معرفی iOS 11 ؛ هوشمندتر، سبک‌تر، جذاب‌تر و کارآمدتر

0
2588
معرفی iOS 11 ؛ هوشمندتر، سبک‌تر، جذاب‌تر و کارآمدتر

در کنار تمامی سخت‌افزارهای معرفی شده در جلسه WWDC 2017 شب گذشته، شامل دو تبلت iPad Pro 10.5 و iPad Pro 12.9 ، کامپیوترهای iMac و لپ‌تاپ‌های MacBook و همچنان اسپیکر هوشمند HomePod، اپل در بخش نرم‌افزاری نیز بسیار فعال بود و جدا از نسخه جدید سیستم‌عامل watchOS 4.0 برای اپل‌واچ‌ها، از iOS 11 ، جدیدترین سیستم‌عامل پرتابل این شرکت نیز رونمایی کرد.

اولین تغییر در iOS 11 به اینترفیس جدید آن و به ویژه Control Center تازه این پلتفرم تعلق دارد. در این بخش تمامی کنترل‌ها در یک صفحه در کنار هم قرار گرفته‌اند و برای دسترسی به آن نیز می‌توان از تاچ 3D استفاده کرد. صفحه قفل و نوتیفیکیشن سنتر در این پلتفرم جدید با هم تلفیق شده و یک Swipe دست رو به پایین در صفحه قفل، نوتیفیکیشن‌های مهم را به نمایش می‌گذارد و Swipe رو به بالا نیز اطلاعات بیشتر و Swipe رو به چپ نیز Widgetها را نشان می‌دهد.

معرفی iOS 11 ؛ هوشمندتر، سبک‌تر، جذاب‌تر و کارآمدتر

حالت Do Not Disturb با افزودن شدن گزینه Car آپدیت شده و اگر در حال رانندگی باشید iOS به صورت خودکار نوتیفیکیشن‌ها را بلاک کرده و حتی می‌تواند به صورت خودکار یک پیغام برای شخص ارسال کننده نوتیفیکیشن بفرستند. اگر یک سری از کنتاکت‌های خاص که اپل آنها را VIP Contacts می‌نامد می‌توانند از این محدودیت در مواقع اضطراری عبور کنند. ارتباط با ماشین از طریق بلوتوث انجام می‌شود اما تشخیص در حال حرکت بودن ماشین با افکت Wi-Fi Doppler انجام می‌شود که این آخری نسبت به GPS مصرف باتری بسیار کمتری را به دیوایس تحمیل می‌کند. این ویژگی برای مسافران می‌تواند غیر فعال شود.

یک محدودیت همیشگی iOS یعنی دسترسی نداشتن به فایل‌های سیستمی در iOS 11 برطرف شده و اپ جدید Files دسترسی محدود و ابتدایی را برای مدیریت فایل‌ها در اختیار افراد قرار می‌دهد با کمک این اپ نه‌تنها فایل‌های درون خود دستگاه بلکه فایل‌های Cloud را هم می‌توان مدیریت کرد. به جز این مورد برخی ویژگی‌های نسخه 11 از سیستم‌عامل iOS تنها در اختیار دارندگان iPad Proهای جدید اپل قرار دارد که از آن جمله باید به امکان درگ و دراپ کردن فایل بین اپلیکیشن‌ها، امکان دو قسمت کردن صفحه‌نمایش برای دسترسی همزمان به دو برنامه و به یاد آورده شدن دو جفت برنامه باز در کنار هم توسط App Switcher اشاره کرد.

Siri جدید حاضر در iOS نسخه 11 بسیار نسبت به گذشته هوشمندتر شده و بسیار از لحاظ یادگیری پیشرفته‌تر از گذشته عمل می‌کند یک نکته دیگر صدای کاملا طبیعی‌تر Siri در هر دو حالت زن و مرد است که نسبت به گذشته بسیار بهبود پیدا کرده است. Siri جدید می‌تواند در حال حاضر شش زبان انگلیسی، فرانسه، آلمانی، اسپانیایی، ایتالیایی و چینی را به هم ترجمه کند که لیست این زبان‌ها در آینده افزایش پیدا خواهد کرد. جدا از موارد عملکردی، ظاهر اپ Siri نیز تغییر کرده و پرسش و پاسخ‌ها در آن جلوه بهتری پیدا کرده‌اند.

معرفی iOS 11 ؛ هوشمندتر، سبک‌تر، جذاب‌تر و کارآمدتر

یکی دیگر از اپ‌های تغییر یافته در iOS 11 به اپ دوربین یا camera تعلق دارد به گفته اپل سالیانه نزدیک به یک تریلیون (1000 میلیارد) عکس با iDeviceها در سرتاسر دنیا گرفته می‌شود و اپل در پی آن است که این عکس‌ها، حجم کمتری را به خود اختصاص بدهند از این رو این شرکت فرمت عکس تازه‌ای را به نام HEIF جایگزین JPEG کرده که بر پایه استاندارد HEVC بوده و کیفیت بسیار بالایی را با نصف حجم JPEG تضمین می‌کند. جدا از این مورد آیفون‌های اپل نیز از این پس ویدئوهای خود را با کدک HEVC یا همان H.265 ذخیره می‌کنند که دو برابر فشرده‌سازی بهتری را نسبت به H.264 ارائه می‌کند. اپل همچنین قول داده است که هیچ یک از عکس‌ها یا ویدئوها مشکلی در اشتراک‌گذاری یا خوانده نشدن در دیگر سیستم‌ها را نداشته باشد.

معرفی iOS 11 ؛ هوشمندتر، سبک‌تر، جذاب‌تر و کارآمدتر

فروشگاه اپل یا App Store نیز از تغییرات iOS 11 برکنار نبوده است. از این فروشگاه که امسال 9 سالگی خود را جشن می‌گیرد تا به امروز 180 میلیارد اپ دانلود شده است و تا به امروز 70 میلیارد دلار پول از طریق آن به توسعه‌دهنده‌‌گان اپل پرداخت شده است (از این رقم 30 درصد آن تنها در سال گذشته پرداخت شده است). App Store جدید حالا به دو قسمت مشخص یعنی Apps و Games تقسیم شده و یک تب جدید به نام Today نیز در هر دو قسمت برای نمایش اپلیکیشن و بازی مورد علاقه اپل و توسعه‌دهنده‌گان آن در هر روز در نظر گرفته شده است.

اپل همچنین در زمان معرفی نسخه یازدهم iOS به تغییرات در سیستم پرداخت موبایلی این شرکت موسوم به Apple Pay نیز اشاره کرد. به گفته این شرکت، سیستم پرداخت Apple Pay در حال برترین سیستم پرداخت موبایلی آمریکا بوده و 50 درصد فروشگاه‌ها را در این کشور در بر می‌گیرد . با کمک این سیستم و به عنوان جزئی از آپدیت iMessage اینک می‌توان در این برنامه پیام‌رسان به همان آسانی ارسال و دریافت عکس، پول جابجا کرد این پول که با قرار دادن انگشت روی سنسور Touch ID امنیت آن تضمین می‌شود پس از ارسال به حساب Apple Pay افراد افزوده شده و به آسانی می‌توان آن را به حساب بانکی نیز منتقل کرد.

معرفی iOS 11 ؛ هوشمندتر، سبک‌تر، جذاب‌تر و کارآمدتر

پس از دیرکردهای فراوان بالاخره اپل نیز قرار است به جمع تولید‌کننده‌گان محتوای نرم‌افزاری و احتمالا سخت‌افزاری دنیای واقعیت مجازی ملحق شود در همین راستا کیت نرم‌افزاری AR Kit در اختیار توسعه‌دهنده‌گان اپل قرار گرفته که با آن ساخت برنامه و بازی‌های واقعیت مجازی باری دیوایس‌های مبتنی بر iOS‌ امکان‌پذیر می‌شود.

در نرم‌افزار Maps در iOS 11 نیز تغییراتی اعمال شده و به عنوان نمونه lane guidance، نمایش محدودیت سرعت، مسیریابی داخل ساختمان و جست‌وجو به آن افزوده شده است.

معرفی iOS 11 ؛ هوشمندتر، سبک‌تر، جذاب‌تر و کارآمدتر

نسخه جدید سیستم‌عامل iOS در پاییز امسال به صورت رایگان در اختیار آیفون 5s به بعد، تمامی آی‌پد Air و آی‌پد پروها، آی‌پد مینی 2 به بعد، آی‌پد نسل 5 و آی‌پاد نسل 6 قرار می‌گیرد.

منبع

ارسال یک پاسخ