مدیاتک فراتر از 10 نانومتر: چیپ ست 7 نانومتری می‌آید

0
2169
مدیاتک فراتر از 10 نانومتر: چیپ ست 7 نانومتری می‌آید

شرکت مدیاتک که پیش از این در همکاری با کمپانی تایوانی TSMC چیپ‌ست 10 نانومتری خود را با نام Helio X30 ابتدا در مرداد معرفی کرد و سپس همین چندی پیش آن را به عنوان رقیبی برای Snapdragon 835 ارائه نمود حالا قصد دارد چیپ ست 7 نانومتری خود را نیز با همین کمپانی TSMC ارائه دهد. صحبت از این چیپ ست 7 نانومتری در حالی‌که هنوز X30 نیز فاصله مشخصی تا بازار مصرف دارد کاملا زود به نظر می‌رسد اما اینک اطلاعاتی در دست است که جذابیت‌های بالایی را در این چیپ ست 7 نانومتری نشان می‌دهند.

در Helio X30 از 10 هسته پردازشی استفاده شده که 4 هسته قوی‌تر ARM A73 با فرکانس بسیار بالای 2.8 گیگاهرتز فعالیت می‌کنند و 4 هسته ARM A53 دیگر با فرکانس 2.2 گیگاهرتز برای کارهای سبک‌تر در نظر گرفته شده‌اند در نهایت 2 هسته ARM A35 با فرکانس 2 گیگاهرتز سبک‌ترین و آسان‌ترین کارها را بر عهده می‌گیرند. این ترکیب 10 هسته‌ای ظاهرا قرار است در محصول 7nm آینده مدیاتک (که البته به احتمال فراوان در سال 2017 نمی‌‌توان منتظر آن بود) به 12 هسته تغییر پیدا کند و در مورد ترکیب و نوع هسته‌های پردازشی نیز اطلاعات چندانی در دسترس نیست.

بزرگ‌ترین رقیب مدیاتک برای عرض اندام در این بازار، محصولات پیشرفته کوالکام به خصوص سری 8 و علی‌الخصوص Snapdragon 835 است که قرار است در ابتدا به صورت انحصاری تنها در Galaxy S8‌و +S8 سامسونگ ظاهر شود. مشکل دیگر مدیاتک حضور طولانی مدت این سازنده چیپ‌ست در بازار پروسسورهای ارزان‌قیمت و رده میانی بوده و سازنده‌گان گوشی‌‌های پیشرفته معمولا تمایل چندانی حداقل تا به امروز برای به‌کارگیری این چیپ‌ست‌ها در گوشی‌های پیشرفته از خود نشان نداده‌اند.

منبع

ارسال یک پاسخ