تشخیص AKI آسیب حاد کلیه 48 ساعت زودتر با DeepMind AI

0
1232
تشخیص AKI آسیب حاد کلیه 48 ساعت زودتر با DeepMind AI

به لطف پیشرفت محاسباتی در کامپیوترها، پروسه درمان و از آن مهم‌تر تشخیص زودهنگام بیماری‌های حالا وارد مرحله تازه‌ای شده است. در سال‌های اخیر با مطرح شدن بحش هوش مصنوعی یا AI، این فرایند سرعت بیشتری گرفته و حالا از شیوه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در درمان و پیشگیری بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود امری‌که سالیانه به نجات جان بیماران متعددی منجر می‌شود. برای نمونه می‌توان به هوش مصنوعی توسعه یافته توسط محققان گوگل در ابتدای سال جاری اشاره کرده که با کمک آن امکان تشخیص موثر سرطان ریه فراهم می‌آمد. این شیوه که DeepMind AI نامیده شده و از جمله مالکیت‌های معنوی کمپانی مادر گوگل یعنی Alphabet به حساب می‌آید، حالا برای تشخیص گونه دیگری از بیماری یعنی آسیب حاد کلیه مورد استفاده قرار گرفته است.

تشخیص AKI آسیب حاد کلیه 48 ساعت زودتر با DeepMind AI

در این شیوه جدید که در همکاری گوگل با وزارت امور کهنه‌سربازان ایالات متحده آمریکا یا US Department of Veteran Affairs انجام شده از یک الگوریتم خاص، استفاده می‌شود که امکان تشخیص یک بیماری سخت به نام آسیب حاد کلیه (AKI) را 48 ساعت قبل از رخ دادن دارد و بدین‌ترتیب شاید بتواند به نجات جان انسان‌ها به دلیل تشخیص زودهنگام کمک کند. AKI یک حادثه ناگهانی برای کلیه‌هاست که در آن با مشکل ایجاد شدن برای این ارگان‌های حیاتی، امکان تصفیه خون به دلیل بالا رفتن مواد زائد مشکل می‌شود که در نهایت روی دیگر اعضای بدن نظیر مغز، قلب و یا شش‌ها نیز تأثیر مخربی را بر جای می‌گذارد.

در آزمایش صورت گرفته در این رابطه، هوش مصنوعی جدید توانست از هر 10 مورد آسیب حاد کلیه که در آن بیماران به دیالیز احتیاج داشتند 9 مورد آن را شناسایی کند که موفقیت بالایی برای طراحان این پروژه به حساب می‌آید چرا که در طی یک سال 500 هزار نفر در آمریکا و 100 هزار نفر در بریتانیا به دلیل تشخص داده نشدن زودهنگام AKI جان خود را از دست می‌دهند.

منبع

ارسال یک پاسخ