معرفی iOS 13 با دارک مد و بالاترین میزان امنیت تا به امروز

0
2779
معرفی iOS 13 با دارک مد و بالاترین میزان امنیت تا به امروز

شرکت اپل شب گذشته در نطق اصلی کنفرانس توسعه‌دهنده‌گان این شرکت موسوم به WWDC 2019 از جدیدترین محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود رونمایی کرد که در صدر آن‌ها سیستم‌عامل موبایلی iOS 13 قرار داشت. اپل جدا از این سیستم‌عامل، پلتفرم‌های ساعت هوشمند (watchOS)، تلویزیون (tvOS) و macOS را نیز آپدیت نمود و دو محصول سخت‌افزاری جدید یعنی مک پرو و صفحه‌نمایش حرفه‌ای Display XDR را نیز به نمایش گذاشت.

اولین و مشهودترین تغییر در iOS 13‌ همانطور که از قبل نیز مشخص شده بود حالت تاریک یا Dark Mode‌ این سیستم‌‌عامل است که در تقابل با سال‌ها، پس‌زمینه سفید این پلتفرم قرار می‌گیرد. دارک مد در این پلتفرم قرار نیست کل سیستم‌عامل و تمامی اپلیکیشن‌ها را به رنگ سیاه درآورد اما در عوض رنگ پس‌زمینه همه اپلیکیشن‌های پیش‌فرض اپل و ساختار منویی گوشی به رنگ مشکی درآمده و رنگ آیکون‌ها نیز متناسب با آن تغییر می‌کند. این البته خوشبختانه تمامی ماجرا نیست و توسعه‌دهنده‌گان نرم‌افزاری نیز به سادگی می‌توانند برای اپلیکیشن‌های خود از این طریق یک حالت تاریک تعریف کنند. امکان فعال شدن خودکار حالت تاریک در هنگام تاریک شدن هوا یا هر زمان دل‌خواه دیگری توسط کاربران نیز در نظر گرفته شده است. حالت تاریک جدا از زیبایی، کارکرد دیگری نیز برای آن دسته از کاربرانی که از آیفون‌های OLED (آیفون X، آیفون XS و آیفون XS Max) بهره می‌برند داشته که در این حالت چند درصدی در دوام باتری صرفه‌جویی می‌شود.

معرفی iOS 13 با دارک مد و بالاترین میزان امنیت تا به امروز

نسخه سیزدهم iOS به گفته اپل سریع‌تر بوده و در آن بازگشایی قفل از طریق تشخیص چهره (Face Unlock) به 30 درصد زمان کمتری نیاز دارد؛ زمان لود شدن برنامه‌های پیش‌فرض کاهش چشم‌گیری یافته و پکیج‌های دانلود اپلیکیشن‌های اپل تا 50 درصد و آپدیت‌ها تا 60 درصد کوچک‌تر شده‌اند. دیگر تغییر را باید در صفحه‌کلید پیش‌فرض اپل جست‌وجو کرد که این بار از قابلیت کشیدن انگشت روی حروف مختلف یک کلمه بدون برداشتن انگشت پشتیبانی می‌کند؛ این گزینه البته مدت‌هاست در اندروید حضور دارد. iOS جدید در زمینه امنیت نیز حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد؛ در پله اول، در این نسخه، برنامه‌ها محدودیت‌های بیشتری در دسترسی به لوکیشن شما داشته و این دسترسی می‌تواند تنها برای یک بار تعریف شده باشد. علاوه بر این سیستم‌عامل iOS از این پس اطلاعات بیشتری در مورد دسترسی برنامه‌ها به مکان فعلی شما در اختیارتان قرار خواهد داد.

دیگر نکته بسیار جالب توجه در بخش امنیت iOS 13 به گزینه Sign in with Apple تعلق دارد که در آن امکان ثبت نام و ورود به اپلیکیشن‌های مختلف تنها از طریق حساب کاربری اپل قابل انجام است که در این حالت نیز طبیعتا نیازی به وارد کردن اطلاعات نیست و اثر انگشت یا چهره برای تعیین هویت کفایت می‌کند. جذابیت‌های این قسمت به همین‌جا ختم نشده و اپل برای اپلیکیشن‌هایی که از گزینه Sign in with Apple استفاده می‌کند یک ID تصادفی با رشته‌ای از حروف و اعداد ارسال می‌کند که به اکانت اصلی شما فوروارد می‌شود و جالب اینکه این ID تصادفی برای هر اپلیکیشن متفاوت از دیگری‌ست!

معرفی iOS 13 با دارک مد و بالاترین میزان امنیت تا به امروز

اپلیکیشن‌های داخلی و پیش‌فرض اپل در iOS 13 نیز با تغییراتی همراه شده‌اند که از آن جمله باید به اپلیکیشن نقشه یا Maps اشاره کرد؛ اپل برای Maps جدید یک رابط کاربری تازه تعریف کرده که در پایین آن یک قسمت برای ذخیره و سپس مسیریابی به مکان‌های دلخواه در نظر گرفته شده است. گزینه Look Around در Maps جدید که معادل Street View گوگل به حساب می‌آید اما نمایش تصویر واقعی محل مورد نظر روی نقشه و حرکت روی آن درست همانند Street View‌ گوگل را می‌دهد.

معرفی iOS 13 با دارک مد و بالاترین میزان امنیت تا به امروز

نقشه اپل همچنین برای ایالات متحده کاملا تغییر یافته و جزییات فراوانی به آن افزوده شده است.

معرفی iOS 13 با دارک مد و بالاترین میزان امنیت تا به امروز

 

تغییر بعدی در اپلیکیشن‌های پیش‌فرض iOS 13 به برنامه پیام یا Messages تعلق دارد؛ در این برنامه می‌توان اسم یا آواتار Memoji خود را اضافه نمود تا در صورتی که در حال پیام دادن به شخصی که نام شما را ذخیره ندارد باشید، مخاطب امکان شناسایی شما را داشته باشد. خود Memojiها نیز امثال کامل‌تر از گذشته شده‌اند و حالا ده‌ها گزینه جدید برای شخصی‌سازی کردن آن‌ها در اختیار شما قرار دارد.

معرفی iOS 13 با دارک مد و بالاترین میزان امنیت تا به امروز

در اپلیکیشن Photos، حالت ویرایش عکس با تغییر روبرو شده و برای مشاهده عکس‌های درون گالری نیز گزینه‌های تازه‌ای در نظر گرفته شده است. در این قسمت عکس‌های تکراری با کمک گزینه یادگیری ماشینی اپل حذف شده و امکان مشاهده عکس‌ها، برحسب روز، ماه و سال در پایین وجود دارد. نکته جالب اینکه، در صورتی‌که از روی تقویم در یک روز خاص، مثلا تولد فردی که در عکس‌های مختلف شما حضور دارد قرار داشته باشیم، عکس کاور هر آلبوم به آن مناسبت تغییر می‌کند. اپل برای توضیح این مورد روز تولد یک کودک در طی سال‌های مختلف (در هنگام مرتب کردن آلبوم برحسب سال) را به نمایش گذاشت که روند رشد کودک در طی سال‌ها با عکس‌های انتخاب شده برای کاور هر آلبوم را نشان می‌داد. بسیاری از گزینه‌های ادیت عکس، حالا برای ویدئو نیز در دسترس قرار  دارند و از طریق آن‌ها امکان چرخاندن ویدئو، بریدن قسمتی از آن و اعمال فیلترهای مختلف به فیلم‌ها نیز وحود دارد.

معرفی iOS 13 با دارک مد و بالاترین میزان امنیت تا به امروز

باهوش‌تر شدن و تغییر صدای Siri و نزدیک‌تر شدن آن به صدای انسانی از دیگر امکانات معرفی شده در این نوبت بود. در هنگام استفاده از هدست‌های AirPods، سیری می‌تواند پیام‌های وارده را برای شما بخواند و پاسخ صوتی شما را نیز برای فرد مورد نظر بلافاصله ارسال نماید. Siri اینک امکان پخش بیش از 100 هزار رادیوی مختلف از سرتاسر دنیا را دارد و امکان اشتراک‌گذاری صدا از یک گوشی به گوشی دیگر تنها با نزدیک کردن دو گوشی به یکدیگر نیز وجود دارد.

میانبرهای Siri در iOS 13 حالا اپلیکیشن‌ مخصوص خود را دارد؛ این میانبرها که در حقیقت ماکروهایی هستند که کارهای مختلف مرحله به مرحله‌ای را به صورت یک‌جا برای شما انجام می‌دهند. امکان استفاده برنامه‌های غیر اپلی از این بخش نیز وجود دارد که لیست این برنامه‌ها توسط شما قابل تعیین خواهد بود. تغییر در Reminder، آپدیت CarPlay با امکان نمایش همزمان موسیقی، نقشه و بسیاری موارد دیگر به‌صورت همزمان در یک قاب و تغییرات در اپلیکیشن تقویم دیگر گزینه‌های قابل اشاره در این سیستم‌عامل جدید هستند. اپلیکیشن Files در iOS 13 امکان اشتراک فولدرها از طریق iCloud را ارائه کرده و به فایل‌های حاضر روی کارت‌های SD و USB Flash driveها نیز دسترسی خواهد داشت.

معرفی iOS 13 با دارک مد و بالاترین میزان امنیت تا به امروز

نسخه موسوم به developer preview از iOS 13 از امروز در اختیار توسعه‌دهنده‌گان ثبت شده اپل قرار می‌گیرد و نسخه پابلیک بتای آن نیز در ادامه ماه جاری میلادی عرضه می شود. جالب اینکه iOS 13 تنها برای آیفون‌ها و تنها آی‌پاد باقی‌مانده اپل ارائه می‌شود و این شرکت برای iPad برنامه جدیدی دارد؛ سیستم‌عامل جدید تبلت‌های اپل از این پس iPadOS خوانده می‌شود و در آن تغییرات متعددی اعمال شده است.

منبع

ارسال یک پاسخ