یا VTS برای OEMها و سازندگان چیپ‌ست‌ها در نظر گرفته است که در آن، این شرکت‌ها می‌توانند اقدام به تست و راستی‌آزمایی کارکرد سخت‌افزار و نرم‌افزارهای خود با اندروید جدید کنند. با جدا کردن این فضای VTS از سیستم‌عامل اصلی و آپدیت اندرویدی که از سوی گوگل ایجاد شده شرایط برای آپدیت سریع و بدون مشکل فراهم آمده و دیگر شرکت‌ها نیازی به تغییر در خود هسته اندروید اصلی را نخواهند داشت.

تلاش گوگل برای حل مشکل آپدیت اندروید ؛ پروژه Treble

این ابتکار جدید البته تنها اولین مانع را از سر راه آپدیت سریع سیستم‌عامل اندروید بر می‌دارد و هنوز شرکت‌هایی مثل سامسونگ و HTC که تغییرات بزرگی را روی سیستم‌عامل انجام می‌دهند روند کندی را برای آپدیت پیش رو خواهند داشت. حضور پروژه Treble البته بیش از همه خود دست گوگل را در پشتیبانی و آپدیت طولانی‌تر گوشی‌های نکسوس و پیکسل خود باز می‌گذارد امری که البته گوگل معتقد است بیش از همه چیز به تصمیم کوالکام برای پشتیبانی یک چیپ‌ست برای زمانی طولانی‌تر از دو سال باز می‌گردد.

منبع

ارسال یک پاسخ