کوالکام سنسور اثر انگشت التراسونیک را زیر شیشه صفحه‌نمایش برد!

0
3338
کوالکام سنسور اثر انگشت التراسونیک را زیر شیشه صفحه‌نمایش برد!

شرکت کوالکام امروز با ارائه نسل جدید سنسور اثر انگشت التراسونیک این شرکت گام بزرگی جهت محقق شدن رویای گوشی‌های تمام‌صفحه‌ای که در آنها حسگر اثر انگشت در خود صفحه‌نمای تعبیه شده است برداشت. پیش از این با شما درباره فناوری‌های مختلف شناسایی اثر انگشت صحبت کردیم جایی‌که در حال حاضر تقریبا تمامی گوشی‌های دنیا از پرچمدارانی مثل آیفون‌های اپل، گلکسی اس‌های سامسونگ، سری G ال‌جی و تقریبا هر گوشی دیگری که می شناسید از فناوری خازنی در این زمینه استفاده می‌کنند. سنسورهای خازنی اثر انگشت باید حتما از بدنه گوشی بیرون زده باشند و نمی‌توان آنها را زیر هیچ پوششی اعم از شیشه یا فلز قرار داد به همین علت است که سنسورهای اثر انگشت در گوشی‌های مختلف در یک بریدگی (مربع یا دایره‌شکل) قرار دارند. این فناوری همچنین در برابر تغییر شکل سطح انگشت و مرطوب بودن دست حساس بوده و به راحتی با ساخت یک مدل از سر انگشتان هر فرد می‌توان آن را فریب داد و بدین‌ترتیب از لحاظ امنیتی نیز چندان ایمن نیست.

کوالکام سنسور اثر انگشت التراسونیک را زیر شیشه صفحه‌نمایش برد!

کوالکام سال گذشته فناوری سنسور اثر انگشت التراسونیک را معرفی کرد که Sense ID نام داشت و در آن با ارسال سیگنال‌های فراصوتی (التراسونیک) مثل سونوگرافی تصویری سه‌بعدی از سر انگشتان تشکیل می‌شد. این فناوری با رطوبت مشکلی نداشت، تقریبا غیر قابل هک بود و امکان قرار دادن آن زیر سطوح مختلف وجود داشت. امسال کوالکام در جریان نسخه چینی نمایشگاه MWC در شانگهای از نسل جدید این فناوری پرده برداشت که قابلیت‌های نسل پیشین را بهبود بخشیده و حالا بسیار به ساخته شدن واقعی نزدیک شده است. در این فناوری جدید حداکثر ضخامت شیشه و فلر که سنسور می‌تواند زیر آن قرار بگیرد از 400 میکرومتر در نسل قبلی به ترتیب به 800 و 650 میکرومتر افزایش پیدا کرده و بنابراین می‌توان شیشه‌ و فلز‌های ضخیم‌تری را روی این حسگر قرار داد. کوالکام در این نسل جدید از سنسور اثر انگشت التراسونیک یک قدم به جلوتر رفته و آنچه این روزها همه از اپل و سامسونگ به دنبال آن هستند را ارائه کرده است.

در این فناوری جدید می‌توان سنسور اثر انگشت را زیر شیشه صفحه‌نمایش قرار داد که در این حالت حداکثر ضخامت شیشه روی صفحه‌نمایش نباید از 1200 میکرومتر (1.2 میلیمتر) بیشتر شود. این ضخامت بسیار اندک البته یک محدودیت بزرگ را برای صفحه‌نمایش ایجاد می‌کند و عملا آن را محدود به پنل‌های OLED می‌کند. به بیان دیگر هنوز با این نسل جدید نیز نمی‌توان از اثر انگشت التراسونیک در یک صفحه‌نمایش LCD که ضخامت بیشتری دارد استفاده کرد.

در این فناوری مثل گذشته مشکلی برای کارکرد سنسور در حضور رطوبت و حتی در زیر آب وجود ندارد و سرعت آن نیز در سطح برترین سنسورهای فعلی خازنی است. یک نکته جدید در این میان به تشخیص ضربان قلب و جریان خون در انگشت مرتبط است که با آن می‌توان از واقعی بودن انگشت و اصل بودن آن کاملا مطمئن شد و به عبارت دیگر هک کردن این سیستم تقریبا غیر ممکن می‌شود.

کوالکام سنسور اثر انگشت التراسونیک را زیر شیشه صفحه‌نمایش برد!

سنسور التراسونیک جدید کوالکام برای جای گرفتن زیر شیشه معمول و زیر فلز از همین ماه در اختیار شرکت‌های OEM قرار می‌گیرد و کوالکام انتظار دارد تا این سیستم در نیمه اول سال 2018 در دیوایس‌های مختلف به کار گرفته شود. این سیستم با پروسسورهای جدیدا معرفی شده Snapdragon 630 و Snapdragon 660 هماهنگ است و پروسسورهای نسل 2 تا 8 کوالکام و دیگر پروسسورهای ساخت سایر شرکت‌ها نیز می‌توانند با آن هماهنگ بشوند. سیستم پیشرفته‌تر قرارگیری سنسور زیر صفحه‌نمایش اما در سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی در اختیار OEM‌ها قرار داده می‌شود.  این سیستم با چیپ‌ست‌های آینده کوالکام و دیگر پروسسورهای غیر کوالکام هماهنگ خواهد بود.

منبع

ارسال یک پاسخ