برای نخستین بار در ایران از IPv6 به صورت تجاری بهره‌برداری شد

0
1895
برای نخستین بار در ایران از IPv6 به صورت تجاری بهره‌برداری شد

برای نخستین بار در ایران، ایرانسل با همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان فناوری اطلاعات، IPv6 را بر بستر موبایل به بهره‌برداری تجاری رساند. به گزارش روابط عمومی ایرانسل، پروتکل اینترنت نسخه 6 که به اختصار IPv6 نامیده میشود، جدیدترین نسخه پروتکل اینترنت است که ارتباطهای اینترنتی را شکل میدهد و پیشبینی میشود در آینده نزدیک جایگزین نسخه چهار این پروتکل (IPv4) شود.

با بهره‌برداری تجاری از این سرویس، در فاز نخست این امکان برای مشترکان ایرانسل در استان‌های تهران، البرز، مرکزی و قم فراهم شده تا سرویس اینترنت را در بستر IPv6 دریافت کنند. ایرانسل، بزرگترین اپراتور دیتای ایران، پیش از این برای نخستین بار در ایران موفق به آزمایش IPv6 بر بستر موبایل شده بود.

بر اساس این گزارش، امکان استفاده تمامی مشترکان سرویس نسل 2، 3، 4 و 4.5 اینترنت همراه و اینترنت نسل چهار ثابت (TD-LTE) ایرانسل از این بستر فراهم است. البته لازم است که دستگاه مشترکان از Dual Stack (IPv4/IPv6) پشتیبانی کند و در دستگاه‌های اندرویدی، در قسمت تنظیمات نقاط دسترسی (Access Point Names) لازم است که APN protocol بر روی IPv4/IPv6 تنظیم شده باشد.

با توجه به توسعه یافتن کاربرد خدمات دستگاه به دستگاه و اینترنت اشیا (IoT) که میتواند منجر به برقراری ارتباط میان بسیاری از دستگاهها مانند موبایلها، دوربینها و حتی لوازم خانگی و قاب عکسهای دیجیتال بر بستر اینترنت شود، نیاز به توسعه پروتکل IP بیش از پیش اهمیت پیدا میکند. براساس پیشبینیها طی سالهای آینده، میلیاردها شیء در دنیا به اینترنت متصل میشوند. ایرانسل به عنوان اپراتور پیشگام در زمینه اینترنت اشیا و شهر هوشمند، سرمایهگذاری کلانی را جهت راهاندازی سامانه دستگاه به دستگاه به عنوان بسترساز این ارتباطات انجام داده است تا با بهرهبرداری تجاری از آن، امکان اتصال هزاران دستگاه و ارائه صدها خدمت مختلف بر روی این بستر فراهم شود.

نسخه ششم پروتکل اینترنت یا IPv6 از فضای آدرسدهی ۱۲۸ بیتی استفاده میکند که امکان بهرهگیری از 2 به توان 128 آدرس یکتا را امکانپذیر خواهد کرد. این در حالی است که نسخه چهارم پروتکل اینترنت یا IPv4 که در حال حاضر مورد استفاده است، از استانداردهای قدیمی آدرسدهی است و فضای آدرسی ۳۲ بیتی دارد.

ارسال یک پاسخ