ضرر 617 میلیون دلاری در عرضه اولیه سهام اوبر

1
2078

شرکت خصوصی اوبر که سال‌هاست در عرصه خدمات تاکسی اینترنتی فعال است و حضور دارا خسروشاهی به عنوان مدیرعامل این شرکت، ایرانیان را نیز به اتفاقات و سرنوشت این شرکت علاقه‌مند کرده است چندی پیش از تصمیم خود برای عرضه اولیه سهام (IPO) به بازار بورس خبر داد. عرضه اولیه سهام یا Initial Public Offerings به فرایندی اطلاق می‌شود که در آن یک شرکت خصوصی برای تبدیل به یک شرکت عمومی یا سهامی عام سهام خود را در بازار بورس به فروش بگذارد. فرایند عرصه سهام اوبر اما ظاهرا چندان خوب پیش نرفته و کاهش ارزش سهام نیز به مشکلات فعلی این شرکت افزوده شده است.

عرضه سهام اوبر با اعتصاب سراسری رانندگان این شرکت در سرتاسر دنیا و برخی مشکلات دیگر همراه بوده که این موضوع به کاهش 7.62 درصدی سهام این شرکت پس از عرضه آن در بازار سهام نیویورک (NYSE) منجر شده است. این میزان کاهش، این شرکت را در صدر بدترین عرضه‌های اولیه در آمریکا قرار می‌دهد جایی‌که بیشترین میزان کاهش ارزش دلاری در بین همه شرکت‌ها در روز اولیه عرضه سهام، در این شرکت رخ داده است.

ضرر 617 میلیون دلاری در عرضه اولیه سهام اوبر

این ضرر را البته اگر تنها به صورت درصدی حساب کنیم، اوبر به بدترین عرضه اولیه‌های تاریخ بورس حتی نزدیک هم نشده اما با توجه به ابعاد این کمپانی و ارزش دلاری بسیار زیاد آن، همین درصد به ظاهر اندک چیزی معادل 617 میلیون دلار خواهد بود که آن را در بین 10 عرضه اولیه فاجعه‌بار سهام در سطح جهانی قرار می‌دهد!

دیگر نکته تأسف‌بار در رابط با عرضه سهام اوبر به کاهش ارزش این کمپانی تعلق دارد جایی‌که ارزش اولیه 90 تا 120 میلیارد دلاری این کمپانی در برخی گمانی‌زندی‌ها حالا به تنها 76.5 میلیارد دلار رسیده است. برخی تحلیلگران البته نسبت به آینده Uber هنوز خوش‌بین بوده و به سودآور شدن آن تا سال 2024 اشاره می‌کنند تا آن زمان البته این شرکت باید با مشکلات بزرگی دست و پنجه نرم‌ کند که شاید اعتصاب رانندگان بخش کوچکی از آن باشد.

منبع

یک دیدگاه

  1. سلام
    منو یاد یکی از عرضه اولیه های بورس تهران میندازه ،که از فردای عرضه اولیه شروع به منفی شدن کرد و خیلی ها ضرر کردن ، فکر میکنم سال ۹۶ این اتفاق افتاد.

    ممنون ، موفق باشید

ارسال یک پاسخ