کنفرانس مایکروسافت در E3: از پروژه xCloud تا Xbox جدید

0
2016
کنفرانس مایکروسافت در E3: از پروژه xCloud تا Xbox جدید

شرکت مایکروسافت شب گذشته در جریان کنفرانس مطبوعاتی نمایشگاه سرگرمی‌های الکترونیک یا E3 2019 از جزییات بیشتری در رابطه با سرویس بازی‌های آنلاین کلاد این شرکت موسوم به پروژه xCloud سخن گفت و اطلاعاتی را نیز از Xbox جدید نیز ارائه نمود. بازی‌های آنلاین تحت کلاد با رونمایی رسمی از گوگل Stadia وارد مرحله تازه‌ای از حیات خود شده و هر دو غول دنیای بازی یعنی سونی و مایکروسافت با احساس خطر از سوی گوگل، در پی ارائه هر چه سریع‌تر این سرویس هستند. در همین ارتباط، سونی با اعلام آغاز همکاری با مایکروسافت در جهت استفاده از سرویس کلاد Azure این شرکت دست به کار شده و امروز نیز مایکروسافت با انتشار اطلاعاتی در مورد پروژه xCloud، از جدی بودن خود در این رده سخن گفته است.
مایکروسافت در E3 امسال از امکان بررسی نسخه دموی این سرویس توسط کاربران عادی خبر داده و لانچ ورژن پیش‌نمایش این سرویس را نیز به ماه اکتبر (یعنی یک ماه زودتر از زمانی که گوگل برای آغاز به کار Stadia در نظر گرفته)، موکول کرده است. اولین خبرها در مورد سرویس استریم بازی مایکروسافت دقیقا یک سال پیش در E3 2018 ارائه شد و پس از آن در اکتبر 2018 اطلاعات بیشتری از آن در دسترس قرار گرفت. امروز اما در جریان E3 2019، حاضران در این نمایشگاه در شهر لوس‌آنجلس قادر خواهند بود تا نسخه دموی این سرویس را در بازی‌های Halo 5: Guardians و Hellblade: Senua’s Sacrifice را روی گوشی‌های هوشمند و تبلت مورد بررسی قرار دهند.

کنفرانس مایکروسافت در E3: از پروژه xCloud تا Xbox جدید
در ماه اکتبر، این سیستم وارد مرحله پیش‌نمایش کامل یا full preview شده و در طی آن کاربران تنها با دسترسی به یکی از سرویس‌های کلاد این شرکت از طریق یک دیوایس موبایلی می‌توانند از آن استفاده کنند. همچنین دارندگان کنسول‌های بازی Xbox One نیز قادر به اتصال دستگاه‌های خود به سرویس بازی شخصی xCloud خود برای استریم هریک از بازی‌های خریدارای شد و یا بازی‌های حاضر در Xbox Game Pass به یک دیوایس موبایلی در خانه خواهند بود. مایکروسافت در رابطه با قیمت و دیگر جزییات این سرویس هنوز اطلاعاتی را منتشر نکرده است.
همانطور که اشاره شد مایکروسافت جدا از xCloud اطلاعاتی را نیز در مورد Xbox جدید منتشر کرده که از آن با عنوان پروژه اسکارلت (Project Scarlett) در این مجموعه یاد می‌شود. در این مرحله با اینکه هنوز چندین ماه با رونمایی رسمی از Xbox جدید فاصله داریم اما با اطلاعاتی که مایکروسافت در این زمینه ارائه کرده می‌توانیم حداقل در زمینه پردازشی و گرافیکی، تا حدودی با این کنسول نسل آینده آشنا شویم. به گفته مایکروسافت، Xbox جدید دارای یک پروسسور کاستوم ساخته شده توسط AMD ست که از آخرین معماری Radeon RDNA و Zen 2 بهره می‌برد. در زمینه حافظه، در این کنسول از حافظه‌های GDDR6 استفاده شده و حافظه SSD آن نیز می‌تواند به عنوان مموری مجازی به کار رود.

در پروژه اسکارت از ویژگی‌های گرافیکی جدیدی مثل رهگیری پرتو (ray tracing) سخت‌افزاری، وضوح 8K و نرخ فریم حداکثر 120fps پشتیبانی می‌شود. این کنسول ظاهرا در زمان تعطیلات سال 2020 یعنی نزدیک به شش ماه دیگر ارائه شده و بازی اصلی زمان لانچ آن Halo Infinite خواهد بود. مایکروسافت همچنین اعلام کرده که این کنسول کلید برنامه‌های مایکروسافت برای شبکه ابری این شرکت خواهد بود که این تلویحا به آن معناست که امکان استفاده از پروژه xCloud روی پروژه اسکارلت وجود دارد.

منبع

به نقل از

ارسال یک پاسخ