بدون شک برای شما نیز جالب است که با پدیده ای مثل Symbian و روند شکل گیری آن بیشتر آشنا شوید. در این مقاله مختصر نگاهی به تاریخچه این سیستم عامل و اطلاعاتی که از ساختار آن در دسترس است می اندازیم. با ما بمانید.
شاید تنها قسمت هایی که از این داستان جالب به گوش شما خورده باشد این است که Symbian سیستم عاملی ست برآمده از غول بزرگ دنیای دیجیتال یعنی نوکیا ولیکن این تازه ابتدای ماجراست .
برای اینکه به روزهای طلائی Symbian برسیم تامل در محصولات اولیه نوکیا خالی از لطف نیست روزهائی که تصور دنیائی چون امروز برای تلفن همراه چیزی بیش از یک توهم بزرگ نبود و تنها وسایلی که این نقش را برای ما در آن روزگاران بازی می کردند تلفن های بیسیم نچندان کوچک ما بودند تا اینکه نسل اول تلفن های همراه نوکیا بدنیا آمدند که به اختصار DCT1 & DCT2 نامیده می شدند (DCT=Digital Core Technology). البته این نامی بود که نوکیا برای نامیدن محصولات تازه خود بکار می بُرد.
در آن روزگاران و با پا گرفتن تدریجی این غول فنلاندی محصولات آن نیز کم کم به بازار آمد محصولاتی که تنها کارکردشان استفاده بعنوان تلفن برای انتقال صوت بود و بدین ترتیب بود که اولین گوشی های نوکیا با نام های 2100 و 2110i متولد شدند (جالب است بدانید درهمین اثنا و در جولای سال 1991 بود که Domain نوکیا با نام Nokia.com به ثبت رسید)، این گوشی ها دارای آنتن خارجی نسبتا بزرگ با صفحه نمایش کوچکی بودند که تنها قادر بود متن را نمایش دهد.
یکی از ابتکاراتی که نوکیا در این دو گوشی بکار برد و پس از آن بعنوان یک استاندارد در سایر گوشی ها بکار گرفته شد ، استفاده از سیمکارت کوچک در ساختار آن بود .نکته دیگر اینکه این دو گوشی صرفا برای کارکرد در شبکه GSM 900 بکار گرفته می شدند.
قیمت این گوشی ها نیز در نوع خود قابل توجه است : چیزی نزدیک به 2000 دلار . البته نمونه های ارزانتری نیز تولید می شدند که از آن میان می توان به خانواده 16XX اشاره کرد نمونه هایی چون 1610 و 1630 که این دو کاملا از نظر ابعاد بزرگ شده و هنوز هم از سیمکارت بزرگ در ساختار خود استفاده می کردند و حتی مجهز به باتری خورشیدی نیز بودند.
از پس این روزها اعضای جدید خانواده نوکیا کم کم متولد می شدند : مدلهایی همچون نوکیا 3110 که اولین گوشی در دنیا بود که دارای دکمه جهتی (NaviKey) بهمراه دکمه جدید C بود که این دکمه در هر جای منو که بودید شما را به صفحه اصلی پرتاب می کرد. نکته تازه دیگر در ساختار این گوشی استفاده از گرافیک ساده بر پایه نقطه ها بود که توسط این نقطه ها شکل های ساده ای به نمایش در می آمد. ظاهر آنتن خارجی این گوشی نیز به نسبت مدل های قبلی کاملا کوچکتر شده بود.
مدل بعدی گوشیی بود با نام Nokia 8110 که اولین گوشی کشوئی دنیا نیز به حساب می آمد (Slider) که به خاطر ظاهرش به آن موز می گفتند (مقایسه اش کنید با موز امروزیی چون Motorola Z8).
از آخرین گوشی هایی که در این نسل پا به عرصه وجود نهادند اولین گوشی Communicator نوکیا با نام 9000 بود که با ظاهری کاملا ساده در نمایشگاه CeBit در سال 1996 به نمایش در آمد و از پردازنده خانواده x86 اینتل استفاده می کرد.
در همین روزها بود که نسل سوم گوشی های نوکیا با نام DCT3 متولد شد. گوشی های فراوانی نظیر سری 51XX و 61XX که گوشی هایی بودند که برای اولین بار میان مردم عادی رواج پیدا کردند و برای اولین بار دارای بازی و ساعت زنگ دار (Alarm) بودند.
نکته جالب این جاست که در سری 5100 میتوانستید قاب رویی و پشتی گوشی و همچنین صفحه کلید گوشی را به راحتی تعویض کنید. سری 51XX به پروانه شهرت یافت (Butterfly).
سری 61XX نیز برای خود نکات جالبی داشت از جمله اینکه نمونه 6110 از این خانواده با قرار گرفتن در زوایای مختلف رنگ عوض می کرد و به همین خاطر به آن آفتاب پرست (Chameleon) می گفتند. کد معروف *#0000# برای بررسی Firmware دستگاه نیز از این مدل ها متولد گردید.
پس از آن دنیا شاهد اولین گوشی دارای کارت حافظه (از نوع MMC) یعنی دومین Communicator نوکیا با نام 9110 بود که بر پایه 6110 ساخته شده بود و در ساختار آن برخلاف 9000 از پردازنده AMD 486 استفاده شده بود.
پس از آن و در نوامبر 2000 یکی از بزرگترین و تاثیر گذار ترین اتفاقات دنیای موبایل پا به عرصه وجود گذاشت که در حقیقت نسل سوم Communicator های نوکیا با نام 9210 بود که در آن علاوه بر استفاده از پردازنده های جدید ARM سیستم عامل جدید و نو ظهوری نیز در ساختارش دیده می شد : Symbian . و این آغازی بود بر یک جریان تاثیر گذار.
داستان بوجود آمدن Symbian نیز در نوع خود جالب است . داستان ما از شرکت کوچک انگلیسی-کانادائی با نام Psion آغاز می شود که در سال 1980 با هدف تولید نرم افزارهای سرگرمی که عمدتا بازی های مبتنی بر کامپیوترهای اولیه ZX81 بود ، بوجود آمد (نام Psion برگرفته از Potter Scientific Instruments Or Nothing).
در سال 1983 شرکت همکار Psion با نام Sinclair به آن پیشنهاد تولید نرم افزاری کاربردی نظیر Office امروزی را داد که نتیجه آن تولید پکیجی با نام QL شد که دارای نرم افزارهای Quill (پردازنده متن)، Archive (بانک اطلاعاتی)، Abacus (برنامه مشابه Excel) و Easel (برنامه گرافیکی مدیریت) بود که این مجموعه بعدها با نام PC-Four یا Xchange وارد سیستم عامل MS-DOS نیز شد.
علاوه بر آن در سال 1984 شرکت Psion با ارائه Psion Organiser ،که در حقیقت نسخه ابتدائی PDA های امروزی ست، پا در عرصه سخت افزاری نیز گذاشت که شباهت زیادی به یک ماشین حساب بسیار بزرگ داشت.
در سال 1986 شرکت Psion با اعمال تغییرات و اصلاحیه های فراوان Psion Organiser II را معرفی نمود که شرکت Psion را به آینده روشن PDA و سیستم عامل پرتاب کرد و تمرکز اصلی شرکت را بروی این مقوله متمرکز نمود.
در سال 1987 شرکت Psion با ارائه محصولات جدید خود بر پایه پلاتفرم جدید آن شرکت با نام SIBO ، سیستم عامل جدید مخصوص به محصولات خود را نیز معرفی کرد سیستم عاملی با نام EPOC (Electronic Piece Of Cheese).
اولین نسخه این سیستم عامل جدید بر پایه تکنولوژی 16 بیتی ارائه شد و بر همین اساس EPOC 16 نام گرفت و زبان برنامه نویسی که در ساختار آن به کار گرفته شده بود زبان اسمبلی و C بود.
تا ارائه نسل جدید این سیتم عامل سالهای نسبتا زیادی گذشت تا اینکه در سال 1997 نخستین نمونه از سیستم عامل جدید با نام EPOC 32 در جدیدترین PDA شرکت به نمایش گذاشته شد. در حقیقت تنها وجه تشابه میان این دو سیستم عامل بدون شک نام های نسبتا مشابه آنها بود جائیکه سیسم عامل جدید (که اینک به اختصار تنها EPOC نامیده می شد) با زبان برنامه نویسی قدرتمند C++ و ساختار جدید کد نویسی خود کاملا از رقیب کهنسال خود بالاتر و سریع تر بود.
یکی از نکات مهم در ساختار این سیتم عامل این بود که EPOC تنها برای پردازنده های ARM نوشته و بهینه شده بود. در همین اثنا بود که Psion تصمیم گرفت امتیاز تولیدمحصولات بر پایه این سیستم عامل را با شرکت دیگری شریک شود، اولین شرکت در این میان شرکت کوچکی بود با نام “Geofox” که تنها با تولید چیزی نزدیک به 1000 عدد از محصولات Psion کناره گیری خود را اعلام کرد.
سپس شرکت بزرگ Ericsson و چندین نام کوچکتر در این میان مطرح گردیدند . تا اینکه در سال 1998 شرکت Psion با شراکت با بزرگان دنیای موبایل یعنی Ericsson، Motorola و Nokia به کل متحول گردید و سیستم عامل EPOC از ویرایش ششم به بعد با نام Symbian خوانده شد.
Symbian سیستم عاملی ست که شاید مهمترین توصیف در قبال آن این است:
Symbian سیستم عاملی ست برای وسایل دستی و همراه پس می بایست قدرت ارائه بالاترین کارائی در پائین ترین امکانات سخت افزاری را داشه باشد بنابراین و با در نظر گرفتن این ویژگی بسیار کم پیش می آید که در این سیستم عامل با موضوع کمبود حافظه روبرو شویم .
یکی دیگر از ویژگیهایی که Symbian را از سیستم عاملهای دیگر نظیر دسک تاپ ها متمایز می کند این است که ممکن است این سیستم عامل برای ماهها و شاید سالها روشن و مشغول به کار باقی بماند بنابراین قدرت پایداری و Stability این سیستم می بایست در سطح بسیار بالائی قرار بگیرد. از دیگر ویژگی های Symbian ویژگی ست با نام Active Objects که در آن در لحظاتی که از CPU استفاده نمی شود بطور کلی آن را خاموش می کند و به این ترتیب در مصرف باتری بسیار صرفه جوئی می گردد.
زبان برنامه نویسی اصلی Symbian همانگونه که اشاره شد C++ می باشد که البته این بدان معنی نیست که نمی توان برنامه های دیگر را در ساختار آن استفاده کرد . در حقیقت می توان توسط زبان های برنامه نویسی دیگری نظیر OPL،Python ،ویژوال بیسک و یا حتی Perl و جاوا نیز برای Symbian برنامه نوشت.
از لحاظ ساختاری در پائین ترین لایه، هسته یا کرنل سیستم عامل بهمراه کتابخانه توابع قرار دارد که به توسط آن برنامه های اجرا شده توسط کاربران اجازه می یابند که به این توابع کتابخانه ای دسترسی پیدا کنند. در حقیقت هسته اصلی Symbian بر پایه معماری میکرو کرنل (MicroKernel Architecture) بنا شده است بدین معنی که در ساختار آن کمترین رجوع و استفاده از کرنل توسط سیستم عامل انجام می شود و کلا این هسته شامل دو عنصر مدیریت حافظه و Schedular می باشد و در آن خبری از پشتیبانی از فایل های سیستمی و یا عناصر شبکه وجود ندارد و در حقیقت اینگونه وظایف به عهده سرور های خارج از کرنل واگذار شده است تا با محدود کردن وظایف کرنل سیستم عامل کند و سنگین نگردد.
اندکی بالاتر و در لایه بعدی سیستم، قسمت System Libraries قرار دارد که در آن اندازه و ظاهر تمام شکل ها و کاراکتر ها بهمراه بانک اطلاعاتی DBMS قرار دارد که جزئی حیاتی از کارکرد متعادل سیستم می باشند.
لایه بعدی Networking and communication نام دارد که در آن سه بخش قابل تفکیک دیده می شود با نام های : ETEL ، ESOCK و C32 که هر کدام وظایف خاصی در رابطه با ارتباطات پیرامون این سیستم عامل بعهده می گیرند بعنوان مثال قسمت C32 مسئول بخش ارتباطات سریال دستگاه می باشد. علاوه بر این قسمت هایی برای ارتباطات کوتاه نظیر بلوتوث IrDA و USB نیز در این بخش تعبیه شده است.
بخش عمده دیگری که در ساختار سیستم عامل یافت می شود بخشی ست با نام UIKON که مسئول شیوه نمایش رابط کاربری (User Interface) می باشند و چون معمولا این قسمت توسط برنامه های جانبی (Themeها بعنوان مثال) قابل تغییر است لذا تنها رابط کاربری پیش فرض در اینجا دیده می شود.
از ساختار درونی سیستم عامل که بگذریم شاید مهمترین نکته قابل بررسی در ساختار Symbian نگارش های متفاوت آن است، این نگارش ها و یا رابط های کاربری هر کدام به شیوه خود از مزایای Symbian بهره مند شده اند و هر کدام نیز به شیوه خود یک SDK برای برنامه نویسان Symbian فراهم می کنند(Software Developing Kitیا SDK بطور خلاصه مجموعه ای از ابزارهای طراحی و توسعه در هر نرم افزار است که در حقیقت تولید کننده یک برنامه نظیر یک سیستم عامل با انتشار آزادانه SDK آن سیستم عامل به برنامه نویسان اجازه می دهد که با استفاده از ساختار سیستم عامل نسبت به گسترش استفاده عموم از آن با استفاده از برنامه های مختلف نوشته شده اقدام نمایند و به بیانی ساده تر تولید کننده راهی را به برنامه نویس نشان می دهد که بتواند بدان صورت برنامه های مختلف را برای آن بنویسند) .
عمده ترین رابط های کاربری موجود برای Symbian رابط های کاربری UIQ و S60 هستند که هر کدام نیز توسط گوشی های مختلفی استفاده می شوند، و در این میان هرکدام از این دو نیز برای خود ویژگی های منحصر به فردی دارند.
عمده ترین استفاده کننده رابط کاربری UIQ ،گوشی های سونی اریکسون هستند که البته در میان نوکیایی ها هم گوشی ای مثل Nokia 6708 وجود دارد که دارای UIQ می باشد.
S60 رابط کاربری عمده گوشی های نوکیا می باشد و توسط آنها نیز به سایر شرکت ها جهت استفاده از آن مجوز داده می شود شرکت هایی نظیر : Lenovo ،LG Electronics ،Panasonic و Samsung .
مشخصه عمده گوشی های دارای رابط کاربری S60 این است که در آنها می توان از برنامه های مبتنی بر Java MIDP، C++ و Python نیز استفاده نمود.
S60 دارای سه نگارش مختلف است که به ترتیب عبارتند از نگارش اولیه در سال 2001 ، نگارش Second Edition در سال 2004 و نگارش 3rd Edition در سال 2005 که در میان این نگارش ها نیز هر از چند گاهی اصلاحیه هایی با نام Feature Pack ها ارائه می گردد.
رزولوشن پیش فرض S60 در نگارش اولیه 208×176 پیکسل بود که از Feature Pack شماره 3 نگارش دوم S60 به بعد این رابط توانائی ساپورت رزولوشن های 208×176 ، 320×240 و 416×352 پیکسلی را متناسب با نوع گوشی دارا شد (در این میان مثلا Nokia N90 اولین گوشی بود که با رزولوشن 416×352 پیکسلی ارائه شد).
البته در این میان رزولوشن های عجیب و غریب متناسب با ظاهر گوشی شکل گرفت مثلا Siemens SX1 با رزولوشن 220×176 و یا Nokia 5500 با رزولوشن 208×208 پیکسلی.
و اما رابط کاربری UIQ بر مبنای زبان برنامه نویسی C++ شکل گرفته است و در آن می توان از برنامه های Java نیز استفاده کرد (خبری از پشتیبانی از Python در آن نیست).
ظاهر بسیار آسان و امکانات بسیار فراوان، UIQ را به سیستمی ایده آل تبدیل کرده است. یکی از نکات مثبت در درون UIQ خصوصیتی ست که در آن تمامی تغییرات بوجود آمده در یک Application بصورت کاملا خودکار حتی هنگامی که برنامه هنوز باز است در آن ذخیره می گردد و کاربر به هیچ عنوان نگرانی بابت از دست دادن اطلاعات باز بروی صفحه را ندارد.
ورژن های مختلفی از UIQ ارائه گردیده است که هر کدام در نوع خود تفاوت هایی با دیگری دارد ولیکن یکی از نکات مشترک در ساختار آنها شکل گرفتن تقریبا تمامی آن ها بر پایه صفحه حساس به تماس و قلم است. رزولوشن صفحه نمایش در نسخه های UIQ 1.X و UIQ 2.X برابر 320×208 پیکسل و در نسخه UIQ 3.X بر پایه 320×240 پیکسل می باشد.
یکی از نکات جالب در مورد گوشی های دارای UIQ مسئله عمق رنگ است که با توجه به مدل گوشی، این عمق رنگ 12 بیت (با 4096 رنگ) ،16 بیت (با 65 هزار رنگ) و یا 18 بیت (با 262 هزار رنگ) می باشد که شاید این یکی از دلایل 16 میلیون رنگی نبودن گوشی های سونی اریکسون باشد(حداقل در مورد مدل های سیستم عامل دار آن).
آخرین نسخه ای که از UIQ منتشر شده است نسخه 3.1 آن است که تا بحال فقط در گوشی Motorola Z8 دیده شده است. البته گوشی استثنائی موتورولا با نام Motorola Z10 که فقط چند روز از معرفی آن می گذرد ، نیز از این رابط استفاده کرده است.
تا کنون 10 سیستم عامل با نام Symbian منتشر شده اند که آخرین نسخه استفاده شده در گوشی های معمول نسخه 9.2 آن است .آخرین نسخه هایی هم که به نمایش درآمده ولی هنوز خبری از استفاده آنها در گوشی های موبایل نیست نسخه های 9.3 و 9.5 می باشد که به ترتیب در جولای 2006 و مارچ 2007 به نمایش درآمده اند.
از تغییراتی که در نسخه 9.5 نسبت به نسخه های دیگر دیده می شود یکی اینکه برنامه ها تا 75% سریعتر اجرا میشوند و دیگری بهینه سازی جهت تکنولوژی DVB-HTV در آن است علاوه بر این پشتیبانی از SQL نیز توسط SQLite در آن فراهم شده است.
آخرین نکاتی که در رابطه با Symbian به نظر ناگفته می آید یکی این است که این سیستم عامل بخاطر ساختار داخلی آن تنها با پردازنده های خانواده ARM متناسب است. نکته دیگر هم سهم شرکتهای بزرگ در Symbian است که در آن نوکیا با 47.9% پیشتاز است و پس از آن Ericsson با 15.6% ، SonyEricsson با 13.1% ، پاناسونیک با 10.5% ، Siemens با 8.4% و سامسونگ با 4.5% قرار دارند.
البته داستان Symbian همچنان نگفته های فراوانی دارد که اشاره به تمامی آنها در این مجال میسر نیست در پایان بد نیست بدانید که تعداد گوشی هایی که در تمامی دورانها از این سیستم عامل استفاده کرده و می کنند چیزی نزدیک به 100 عدد است که لیست کامل آنها را می توانید در اینجاببینید.
توجه: این مقاله به صورت اختصاصی برای Writeage.com نوشته شده درج تمام یا قسمتی از این مطلب، تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است.
مطلب خیلی باحالی بود تا الان نمیدونستم داستانش چیه . مرسی آرش .
ممنون.این مقاله در2007نوشته شده ولی من که از دنیا چند سالی دور بودم حالا باید در سال2012اون رو بخونم و شاید کسانی باشن که در سال2022اون رو بخونن.اونا چقدر عقب هستن!!!
خیلی جالب بود
سلام به آقا آرش مملو از علم
می خواستم بدونم مهمترین تفاوت گوشی های مبتنی بر سیستم جاوا مانند 6500 اسلاید . و گوشی های سیمبیان مث n81 چی هستش که به گوشی های سیمبیان می گن اسمارت فون !!!!!!
آیا واقعا تفاوتی به این بزرگی هست که به این گوشی ها بگن اسمارت فون!!!!
به نظر خودم که می خواستم یکی از دو گوشی 6500 اسلاید و n81 انتخاب کنم بزرگترین تفاوت همون چند برنامگی بود که فک کنم 6500 هم همین خاصیت رو داره که چند برنامه رو همزمان اجرا کنه .
سوال دوم هم این بود که گوشی های نوکیا مثلا n81 کیفیت ساخت بهتری دارین یا گوشی های سونی اریکسون مثلا p1 (کلاَ از لحاظ دوام سخت افزاری).
سوال سوم اینکه شما بین n81و p1 از لحاظ کاربردی کدوم رو انتخاب می کنیین (دوام گوشی واسم خیلی مهمه )
lمطلب جالبی بود متشکرم.
با تشکر از سایت زیبایتان.من از لینکدونی آسان دانلود وارد سایت شما شدم و آدرس سایت شما را ندارم.لطفا آدرس کامل سایتتان را برایم ارسال کنید.متشکرم.
می خواستم بدونم تفاوت سیمبین 9.1 با 9.2 چیه
با تشکر
متاسفانه خیر
می شه سیستم عامل n73 را تغییر داد
با تشکر از دوست خوبم MicroDump مقاله بالا با این نشانی به دانشنامه Wikipedia اضافه گردید.
با تشکر
به نظر من که عالی بود فقط اگر واضحتر بنویسید ممنون میشوم
عالی عالی عالی عالی …
ممنون ممنون ممنون ممنون …
خبر جالبی امروز در نمایشگاه Symbian Smartphone Show توسط نوکیا منتشر گردید که در آن نوکیا با نمایش این ویدئو نسل جدید گوشی های هوشمند مبتنی بر سری 60 خود را به نمایش گذاشت که دارای صفحه نمایش لمسی هستند علاوه بر آن در آنها از تکنولوژیی استفاده شده که با لمس یک دکمه بروی صفحه نمایش آن دکمه را حس نیز می کنیم (Tactile Feedback) البته همانگونه که در بالا توضیح داده شد در حال حاضر تنها اینترفیسی که دارای تکنولوژی صفحه لمسی در گوشی های هوشمند مبتنی بر Symbian است، اینترفیس UIQ می باشد که در گوشی هایی مثل سونی اریکسون ها دیده می شود. زمان ارائه اینترفیس جدید سری 60 سال آینده میلادی تعیین شده است
بینظیر بود. فوق العاده کامل.
خودت اینو به ویکیپدیای فارسی اضافه کن.
تشکر مطلب خوبیه
جالب بود . ممنونم /