ناگفته‌های پرچمدار پنجم؛‌ بررسی تخصصی Samsung Galaxy Note5

0
7565
بررسی تحصصی سامسونگ گلکسی نوت 5

Samsung Galaxy Note5: برای خاص شدن نیاز به خاص بودن بیش از همه چیز احساس می‌شود. این جمله به خصوص در مورد بازار به شدت رقابتی این روزهای موبایل کاملا مصداق داشته و چه بسا شرکت‌های به شدت حرفه‌ای و بزرگی که به دلیل رعایت نکردن این اصل و حرکت روی خط تکرار، این روزها ضررهای هنگفتی را متحمل شده و سهامداران ناراضی متعددی را پیش روی خود می‌بینند. سامسونگ نیز که تا همین یک سال گذشته در زمره همین شرکت‌های عادی با تولیدات مشابه یکدیگر قرار داشت بالاخره در ابتدای امسال با ایجاد تغییرات بزرگ در پرچمداران سری Galaxy S و گوشی‌های رده میانی Galaxy A به ناگاه خود را از دایره تولیدکننده‌گان معمولی جدا کرده و دیوایس‌هایی در خور نام این برند را به بازار ارائه کرد. طرح جدید S6 و S6 edge برخلاف انتظار تنها مختص به این دو مدل نبوده و آنچنان که از ظواهر امر بر می‌آید این طرح در آینده نیز به عنوان پایه‌ای برای گوشی‌های پرچمدار بعدی این برند مورد استفاده قرار می‌گیرد. سامسونگ چندی پیش علاوه بر آپدیت گوشی محبوب S6 edge و ارائه مدل S6 edge+، محصول جدید خانواده نوت این شرکت را نیز با نام Note5 با همین طراحی به بازار ارائه کرد. این گوشی که نام آن برخلاف مدل‌های قبلی این کلاس بدون فاصله مابین نوت و 5 نوشته می‌شود موضوع بررسی این نوبت ماست.

از حضور Samsung Galaxy Note5 به عنوان پرچمدار جدید فبلت‌های سامسونگ در بازار موبایل مدت بسیار کوتاهی می‌‌گذرد این مدل نیز همانند همتایان خود امکاناتی فراتر از اسمارت‌فون‌های معمول بازار و به  خصوص پرچمداران سری Galaxy S سامسونگ ارائه داده و از همین رو جذابیت و محبوبیت خود را با وجود حضور رقبای متعدد در این رده به میزان زیادی حفظ کرده است. نوت5 در مقایسه با تمامی 4 نسل پیشین خانواده نوت تغییرات بزرگی را تجربه کرده که شاید مهم‌ترین آنها در مبحث طراحی ظاهری رخ داده باشد. این گوشی برای اولین بار از طرح سنتی سامسونگ فاصله گرفته و ظاهری مشابه اعضای Galaxy S به خود گرفته است. این البته تنها تغییر رخ داده در این گوشی نبوده و دسترسی نداشتن به باتری و حذف اسلات حافظه از آن بسیاری از خریداران این کلاس را تا حدودی نگران کرده است. نوت5 چند روزی را برای بررسی در کنار ما به سر برد با ما در نگاهی به این گوشی همراه شوید.

طراحی بدنه، اندازه‌ها

پس از در دست گرفتن Samsung Galaxy Note5 ممکن نیست در نگاه اول شباهتی مابین این مدل و نسل قبلی آن یعنی Note 4 پیدا کنید. به بیان دیگر نوت5 جدید به حدی به اعضای سه گانه S6 شباهت دارد که باید آن را نمونه دارای قلمی از همین رده تلقی کرد.

Samsung-galaxy-note5-13

کاور شیشه‌ای پشت و روی Samsung Galaxy Note5 ، شاسی فلزی پیرامونی و فرم قرارگیری اجزای پیرامونی گوشی همگی به مدلی همچون S6 edge+ شباهت کامل داشته و از همین رو تفاوت‌های بزرگی با نوت 4 در این مدل دیده می‌شود. استفاده از این ساختار به کوچک‌تر و جمع‌وجورتر شدن گوشی کمک بزرگی کرده و با اینکه اندازه صفحه‌نمایش در این مدل و نسل قبلی آن یعنی نوت 4 تفاوتی ندارد و هر دو از یک پنل 5.7 اینچی استفاده می‌کنند اما ابعاد نوت5 کاهش مشهودی را تجربه کرده است.

Samsung-galaxy-note5-12

ابعاد این مدل 7.6×76.1×153.2‌ میلیمتر است که در طول و عرض و ارتفاع به ترتیب 0.3 میلیمتر، 2.5 میلیمتر و 0.9 میلیمتر کوچک‌تر شده است. نوت5 اما با وجود تمامی این کوچک‌سازی‌ها به دلیل به کارگیری قسمت شیشه‌ای پشت دستگاه، ماژول‌های دوربین متفاوت و اجزای داخلی تغییر یافته نتوانسته تغییر خاصی در وزن گوشی ایجاد کند و وزن 171 گرمی آن تنها 5 گرم از گذشته سبک‌تر شده است در این میان حتی کاهش ظرفیت باتری نیز در نهایت نتوانسته است نقش بزرگی در کاهش وزن ایفا کند.

اجزای پیرامونی

در چپ و راست Samsung Galaxy Note5 تنها دکمه‌های مجزای تغییر صدا در سمت چپ و دکمه پاور در سمت راست قرار دارد.

Samsung-galaxy-note5-09

Samsung-galaxy-note5-07

محل قرارگیری سیم‌کارت و میکروفون دوم Samsung Galaxy Note5 در بالا و پورت Micro USB، اسپیکر اصلی، میکروفون تماس و جک هدست در بخش پایینی گوشی جای دارند. تغییرات اصلی این مجموعه در مقایسه با نوت 4 به انتقال اسپیکر اصلی از پشت گوشی به بخش زیرین آن و دو تکه شدن دکمه‌های تغییر حجم صدا در کناره سمت چپ تعلق دارد که از هر دو می‌توان به عنوان تغییرات مثبت یاد کرد

Samsung-galaxy-note5-06

Samsung-galaxy-note5-08

صفحه‌نمایش

با نگاهی به مشخصات نوت5 و نوت 4 در بخش صفحه‌نمایش در نگاه اول تغییری دیده نمی‌شود. سایز 5.7 اینچی با وضوح QHD یا 2560×1440 پیکسلی و تراکم 515ppi همراه با فناوری ساخت Super AMOLED و حتی پوشش Gorilla Glass 4 هیچ تغییری در این دو گوشی نکرده و به همین علت تا قبل از مقایسه رو در روی این دو مدل می‌توان از حضور دو صفحه‌نمایش یکسان در این گوشی سخن گفت.

Samsung-galaxy-note5-02 - Samsung Galaxy Note5

در عمل اما اختلاف مابین این پنل با نوت 4 از همان ابتدا خودنمایی می‌کند. نخستین اختلاف در این رده به روشنایی صفحه‌نمایش بالاتر Samsung Galaxy Note5 تعلق دارد که به راحتی از S6 عبور کرده و با ارائه قابلیت افزایش خودکار روشنایی در زیر نور خورشید مشکلی برای استفاده از این پنل حتی در آفتابی‌ترین روزهای سال نیز ایجاد نمی‌کند. کیفیت رنگ و کنتراست نیز طبق انتظار از یک پنل AMOLED در سطح ایده‌آلی قرار داشته و رنگ‌های زنده (و البته تا حدودی اشباع شده) و کنتراست فوق‌العاده‌ای در آن به چشم می‌خورد. زاویه دید صفحه‌نمایش نیز مثل گذشته تقریبا به 180 درجه نزدیک شده و با مشاهده صفحه‌نمایش از اکثر گوشه‌های دستگاه نیز تغییری در رنگ، روشنایی و کنتراست ایجاد نمی‌شود. نکته مثبت دیگر در مورد این صفحه‌نمایش به بازتاب اندک نور از سطح آن تعلق دارد که این مورد نیز به کارکرد مناسب گوشی در نور خورشید کمک می‌کند.

 

دوربین اصلی

در زمینه دوربین نیز مقایسه نوت5 و نوت 4 شباهت‌های کاملی را در رزولوشن 16 مگاپیکسلی دوربین، حضور لرزه‌گیر اپتیکال و فیلم‌برداری 2160p نشان می‌دهد این بار اما هر دو دوربین در عمل از یک سنسور مشترک یعنی حسگر Sony IMX240 بهره گرفته‌اند و تفاوت‌ها در این میان از لنز دوربین‌ها ناشی می‌شود. سامسونگ در نوت 4 از یک لنز با گشودگی دیافراگم F/2.2 بهره گرفت اما این لنز در نوت5 و البته در سری S6 با یک لنز سریع‌تر با گشودگی F/1.9 جایگزین شده است که از همین ابتدا انتظار ایجاد تصاویری با نویز کمتر به دلیل ورود نور بیشتر را در ذهن ایجاد می‌کند. دوربین نوت5 بدین‌ترتیب دقیقا از همان ترکیب حاضر در اعضای سه‌گانه خانواده S6 بهره می‌برد.

Samsung-galaxy-note5-14

این دوربین که برای احضار آن، دو بار فشردن دکمه Home زیر صفحه‌نمایش کافی خواهد بود در اینترفیس و ساختار منویی نیز تفاوتی با S6 یا S6 edge ندارد. در رابط کاربری این دوربین جذاب‌ترین بخش، قسمت تنظیمات دستی آن یا Pro mode است که علاوه بر موارد عادی نظیر تغییر ISO و روشنایی می‌توان در آن سرعت شاتر و یا فوکوس را به صورت دستی تغییر داد. در این قسمت می‌توان از دوربین برای برداشت تصاویر در حالت RAW و سپس ویرایش آنها در نرم‌افزارهای حرفه‌ای تصویر بهره گرفت. قابلیت Live Broadcast نیز در این دوربین برای انتقال مستقیم محتوای برداشت شده توسط دوربین به صورت لایو و زنده روی یک کانال یوتیوب مورد استفاده قرار می‌گیرد نگفته پیداست که این ویژگی چندان برای کاربران داخلی امکان فوق‌العاده‌ای به حساب نمی‌آید.

Samsung-galaxy-note5-30

Samsung-galaxy-note5-29

Samsung-galaxy-note5-23

Samsung-galaxy-note5-27

Samsung-galaxy-note5-25

طبق انتظار تصاویر گرفته شده توسط این دوربین، نه‌تنها در صفحه‌نمایش خود گوشی بلکه در دیگر نمایشگرها نیز کیفیت بسیار بالایی را از لحاظ جزئیات و کیفیت رنگ ارائه می‌دهند و در موقعیت‌های مختلف از جمله تصاویر ماکروی بسیار نزدیک، تصاویر داخلی و مناظر به راحتی با دوربین‌های پیشرفته خانگی برابری می‌کند.

 

 

Samsung-galaxy-note5-44-HDR-off
در حالت HDR خاموش
Samsung-galaxy-note5-45-HDR-auto
در حالت HDR اتوماتیک
Samsung-galaxy-note5-46-HDR-ON
در حالت HDR روشن
Samsung-galaxy-note5-47-HDR-off
در حالت HDR خاموش
Samsung-galaxy-note5-48-HDR-auto
در حالت HDR اتوماتیک
Samsung-galaxy-note5-49-HDR-ON
در حالت HDR روشن
Samsung-galaxy-note5-50-HDR-off
در حالت HDR خاموش
Samsung-galaxy-note5-51-HDR-auto
در حالت HDR اتوماتیک
Samsung-galaxy-note5-52-HDR-ON
در حالت HDR روشن
Samsung-galaxy-note5-53
تصویر ماکرو

 

فیلم‌برداری این دوربین حداکثر با وضوح 2160/30p صورت می‌گیرد و طبیعتا رزولوشن‌های پایین‌تر نظیر QHD یا 1080p نیز در آن حضور دارند. کیفیت ویدئوهای این دوربین نیز طبق انتظار دست‌کمی از تصاویر آن نداشته و بار دیگر شرایط برای عالی قلمداد کردن کیفیت این ویدئوها کاملا مناسب به نظر می‌رسد. یک نکته منفی ظریف در فیلم‌برداری این دوربین، تغییر میدان دید و زوم شدن کادر تصویر پس از لمس دکمه آغاز فیلم‌برداری در برخی رزولوشن‌ها است بدین‌ترتیب ممکن است کاربر در تنظیم کادر برای قرارگیری کامل سوژه در تصویر دچار مشکل شود.

دوربین دوم

سامسونگ برخلاف برخی دیگر سازندگان، از رزولوشن‌های بالایی نظیر 8 یا 13 مگاپیکسل در دوربین دوم بهره نگرفته و وضوح این دوربین در تمامی پرچمداران سال 2015 این برند همچون نوت5 همچنان 5 مگاپیکسل است. این دوربین البته فوکوس خودکار نداشته و بنابراین در تصاویر بیش از اندازه نزدیک، انتظار چندانی نمی‌توان از آن داشت. در مجموع از دوربین سلفی این گوشی نیز نسبتا رضایت داشتیم و جایگاه مناسبی را برای آن در میان دیگر رقبا می‌توان در نظر گرفت.

Samsung-galaxy-note5-10

گزینه‌های سخت‌افزاری-پردازنده

چیپ‌ست Exynos 7420 از سوی سامسونگ پس از رد شدن حضور پروسسور کوالکام Snapdragon 810 در پرچمداران 2015 این برند معرفی شد این چیپ‌ست با وجود آنکه از لحاظ تعداد و نوع هسته‌های پردازشی تفاوتی با چیپ‌ست کوالکام ندارد اما ساخته شدن آن با معماری 14 نانومتری نه‌تنها به سرعت و کیفیت بالاتر آن منجر شده بلکه در زمینه حرارتی نیز عملکرد بسیار خنک‌تری نسبت به رقیب خود دارد. در این مدل از 4 هسته ARM A57 با فرکانس 2.1 گیگاهرتزی و 4 هسته 1.5 گیگاهرتزی ARM A53 استفاده شده و پردازش گرافیکی در آن نیز توسط قطعه Mali-T760MP8 صورت می‌پذیرد. تفاوت این مجموعه پردازشی با مدل‌های پیشین S6 و S6 edge به ارتقا حافظه رم از 3 به 4 گیگابایت تعلق دارد و بدون در نظر گرفتن این نکته،‌ به تفاوت دیگری نمی‌توان اشاره کرد. حافظه داخلی گوشی تنها در دو نسخه 32 و 64 گیگابایتی ارائه می‌شود که با در نظر گرفتن این نکته که از اسلات حافظه در این مدل خبری نیست حافظه 32 گیگابایتی برای کاربران حرفه‌ای‌تر، تا حدودی اندک به نظر می‌رسد. این مجموعه پردازشی در عمل قدرت بسیار بالایی را ارائه می‌دهد و یافتن برنامه‌ای برای به چالش کشیدن این مجموعه در هر دو مبحث پردازش و گرافیک بسیار مشکل به نظر می‌رسد.

samsung-galaxy-note5 samsung-galaxy-note5

برای تست فابلیت‌های سخت‌افزاری این گوشی ابتدا به سراغ AnTuTu نسخه 5.7.1 رفتیم که با ثبت رقم 62193 کیفیت بالایی را از خود به جای می‌گذارد.

Samsung-galaxy-note5-31

در تست GFXBekch قابلیت‌های گرافیکی گوشی به بوته آزمایش گذاشته می‌شود. در این تست و در بنچ‌مارک Manhattan و T-Rex در حالت Onscreen به ترتیب به امتیازهای 15 فریم در ثانیه و 37 فریم در ثانیه دست پیدا کردیم که در این زمینه نیز گرافیک پیشرفته‌ای را به نمایش می‌گذارد.

Samsung-galaxy-note5-32

رابط کاربری

Samsung Galaxy Note5 با نسخه 5.1.1 اندروید لالی‌پاپ ارائه شده است و همانند سال‌های گذشته این بار نیز مطمئنا آپدیت‌های آینده اندروید با سرعت مناسبی در اختیار کاربران این گوشی قرار می‌گیرد.

samsung-galaxy-note5 samsung-galaxy-note5

رابط کاربری آشنای Samsung Galaxy Note5 را بارها و بارها در یکی دو سال گذشته در گوشی‌های مختلف سامسونگ دیده‌ایم و در صورتی که پیش از این از Galaxy S6 استفاده کرده باشید تقریبا هیچ تفاوتی در این زمینه احساس نخواهید کرد.

Samsung-galaxy-note5 Samsung-galaxy-note5
Samsung-galaxy-note5 Samsung-galaxy-note5

دکمه لمسی زیر صفحه‌نمایش Samsung Galaxy Note5 دقت بسیار بالایی را در ورود به گوشی بدون وارد کردن رمز ارائه می‌دهد و مقایسه آن با نوت 4 سال گذشته با قابلیت لمسی مالشی دقت و سرعت بسیار بالاتری را نشان می‌دهد.

Samsung-galaxy-note5-01

در صفحه قفل اطلاعات زمان و تاریخ، آب و هوا و دو میانبر برای دسترسی مستقیم به دوربین و شماره‌گیر تلفن در نظر گرفته شده است. در صفحه Home با نکته خاصی روبرو نشدیم و جالب‌ترین نکته در آن نا محدود بودن تعداد دسک‌تاپ‌های این قسمت است. Notification Area یا منوی کشویی بالای صفحه‌نمایش همچنان لیستی از 10 میانبر با اسکرول افقی را در خود جای داده که می‌توان آنها را از میان 17 میانبر مختلف سفارشی سازی کرد. اسلایدر تغییر روشنایی پنل با امکان فعال و غیر فعال کردن روشنایی خودکار همراه با دو میانبر S Finder و Quick connect و البته نوتیفیکیشن برنامه‌ها، سایر موارد حاضر در این قسمت را تشکیل می‌دهند.

قلم S Pen

بی‌شک مهم‌ترین مزیت سری Note و عامل تفاوت آن نسبت به پرچمداران Galaxy S به حضور قلم همراه گوشی موسوم به S Pen‌ تعلق دارد و Note5 نیز در این زمینه استثنا نیست.

Samsung-galaxy-note5-05 - Samsung Galaxy Note5

اولین نکته مرتبط با قلم S Pen در Samsung Galaxy Note5 به تغییر در طراحی جایگاه قلم گوشی تعلق دارد. در تمامی 4 نسل پیشین این گوشی، پس از قرار گرفتن قلم درون جایگاه در نظر گرفته شده برای آن در پایین گوشی، بخشی از قلم در پشت دستگاه خارج از جایگاه قرار گرفته و بدین‌ترتیب با کمک انگشت دست به سادگی امکان خارج کردن قلم از جایگاه آن فراهم می‌شود. در نوت5 اما پس از قرار گرفتن قلم در محل در نظر گرفته شده برای آن، S Pen کاملا هم‌سطح با بدنه قرار گرفته و دیگر به شیوه معمول جایی برای قرار دادن انگشت در زیر قلم وجود ندارد.

Samsung-galaxy-note5-03

Samsung-galaxy-note5-04

در طراحی Samsung Galaxy Note5 از مکانیزم ساده و در عین حال مدرنی برای خارج کردن قلم استفاده شده که در طی آن با یک بار فشار دادن ته قلم و به گوش رسیدن یک صدای کلیک، این قسمت چند میلیمتری از جایگاه خود خارج شده و بدین ترتیب می‌توان به سادگی قلم را از جای خود خارج کرد. بستن و قرار دادن گوشی در این قسمت نیز به همین صورت انجام می‌شود.

Samsung-galaxy-note5 Samsung-galaxy-note5 Samsung-galaxy-note5

کارکردهای معمول قلم S Pen سری نوت در این مدل نیز حضور دارد و برخی گزینه‌های جدید نیز به آن افزوده شده است که از آن جمله می‌توان به امکان نوشتن بلافاصله روی صفحه‌نمایش بدون نیاز به روشن کردن پنل پس از خارج کردن قلم از جایگاه آن اشاره کرد. برداشت اسکرین‌شات کامل از یک صفحه وب بدون نیاز به اسکرول دیگر قابلیت جدید این قلم است.

نتیجه

Samsung Galaxy Note5 اسمارت‌فونی خاص با طراحی پیشرفته و ظاهری مدرن است؛ صفحه‌نمایش گوشی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و دوربین اصلی آن نیز در هر دو قسمت عکاسی و فیلم‌برداری بسیار موفق عمل می‌کند. گزینه‌های پردازشی و گرافیکی این گوشی همچنان در میان چیپ‌ست‌های فعلی بازار بدون رقیب است و به نظر می‌رسد تا قبل از ارائه Snapdragon 820 این برتری همچنان حفظ شود. در سوی نکات منفی این گوشی می‌توان به ماندن اثر انگشت در پشت و روی دستگاه، افزایش احتمال سر خوردن گوشی از دست به دلیل استفاده از شیشه در آن، ‌دسترسی نداشتن به باتری، حافظه محدود دستگاه به ویژه در نسخه 32 گیگابایتی و کاهش ظرفیت باتری از 3220 به 3000 میلی آمپر ساعت اشاره کرد. نوت5 در حال حاضر با قیمت پایه‌ای حوالی 2 میلیون 300 هزار تومان به صورت دو سیم‌کارت با گارانتی رسمی در بازار حضور دارد.

توجه: این مقاله به صورت اختصاصی برای ‏Writeage.com‏ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از ‏این ‏مطلب، ‏تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است.

ارسال یک پاسخ