تلاش گوگل برای مبارزه با خبرهای دروغ با Fact Check

0
1538
تلاش گوگل برای مبارزه با خبرهای دروغ با Fact Check

خبرهای دروغ و مناقشه برانگیز این روزها حجم بسیار بالایی از اخیار روزانه را به خود اختصاص داد و به لطف شبکه‌های فراگیر اجتماعی یک خبر غیر واقعی می‌تواند به سرعت نور در بین تمامی کاربران در سرتاسر دنیا منتشر شده و همجون یک واقعیت انکارناپذیر در نزد همگان پذیرفته شود. از سال گذشته به این سو غول‌های بزرگ فناوری همچون گوگل و فیس‌بوک تلاش جدیدی را برای مبارزه با این خبرها و آگاه ساختن کاربران از این روند آغاز کرده‌اند. گوگل چندی پیش مکانیزمی به نام Fact Check را برای بررسی صحت و سقم اخبار منتشرکنندگان اطلاعات در سرویس Google News در برخی کشورها مورد استفاده قرار داد و اینک پس از گذشت یک دوره تست این قابلیت را از جمعه گذشته در اختیار همگان در بخش اخبار و جست‌وجو قرار داده است.

تلاش گوگل برای مبارزه با خبرهای دروغ با Fact Check

بدین‌ترتیب وقتی کاربران چیزی را گوگل می‌کنند که ادعایی مناقشه‌برانگیز در نتایج جست‌وجوی آن وجود دارد، به لطف Fact Check امکان بررسی صحت ادعاهای مطرح شده در نتایج جست‌وجو در منابعی همانند Snopes یا Politico وجود خواهد داشت. البته نگفته پیداست که Fact Check در تمامی نتایج یک جست‌وجو دیده نمی‌شود و حتی ممکن است سایت‌های مورد نظر گوگل برای تأیید یا رد یک ادعا نیز در این زمینه با هم تداخل نظر داشته باشند بدین‌ترتیب این سیستم‌ حداقل در حال حاضر یک مجموعه بی‌نقص و بدون مشکل به نظر نمی‌رسد و مشکلاتی از این دست و انتقادهایی همچون سرعت اندک آن در مقایسه با روند برق‌آسای انتشار شایعات در آن دیده می‌شود. گوگل نیز با قبول کردن مشکلات این سیستم‌، آن را حداقل ابزاری کارآمد برای کمک به مردم در جهت فهم درجه واقعیت یک ادعا دانسته است.

منبع دیتای این سیستم خود گوگل نیست و منتشر کنندگان اطلاعات نیز برای بررسی خبرهای خود تحت این سیستم نیاز به پیوستن به آن خواهند داشت.

منبع

ارسال یک پاسخ