جدیدترین گزارش مالی سامسونگ: پائین‌ترین سود در سه سال گذشته!

1
2171
انتشار گزارش مالی سامسونگ: پائین‌ترین سود در سه سال گذشته!

نزدیک به سه هفته پیش، شرکت سامسونگ راهنمای عایدی (earnings guidance) خود را برای سه‌ماهه سوم سال 2019 منتشر کرد که در آن به 60 درصد کاهش در سود عملیاتی اشاره شده بود. گزارش مالی سامسونگ امروز به صورت رسمی منتشر شده که در آن میزان کاهش اشاره شده با جزئیات به چشم می‌خورد و اوضاع نابسامانی را در این مجموعه به نمایش می‌گذارد. طبق گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه اول سال 2019 میزان فروش کلی این شرکت به 52.39 تریلیون وان کره‌نوبی می‌رسد که در مقایسه با 60.56 تریلیون وان زمان مشابه در سال قبل، کاهشی نزدیک 13.5 درصدی را نشان می‌دهد. برای مشخص شدن عمق فاجعه اما باید به سراغ سود این کمپانی رفت که در این سه‌ماهه تنها 6.23 تریلیون وان اعلام شده که این رقم نسبت به 15.64 درصد سال گذشته، بیش از 60 درصد افت را تجربه کرده است. این بدترین عملکرد سامسونگ از سال 2016 به این سود یعنی از زمان فاجعه‌ای به نام گلکسی Note7 است که در زمان خود با انفجارهای پی‌در‌پی سامسونگ را مجبور به جمع‌آوری این گوشی از بازار نمود و در نهایت چیزی نزدیک به 2 میلیارد دلار ضرر را به این کمپانی وارد ساخت.

انتشار گزارش مالی سامسونگ: پائین‌ترین سود در سه سال گذشته!

مقصر واقعی کاهش شدید درآمد و سود سامسونگ در این سه‌ماهه را با نگاهی به اعداد و ارقام اعلام شده توسط سامسونگ می‌توان جست‌وجو کرد؛ بخش اقلام الکترونیکی مصرف یا CE در این شرکت که لوازم خانگی دیجیتال و نمایشگرهای تصویری در آن جای می‌گیرند در این سه‌ماهه به درآمد و سود به ترتیب 10.04 و 0.54 تریلیون وان دست پیدا کرده که تنها واحد درآمدزا و سود آفرین این برند بوده که در بخش درآمد با افزایش 3 درصدی و در بخش سود به افزایش 93 درصدی دست پیدا کرده است.

با گذر از این بخش که تنها بخش اندکی از درآمد و سود سامسونگ را به خود اختصاص می‌دهد سایر اعداد و ارقام در گزارش مالی سامسونگ در این نوبت، امیدوارکننده به نظر نمی‌رسد؛ درآمد بخش ارتباطات موبایلی و IT سامسونگ موسوم به IM در Q1 2019 به 27.20 تریلیون وان رسید که نسبت به سال قبل با 4 درصد افت روبرو شده است. در زمینه سود اما شرایط بحرانی‌تر است و در حالی‌که با حضور سری گلکسی S10 انتظار شرایط بهتری برای سامسونگ می‌رفت اما سود تنها 2.27 تریلیون وانی سامسونگ در این رده نزدیک به 40 درصد کاهش پیدا کرده است. سامسونگ البته فروش گلکسی S10 را پایدار و Solid توصیف کرده و افت در این قسمت را به محدودیت در عرضه اسمارت‌فون به بازار به دلیل سازمان‌دهی مجدد ترکیب گوشی‌های رده میانی و پائین مرتبط دانسته‌ است. سامسونگ به کاربران موبایلی خود قول تنوع بخشیدن بیشتر به ترکیب محصولات و ارائه محصولات تازه‌ای را داده که جلوه آنها را در اسمارت‌فون‌هایی Galaxy S10 5G و Galaxy A80 با دوربین چرخان می‌توان مشاهده کرد.

انتشار گزارش مالی سامسونگ: پائین‌ترین سود در سه سال گذشته!
گلکسی S10

بخش DS یا Device Solutions در گزارش مالی سامسونگ که متشکل از دو بخش نیم‌هایی‌ها (Semicon) و پنل‌های نمایشگر (DP) می‌شود به‌طوری‌که بخش نیمه‌هایی ظاهرا به دلیل تقاضای کم در بازار، از درآمد 20.78 تریلیون وان سال گذشته حالا به تنها 14.47 تریلیون وان سقوط آزاد کرده و در بخش DP نیز افت درآمد از 7.54 تریلیون وان سال قبل به 6.12 تریلیون وان بوده است. سود این قسمت‌ها فاجعه‌بارتر است و در حالی‌که سال قبل قسمت نیمه‌هایی، سود 11.55 تریلیون وانی را ثبت کرده بود، سود این بخش در سه‌ماهه اول 2019 با افت شدید 64 درصدی به تها 4.12 تریلیون وان رسیده است. در بخش پنل‌های نمایشگر نیز نه‌تنها سودی به دست نیامده بلکه 0.56 تریلیون وان نیز به سامسونگ ضرر وارد شده است. ضرر در این بخش به تقاضای پایین‌تر از حد مورد انتظار برای پنل‌های OLED و قیمت‌های ضعیف پنل‌های LCD مرتبط دانسته شده است.

انتشار گزارش مالی سامسونگ: پائین‌ترین سود در سه سال گذشته!

در انتهای این گزارش مالی سامسونگ نسبت به بهبود نسبی اوضاع در دو فصل آینده ابراز امیدواری شده هرچند در شرایط بحران فعلی بازگشت به نقطه اوج دو سال گذشته چندان آسان به نظر نمی‌رسد.

منبع

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ