معرفی Mali G57 گرافیک جدید رده میانی ARM

0
1602
معرفی Mali G57 گرافیک جدید رده میانی ARM

اوائل خرداد امسال بود که شرکت ARM طرح جدید پردازنده‌های موبایلی خود با نام Cortex A77 را معرفی نمود و همراه آن گرافیک‌های نسل جدید Mali-G77 با معماری Valhall نیز معرفی شد. این ترکیب طبیعتا برای گوشی‌های رده بالای بازار و پرچمداران در نظر گرفته شده و مطمئنا در اوائل سال آینده میلادی شاهد استفاده از این دو CPU و GPU در چیپ‌ست‌های مورد استفاده در گوشی‌های پرچمدار خواهیم بود. شرکت ARM امروز نسل تازه‌ای از گرافیک‌های این برند را ارائه کرده که Mali G57 نام دارد و همانطور که می‌توان حدس زد در رده میانی قرار می‌گیرند. Mali G57 از همان معماری Valhall بهره می‌برد و بدین‌ترتیب انتظار کیفیت بالایی از آن نسبت به نسل پیشین می‌رود.

معرفی Mali G57 گرافیک جدید رده میانی ARM

ARM همچنین نسل تازه‌ای از واحدهای پردازش عصبی خود (NPU) را تحت نام تجاری Ethos معرفی کرده که برای هوشمندسازی هرچه بیشتر عکاسی‌های کامپیوتری، ترجمه داخلی درون دستگاه و بسیاری امور مرتبط با هوش مصنوعی دیگر در دیوایس‌های آینده به‌کار گرفته می‌شود.

Mali G57 همانطور که اشاره شد برای قرارگیری در چیپ‌ست‌ها و در نتیجه گوشی‌های رده میانی طراحی شده و به گفته ARM تا 30 درصد ارتقاء در عملکرد، مصرف انرژی و تراکم سیلیکون در مقایسه با نسل قبلی خود یعنی Mali G52 ارائه می‌کند. عملکرد تکسچر در این گرافیک نیز دو برابر شده که در رندر کردن رابط‌های کاربری با وضوح 4K و حتی 8K نیز نقش موثری ایفا می‌کند. (بدین‌ترتیب می‌توان حدس زد که بازار هدف ARM برای G57 تنها گوشی‌های هوشمند نبوده و این شرکت نیم‌نگاهی به تلویزیون‌های اسمارت و ستاب‌باکس‌ها نیز دارد.)

معرفی Mali G57 گرافیک جدید رده میانی ARM

G57‌ بسته به نیاز و طراحی شرکت سازنده می‌تواند مابین 1 تا 6 هسته داشته باشد که در بالاترین حالت می‌تواند به عملکرد پایه گرافیک پرچمدار G77 (که حداقل 7 هسته دارد) نزدیک شود. این گرافیک امکان هندل کردن کارکردهای وابسته به AR و VR را نیز دارد که از جمله موارد قابل اشاره در این زمینه باید به هدست‌های مستقل VR (بدون نیاز به کامپیوتر یا گوشی) اشاره کرد.

معرفی Mali G57 گرافیک جدید رده میانی ARM

Mali G57 می‌تواند در کاربردهای متناظر به یادگیری ماشینی نیز به‌کار گرفته شود که در این حالت تا 60 درصد سریع‌تر از G52 خواهد بود.

خانواده جدید NPUهای ARM با نام تجاری Ethos نیز همانطور که گفته شد در این نوبت معرفی شده‌اند که در حال حاضر شامل یه مدل N57 ،N37 و N77 می‌شود و کاربرد آن‌ها می‌توان از گوشی‌های رده پایین تا پرچمداران و از دوربین‌های هوشمند تا دیوایس‌های واقعیت افزوده، گسترده شود.

منبع

ارسال یک پاسخ