قرارداد انحصاری سامسونگ با یک تأمین‌کننده شیشه تاشو

0
2007
قرارداد انحصاری سامسونگ با یک تأمین‌کننده شیشه تاشو

در تابستان گذشته و پس از ایجاد مشکلاتی برای کاور پلاستیکی روی صفحه‌نمایش گلکسی فولد که منجر به جمع‌آوری نسخه‌های اولیه این گوشی و به تعویق افتادن حضور این گوشی در بازار شد شایعات و خبرهای تأییدنشده‌ای به گوش رسید که مطابق آنها سامسونگ در پی کنار گذاشتن پلاستیک و استفاده از شیشه تاشو در نسل بعدی گوشی‌های فولد این شرکت است. ایده شیشه تاشو در ابتدا متناقض به نظر می‌رسد چرا که در نگاه اول شیشه به اندازه پلاستیک انعطاف‌پذیر نبوده و خم کردن بیش از اندازه آن به شکستن این بخش منجر می‌شود. حالا این ایده ظاهرا در حال به حقیقت پیوستن است چرا که به گفته یک رسانه کره‌ای، شرکت سامسونگ امروز یک قراردادن انحصاری را با یک شرکت کره‌ای برای ساخت شیشه‌های تاشو به امضا رسانده است.

قرارداد انحصاری سامسونگ با یک تأمین‌کننده شیشه تاشو

در ساختار گوشی تاشوی فعلی سامسونگ یعنی گلکسی Fold از یک پوشش پلی آمید (Polyimide یا PI) روی صفحه‌نمایش استفاده شده که در نگاه اول شبیه یه محافظ پلاستیکی صفحه معمولی به نظر می‌رسد و همین مسئله بعضی از ریویوکنندگان اولیه این گوشی را به این صرافت انداخت تا این پوشش را از روی صفحه‌نمایش بکنند! کندن این پوشش از روی صفحه‌نمایش البته نتیجه‌ای جز خراب شدن پنل و اجبار سامسونگ به جمع‌آوری نمونه‌های اولیه نداشت. سامسونگ در ادامه با تصحیح طراحی فولد، لبه‌های این پوشش را به داخل کشاند تا دیگر شبیه یک اسکرین پروتکتور عادی به نظر نرسد. این البته تنها نکته منفی این پوشش نیست و علاوه بر اینکه استعداد بسیار بیشتری نسبت به شیشه، در دریافت خراشیدگی‌ها دارد بلکه احتمالا یک مسئله سیاسی نیز مانع استفاده از آن در نسل بعدی‌ گوشی‌های سامسونگ می‌شود!

در طی چندین ماه گذشته جنگ سیاسی مشهودی مابین کره‌جنوبی و ژاپن آغاز شده که نقطه اوج آن ممنوعیت صادرات مواد کمیاب از ژاپن به کره‌جنوبی در تابستان گذشته رخ داد. این تصمیم پس از آن اتخاذ گردیده که دادگاه عالی کره‌جنوبی در حکمی در سال گذشته اعلام کرد که خسارات کره‌ای‌هایی که در جنگ جهانی دوم توسط کمپانی‌های ژاپنی به کار اجباری وا داشته شده بودند از سوی ژاپن به صورت مناسب جبران نشده است. در سر لیست موارد کمیاب مورد بحث در این نوبت پلی آمیدها قرار داشتند که در پوشش روی صفحه‌نمایش گلکسی فولد از آن‌ها استفاده شده است. بدین‌ترتیب سامسونگ در صورت تمایل به ارائه نسل بعدی Fold چاره‌ای جز یافتن راه‌حلی دیگر برای این جایگزینی این پوشش ندارد.

تا به امروز شیشه‌های تاشو در ضخامت‌های کمتر از 100 میکرون برای خمیدگی مناسب نبودند اما راه‌حل نوآورانه شیشه تاشو شرکت کره‌ای DoInsys نه‌تنها امکان خمیدگی را برای این ضخامت فراهم می‌کند بلکه به گفته این شرکت می‌توان، ضخامت را تا 30 میکرون نیز کاهش داد! فعالیت سامسونگ در زمینه شیشه تاشو به خصوص برای رقابت با شرکت‌های چینی نیز اهمیت دارند چرا که این رقبای سرسخت از هم‌اینک فعالیت‌های خود را برای ارائه گوشی‌های تاشو، دو چندان کرده‌اند و رقیبی به بزرگی هواوی تقریبا همزمان با سامسونگ، میت X را معرفی نمود (هرچند هنوز این مدل وارد بازار نشده است.)

اگر به چگونگی ساخت یک شیشه خمیده علاقه‌مندید، ویدئوی زیر اطلاعات جالبی را در این زمینه ارائه می‌کند.

 

منبع اصلی (به زبان کره‌ای)

منبع واسط

ارسال یک پاسخ