تصادف : شاهکاری ناب در باره گفتگوی تمدن ها

3
1991

چقدر نوشتن درباره فیلمهایی که دوست نداریم آسان و در مقابل نوشتن حتی چند خط در مورد فیلمهایی که تاثیر عمیقی روی ما می گذارند مشکل و حتی دردناک است. شاید تجربه لذت بردن از فیلم یک تجربه کاملا پیچیده و وصف نشدنی باشد. تجربه دیدن فیلم تصادف (Crash) برنده جایزه اسکار بهترین فیلم امسال (۲۰۰۶) برایم لحظاتی زیبا و لذت بخش به همراه داشت خصوصا اینکه فیلم را با کیفیت عالی و با فراغ بال می دیدم. فیلمی که توصیه می کنم اگر هنوز ندیده اید حتما هرچه زودتر ببینید.تصادف از آندسته فیلمهایی است که نمی توان …


آن را در ژانر خاصی جا داد. در عین حال که درام است و تراژدی لحظات زیادی از تعلیق دلهره و حتی کمدی در خود دارد. داستان فیلم در عین پیچیدگی ساده و سرراست است. داستان زندگی افرادی که خواسته یا ناخواسته بر زندگی یکدیگر اثرات خوب با بد می گذارند و می روند ( یا می مانند). در این میان اما روح سرد و ترسناک جامعه ای که در آن زندگی می کنیم ( در این فیلم : لوس آنجلس ) شاید دلهره آور ترین کاراکتر همه فیلم باشد. با اینکه داستان تصادف در آمریکا می گذرد اما یکی از اصلی ترین دلایل درگیر شدن من با فیلم در جهانی بودن مفهوم فیلم نهفته است. مشکلات و روابطی که در فیلم می بینیم به راحتی می تواند در همین جامعه خودمان و حتی برای خودمان اتفاق بیافتد. شاید ذات انسان را گریزی از نشان دادن خوی غیر انسانی خود نیست. فیلم را از منظری دیگر اما می توان بیانیه ای ناب در باب گفتگوی تمدنها دانست. گفتگویی که می تواند در صورت عملی شدن راهکاری برای نجات از منجلاب بدبختی های انسان امروز فراهم کند.فیلمی که شاید بهتر از صدها جلسه سخنرانی در روح و جان بیننده منزل می کند و او را به فکر ( و شاید عمل ) وا می دارد هر چند نمی توان امید چندانی به اصلاح ذات غیر انسانی انسان داشت.

3 دیدگاه

  1. من نمی دانم ذات غیر انسانی انسان، یعنی چه؟!!! انسان موجودی است که با استعدادهای فیزیولوژیک معین و قابل رشدیا ایستایی یا حتی سرکوبی به دنیا می آید و این شریط اجتماعی و پیرامونی است که او را شکل می دهد؛ وقتی از کلمه ی ذات استفاده می کنیم باید دقت داشته باشیم که ادعای لاجرم هایی را داریم که صحبت از آنها نیازمند اعمال وسواس است! انسان حداقل به خاطر استعدادهای عاطفی اش موجودی است تحت سیطره ی یک ذات دوست داشتنی ؛ خشونت فرهنگ حاکم بر بشرامروز ناشی از تداوم ناخودآگاه موروثی تجربه ی دوران غارنشینی و دیگر دوره های ناامن زندگی انسان به دلیل عدم مهندسی درست فرهنگ امروز علی رغم امکانات دنیای امروز می باشد؛ انسان هوشمند می تواند در یک تعامل اندیشه ای و راهبردی به پاکسازی ناخودآگاه به ارث رسیده پرداخته، با بازسازی فرهنگ امروزش آنچنانکه شایسته ی هوش انسانی است زندگی کند…..

  2. به نظر من یکی دیگر از جنبه های فیلم در قضاوتهای عجولانه است برای مثال دلسوزی برای آن مرد چینی که بعدها مشخص میشود آدم فروش بوده است که ما آدمها گرفتار آن هستیم

ارسال یک پاسخ