سامسونگ معرفی کرد: چیپ‌ست Exynos 8890

0
2180
معرفی چیپ ست موبایلی exynos 8890

چیپ‌ست‌های سری اکزاینوس سامسونگ در سال‌های اخیر نقشی اساسی در تامین قدرت مورد نیاز گوشی‌های مختلف این شرکت به ویژه پرچمداران این برند را داشته‌اند. Samsung Exynos 8 Octa 8890 نسل جدید چیپ‌ست‌های این شرکت است که امروز به صورت رسمی رونمایی شد و برای اولین بار از هسته‌های کاستوم Mongoose سامسونگ در آناستفاده شده است.

تا پیش از این تنها چند شرکت معدود از جمله کوالکام و اپل با ایجاد تغییراتی در مدل استاندارد شرکت ARM اقدام به تولید هسته‌های کاستوم مختلف می‌کردند و اینک سامسونگ را نیز می‌توان در زمره شرکت‌هایی دانست که با پردازنده‌های تغییر یافته براساس مدل ARM اقدام به ساخت چیپ‌ست‌های موبایلی می‌کند.

معرفی چیپ ست موبایلی exynos 8890

در چیپ‌ست Exynos 8890‌ سامسونگ از 8 هسته پردازشی استفاده شده که چهار عدد از آنها از نوع جدید کاستوم شده توسط سامسونگ با نام Mongoose است که وظیفه پردازش‌های سنگین را بر عهده دارد و 4 هسته دیگر از نوع معمول ARM-A53 برای پردازش‌های سبک‌تر به کار گرفته می‌شود. این چیپ‌ست همانند Exynos 7420 براساس معماری 14 نانومتری FinFET ساخته شده و در ترکیب big.LITTLE،‌ هسته‌های مذکور را به کار می‌گیرد جایی‌که در یک لحظه تنها 4 عدد از هسته‌ها برای انجام کارهای سبک یا سنگین فعال هستند.

چیپ‌ست جدید در فرایندی که شرکت سازنده از آن با نام Samsung Coherent Interconnect (اتصال فی‌مابینی متصل سامسونگ) یا SCI یاد می‌کند تعامل بهتری را مابین دو جزء جدا از هم این مجموعه ایجاد کرده و در نتیجه تا 30 درصد پرفورمنس بهتری را نسبت به گذشته و تا 10 درصد مصرف انرژی کمتری را ارائه می‌کند. نکته جالب‌تر در این میان که برای اولین بار در مجموعه سامسونگ رخ داده است حضور مودم درون چیپ‌ست موبایلی است که تا مدت‌ها برتری اصلی چیپ‌ست‌های کوالکام بر سایرین به حساب می‌آمد. مودم پیشرفته حاضر در این مجموعه از اتصال فوق سریع CAT.12/13 با سرعت دانلود بسیارب الای 600 مگابیت در ثانیه پشتیبانی می‌کند که دستاورد بزرگی برای سامسونگ به حساب می‌آید.

معرفی چیپ ست موبایلی exynos 8890

در بخش گرافیک این مجموعه از قطعه Mali-T880 استفاده شده که تا به اینجا تفاوتی با گرافیک مشابه حاضر در چیپ‌ست هواوی Kirin 950 که به تازگی معرفی شد ندارد. تفاوت اصلی از تعداد هسته‌های این قطعه گرافیکی آغاز می‌شود که در چیپ‌ست هواوی با گرافیک Mali-T800MP4 برابر 4 هسته و در چیپ‌ست Exynos 8890 سامسونگ با گرافیک Mali-T880MP12 برابر 12 عدد است. در نهایت حداکثر وصوح صفحه‌نمایش مورد پشتیبانی توسط این چیپ‌ست 2160×4096 پیکسل و یا 2400×3840 پیکسل است که به ترتیب UHD و WQUXGA نامیده می‌شوند. با اینکه هنوز مشخص نیست که کدامین دیوایس شانس نامیده شده به عنوان اولین دیوایس استفاده کننده از این چیپ‌ست را دارد اما با اطمینان نسبتا بالایی می‌توان از حضور قریب به یقین این چیپ‌ست در پرچمدار بعدی خانواده گلکسی S یعنی Galaxy S7 که ظاهرا در ماه فوریه رونمایی می‌شود سخن گفت.

منبع

ارسال یک پاسخ