مدیاتک دو هفته دیگر یک چیپ 5G معرفی می‌کند

0
1893
مدیاتک دو هفته دیگر یک چیپ 5G معرفی می‌کند

شرکت چینی مدیاتک سازنده راه‌خل‌های پردازش مویایلی در طی یک سال گذشته تلاش‌های خود برای ارتقاء جایگاه این کمپانی در بازار گوشی‌های هوشمند را ارتقا داد و معرفی چیپ‌ست گیمینگ Helio G90‌ و همتای اورکلاک شده آن Helio G90T نیز در همین راستا قرار دارد. موفقیت در بازار موبایل این روزها جدا از مسئله گیمینگ با یک پدیده دیگر یعنی 5G نیز گره خورده و موفقیت بدون فعالیت در این زمینه چندان امکان‌پذیر به نظر نمی‌رسد. در همین راستا ظاهرا مدیاتک قصد دارد تا نزدیک به دو هفته دیگر یعنی در تاریخ 26 نوامبر (5 آذر 1398) از یک چیپ 5G جدید رونمایی کند و خبرها و شایعات از ارائه یک چیپ 5G دیگر در رده میانی حکایت دارد.

مدیاتک دو هفته دیگر یک چیپ 5G معرفی می‌کند

اوائل خرداد ماه امسال بود که شرکت مدیاتک به صورت سر بسته و مبهم اطلاعاتی در مورد یک چیپ‌ست جدید در نمایشگاه Computex 2019 تایوان ارائه کرد که دارای هسته‌های پردازشی ARM A77 و گرافیک Mali-G77 بوده و از همه مهم‌تر مودم 5G جدیدی به نام Helio M70 در آن به چشم می‌خورد. در آن زمان اطلاعات اندکی از این چیپ‌ست ارائه شد و شاید معرفی دو هفته دیگر مدیاتک به همین چیپ‌ست مرتبط باشد. این چیپ جدید طبق خبرهای به دست آمده دارای مودم M70 بوده و قرار است در سه‌ماهه اول سال 2020 به بازار عرضه شود. از این چیپ حتی تصاویری نیز در دست است که با وجود آن‌که خبری از دنیای درون آن نمی‌دهد اما حتمی بودن این رونمایی را تأیید می‌کند.

مدیاتک دو هفته دیگر یک چیپ 5G معرفی می‌کند

طبق اطلاعات به دست آمده، این چیپ‌ست دارای نام MT6885Z بوده و ظاهرا با لیتوگرافی دیگر چیپ‌ست‌های فعلی پرچمدار یعنی معماری 7 نانومتری ساخته می‌شود. از جمله موارد اشاره شده در مورد ساختار داخلی این چیپ‌ست باید به هسته‌های پردازشی Cortex-A77، گرافیک Mali-G77، مودم نسل پنجمی Sub-6GHz، نسل سوم موتور پردازشی هوش مصنوعی و پشتیبانی از دوربین با وضوح عکاسی 80 مگاپیکسلی و ویدئو تا وضوح 4K/60fps اشاره کرد.

مدیاتک دو هفته دیگر یک چیپ 5G معرفی می‌کند

نکته جالب‌تر در این میان به دیگر چیپ 5G مدیاتک تعلق دارد که در خبرها به آن اشاره شده و ظاهرا به رده میانی تعلق دارد؛ در خبرها، از این چیپ، با عنوان MT6873 یاد شده و اگر شایعات در مورد آن را بپذیریم‌، دارای هسته‌های ARM A76 و همان معرفی 7 نانومتری FinFET است. این چیپ‌ ظاهرا قرار است در گوشی‌های با رده قیمتی حوالی 300 دلار (احتمالا در برندهایی مثل Oppo و Vivo، با توجه به رابطه نزدیک مدیاتک با این شرکت‌ها)، ارائه شود که این خبر مهمی برای فناوری نسل پنجم و در دسترس قرار گرفتن آن برای طیف وسیعی از کاربران به حساب می‌آید. این چیپ، که 25 درصد کوچک‌تر از MT6885 ظاهرا در سه‌ماهه دوم 2020 به بازار عرضه می‌شود.

نقشه راه MediaTek بعد از این دو چیپ‌ست، حتی جالب‌تر شده و صحبت از ورود فرایند ساخت 6 نانومتری TSMC و طراحی چهار محصول جدید با پشتیبانی از امواج میلی‌متری در فناوری 5G‌ در آینده نزدیک در میان است.

منبع

ارسال یک پاسخ