تبدیل گوشی‌های قدیمی سامسونگ به دستگاه بررسی سلامت چشم

1
1692
تبدیل گوشی‌های قدیمی سامسونگ به دستگاه بررسی سلامت چشم

شرکت سامسونگ الکترونیکس گوشی‌های قدیمی گلکسی خود را تغییر کاربری داده و برای استفاده در بخش بهداشت چشم در مناطق توسعه نیافته اختصاص می‌دهد. سامسونگ با همکاری سازمان جهانی پیشگیری از نابینایی (IAPB) و دانشگاه پزشکی یونسی (YUHS) در کره، گوشی‌های قدیمی گلکسی را که دیگر استفاده نمی‌شوند به دستگاهی برای تشخیص بیماری‌های چشم تبدیل می‌کند. این برنامه می‌تواند به رسیدگی به حدود یک میلیارد مورد از مشکلات بینایی کمک کند که در صورت تشخیص به موقع امکان پیشگیری از آنها وجود دارد.

تبدیل گوشی‌های قدیمی سامسونگ به دستگاه بررسی سلامت چشم

به گفته سازمان جهانی بهداشت حداقل 2.2 میلیارد نفر به شکلی از مشکلات بینایی مبتلا هستند اما در صورت تشخیص به موقع، نیمی از این موارد قابل پیشگیری خواهند بود. به همین دلیل بسته به امکان دسترسی به دستگاه‌های تشخیص مشکلات بینایی، میزان وقوع این موارد در بخش‌های مختلف جهان، متغیر است. براساس تخمین‌ها میزان ابتلا به این موارد در مناطق با درآمد پایین یا متوسط تا چهار برابر بیشتر از مناطق پردرآمد است.

سونگ‌کو کیم، معاون بخش مدیریت پایداری موبایل سامسونگ می‌گوید «مردم سراسر جهان در دسترسی به مراقبت‌های درمانی پایه، با موانع زیادی مواجه هستند و به نظر ما این فرصت وجود داشت که با طراحی راهکارهای هوشمند و نوآورانه، دستگاه‌هایی را که دیگر استفاده نمی‌شوند به ابزاری برای پیشبرد پایداری و تاثیرگذاری مثبت بر جامعه خودمان تبدیل کنیم».

او افزود «این برنامه نمادی از باور سامسونگ مبنی بر آن است که فناوری می‌تواند به غنای زندگی کمک کرده و آینده‌ای پایدارتر برای همگان بسازد».

تبدیل گوشی‌های قدیمی سامسونگ به دستگاه بررسی سلامت چشم

شرکت سامسونگ در سال 2017 برنامه تغییر کاربری گوشی‌های قدیمی و بدون مصرف گلکسی را آغاز کرد تا بتواند کاربردی مناسب برای دستگاه‌های استفاده شده خلق کند. در این برنامه گوشی‌های قدیمی گلکسی به بخش اصلی دوربین دستی EYELIKE تبدیل می‌شود که یک لنز روی آن قرار گرفته و برای عکس برداری و تشخیص Fundus از آن استفاده می‌شود.

این گوشی‌های گلکسی از هوش مصنوعی برای تحلیل و تشخیص بیماری بر اساس تصاویر گرفته شده از چشم استفاده خواهند کرد و با اتصال به یک اپلیکیشن بصورت دقیق داده‌های بیمار را بررسی کرده و با هزینه‌ای بسیار کمتر از ابزارهای درمانی تجاری، یک روند درمانی را پیشنهاد می‌دهد. این دستگاه ارزان قیمت می‌تواند برای تشخیص بیماری‌هایی استفاده شود که در صورت عدم تشخیص ممکن است به نابینایی، ریتینوپاتی ناشی از دیابت، نابینایی تدریجی و تضعیف مولکولی به دلیل پیری منجر شود.

تبدیل گوشی‌های قدیمی سامسونگ به دستگاه بررسی سلامت چشم

سامسونگ در سال 2018 در برنامه‌ای مشترک با IAPB و مرکز پزشکی یونسی، بیش از 19 هزار بیمار را در ویتنام و با کمک همین دوربین‌ها معاینه کرد. در سال 2019 نیز 90 هزار عدد از این دستگاه‌ها را در اختیار فعالان حوزه درمان در بخش‌های دور افتاده کشور قرار داد که به امکانات کلینیکی دسترسی ندارند. اکنون سامسونگ این برنامه را به هند، مراکش و گینه نو توسعه داده است.

سامسونگ با اجرای برنامه‌هایی مانند تغییر کاربری گلکسی، نه تنها فناوری‌های نوآورانه‌ای را عرضه می‌کند بلکه تجربه ما از دنیا را تغییر می‌دهد و به مصرف‌کنندگان امکان می‌دهد تا نقشی کلیدی در توسعه رفتارهای سازگار با محیط زیست داشته باشند.

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ