اکسپریا XA2 و XA2 الترا : اولین اثرانگشت‌داران سونی در آمریکا

1
2998
معرفی اکسپریا XA2 و XA2 الترا : اولین اثرانگشت‌داران سونی در آمریکا

شرکت سونی امروز یک روز قبل از شروع رسمی نمایشگاه CES 2018 در لاس‌وگاس آمریکا از دو گوشی رده میانی با نام‌های اکسپریا XA2 و XA2 الترا و یک گوشی رده پائین به نام XPERIA L2 رونمائی کرد. مشخصه اصلی این هر سه گوشی انتقال سنسور اثر انگشت از جای همیشگی آن در کناره گوشی به پشت دستگاه بوده است که علاوه بر این ظاهر مدرن‌تری به این ‌مدل‌ها بخشیده، برای اولین بار امکان ارائه این سه گوشی به سنسور اثر انگشت به داخل خاک آمریکا را نیز فراهم می‌کند. در اواخر سال گذشته دلیل حذف اسکنر اثر انگشت گوشی‌های سونی در آمریکا مشخص شد و با اینکه در این مورد به قرارداد سونی به اپراتورهای آمریکائی برای عرضه نکردن گوشی با این سنسور توسط سونی اشاره شده اما مشخص نیست که چرا انتقال سنسور اثر انگشت به پشت دستگاه ناقض این قرارداد نبوده و همگان از دو مدل اکسپریا XA2 و XA2 Ultra همراه با L2 به عنوان اولین گوشی‌های دارای سنسور اثر انگشت سونی که به آمریکا وارد می‌شوند یاد می‌کنند.

اکسپریا XA2

XA2 یک گوشی 5.2 اینچی ست که نسبت به اکسپریا XA1 سال گذشته 0.2 اینچ بزرگ‌تر شده و وضوح آن نیز از 720p به فول اچ‌دی رسیده است. دوربین بخش پشتی هنوز 23 مگاپیکسلی با f/2.0 است اما این بار با وضوح 2160p فیلم‌برداری می‌کند. بر بالای صفحه‌نمایش یک دوربین 8 مگاپیکسلی با میدان دید 120 درجه‌ای و اندازه سنسور 1/4 اینچ دیده می‌شود که نسبت به XA1 عقب‌گرد کرده و فوکوس خودکار نیز از آن حذف شده است.

معرفی اکسپریا XA2 و XA2 الترا : اولین اثرانگشت‌داران سونی در آمریکا

پردازش در این مدل با Snapdragon 630 انجام شده و مثل سال قبل 3 گیگ رم و 32 گیگابایت حافظه داخلی دارد. نسخه بلوتوث اکسپریا XA2 ورژن پنجم است که با حضور اندروید 8 مشکلی برای استفاده شدن ندارد. پورت USB دستگاه از نوع USB Type-C و از NFC نیز پشتیبانی می‌کند. نکته بسیار مهم و با اهمیت دیگر در این گوشی، حجم باتری دستگاه است که از رقم نازل 2,300mAh مدل سال قبل حالا به 3,300mAh رسیده است. این تغییر البته نه‌تنها ضخامت گوشی را بیشتر کرده و از 8 به 9.7 میلیمتر رسانده است بلکه وزن را نیز 27 گرم بیشتر کرده و به 171 گرم رسانده است. نکته جالب اینکه با وجود صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، سونی با حذف مقدار بیشتری از حاشیه‌های بالا و پائین صفحه‌نمایش موفق شده تا ارتفاع دستگاه را نسبت به XA1، سه میلیمتر کاهش داده و آن را به 142 میلیمتر برساند. اکسپریا XA2 در چهار رنگ آبی، مشکی، صورتی و نقره‌ای ارائه می‌شود.

اکسپریا XA2 Ultra

XA2 Ultra مثل مدل سال قبل یک گوشی بزرگ 6 اینچی است که در این مورد نیز ارتفاع از 165 به 163 میلیمتر کاهش پیدا کرده اما افزایش ظرفیت باتری از 2,700mAh سال قبل به 3,580mAh منجر به افزایش بیش از اندازه وزن از 188 گرم سال قبل به رقم غیر قابل باور 221 گرم شده است! مدل الترا نیز مثل مدل عادی از فناوری شارژ سریع Quick Charge 3.0 پشتیبانی می‌کند.

معرفی اکسپریا XA2 و XA2 الترا : اولین اثرانگشت‌داران سونی در آمریکا
اکسپریا XA2 Ultra

پردازش در این گوشی نیز با Snapdragon 630 انجام می‌شود و همان ترکیب دوربین‌های جلو و عقب در اینجا نیز تکرار شده است با این تفاوت که دوربین سلفی به جز ماژول 8 مگاپیکسلی فاقد فوکوس حالا دارای یک دوربین 16 مگاپیکسلی دیگر نیز هست که به لرزه‌گیر اپتیکال دست مجهز شده اما ظاهرا در این مورد نیز از فوکوس خودکار خبری نیست. این دوربین دوم میدان دید 88 درجه‌ای داشته، از یک سنسور با سایز 1/2.6 اینچ بهره می‌برد و حداکثر گشودگی دیافراگم آن نیز f/2.0 است. حافظه رم دستگاه این بار 4 گیگابایت است و حافظه داخلی نیز در دو ورژن 32 و 64 گیگابایتی ارائه می‌شود. این مدل نیز در چهار رنگ ارائه می‌شود که شامل آبی، مشکی، طلائی و نقره‌ای می‌شود. هر دو مدل XA2 و XA2 Ultra از یک ماه دیگر یعنی از ماه فوریه به بازار ارائه می‌شوند و سونی هنوز قیمت آنها را اعلام نکرده است.

اکسپریا L2

سومین و آخرین محصول معرفی شده توسط سونی در این رده، اکسپریا L2 نام دارد که ادامه‌ای بر مدل L1 سال گذشته به حساب می‌آید. در L2 نیز سنسور اثر انگشت به پشت دستگاه رفته و جایگاه دوربین نیز از کناره سمت چپ به مرکز بهش پشتی منتقل شده است.

معرفی اکسپریا XA2 و XA2 الترا : اولین اثرانگشت‌داران سونی در آمریکا

صفحه‌نمایش 5.5 اینچی L2 با وضوح 720p‌ و فناوری IPS LCD‌ تفاوتی نسبت به گذشته نداشته و در زمینه پردازشی نیز با حضور پروسسور نچندان پر قدرت مدیاتک MT6737T با 4 هسته 1.5 گیگاهرتزی ARM A53 با شرایط ایده‌آلی روبرو نیستیم. اما ماجرا در زمینه حافظه داخلی و RAM تغییر کرده و به جای رم 2 و حافظه 16GB سال قبل حالا با 3 گیگابایت رم و 32 گیگابایت حافظه داخلی روبرو هستیم. دوربین اصلی دستگاه هنز 13 مگاپیکسلی ست اما ظاهرا دیافراگم آن یک پله بازتر شده و از f/2.2 حالا به f/2.0 رسیده است. دوربین سلفی نیز از 5 به 8 مگاپیکسل ارقا یافته است. USB دستگاه هنوز از نوع C است و NFC‌ نیز در آن دیده می‌شود. باتری این مدل هم ارتقاء بزرگی را تجربه کرده و از 2,620mAh حالا به 3,300mAh رسیده است با این تفاوت که این ارتقاء تأثیر منفی بزرگی بر وزن نداشته و با 178 گرم وزن، حتی 2 گرم نیز وزن کمتری نسبت به سال گذشته دارد.

منبع 1

منبع 2

منبع 3

شرکت سونی امروز یک روز قبل از شروع رسمی نمایشگاه CES 2018 در لاس‌وگاس آمریکا از دو گوشی رده میانی با نام‌های اکسپریا XA2 و XA2 الترا و یک گوشی رده پائین به نام XPERIA L2 رونمائی کردمشخصه اصلی این هر سه گوشی انتقال سنسور اثر انگشت از جای همیشگی آن در کناره گوشی به پشت دستگاه بوده است که علاوه بر این ظاهر مدرن‌تری به این ‌مدل‌ها بخشیده، برای اولین بار امکان ارائه این سه گوشی به سنسور اثر انگشت به داخل خاک آمریکا را نیز فراهم می‌کند.در اواخر سال گذشته دلیل حذف اسکنر اثر انگشت گوشی‌های سونی در آمریکا مشخص شد و با اینکه در این مورد به قرارداد سونی به اپراتورهای آمریکائی برای عرضه نکردن گوشی با این سنسور توسط سونی اشاره شده اما مشخص نیست که چرا انتقال سنسور اثر انگشت به پشت دستگاه ناقض این قرارداد نبوده و همگان از دو مدل اکسپریا XA2 و XA2 Ultra همراه با L2 به عنوان اولین گوشی‌های دارای سنسور اثر انگشت سونی که به آمریکا وارد می‌شوند یاد می‌کنند.

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ