پاناسونیک و معرفی اولین دوربین 8K با سنسور اورگانیک!

0
1989
پاناسونیک و معرفی اولین دوربین 8K با سنسور اورگانیک!

اوائل سال جاری میلادی، شرکت ژاپنی پاناسونیک از حسگری که خود آن را سنسور اورگانیک می‌نامید و شرایط بهتری را برای دوربین‌ها در زمینه طیف دینامیکی (dynamic range) و حساسیت در نور کم فراهم می‌آورد رونمائی نمود. این شرکت حالا از یک دوربین 8K پرده‌برداری کرده که دارای این سنسور اورگانیک است؛ AK-SHB810 که اولین دوربین دنیا با سنسور اورگانیک 8K به حساب می‌آید، به گفته شرکت سازنده در مقایسه با دوربین‌های CMOS معمولی از داینامیک رنج گسترده‌ای برخودار بوده و شاتر سرتاسری آن با حذف آنچه کش آمدگی تصویر، Jello یا rolling shutter نامیده می‌شود، کل صحنه را در یک لحظه برداشت می‌کند.

پاناسونیک و معرفی اولین دوربین 8K با سنسور اورگانیک!
roller shutter در سمت چپ و عملکرد سنسور جدید در سمت راست

این دوربین 8K در مقایسه با دوربین‌های مجهز به سنسورهای CMOS عادی با یک لایه حسگر، دارای دو لایه سنسور بوده که شامل یک غشای اورگانیک حساس به نور (organic photoconductive film) و یک مدار جداگانه است که این طراحی به پاناسونیک اجازه اجرای فرایند پرسرعت حذف نویز در مدار جداگانه را می‌دهد در حالی‌که در لایه اورگانیک، کل قدرت سنسور برای جذب نور به کار گرفته می‌شود. این ترکیب حتی در مورد سوژه‌های با کنتراست بالا نیز داینامیک رنج بالاتری را ارائه می‌‌دهد. مثال پاناسونیک برای سوژه‌های مشکل‌آفرینی از این دست، استادیومی پر از جمعیت در یک روز آفتابی است که در آن تماشاگران در جایگاه خود نشسته‌اند. به عنوان یک مزیت دیگر در این دوربین 8K به استفاده از کل فضای سنسور برای ثبت اطلاعات (در مقایسه با دوربین‌های DSLR یا بدون اینه که از فضای خط به خط سنسور استفاده می‌کنند) در سرعت‌های بالاتر از یک صد و بیستم ثانیه است که از شکل گرفتن کش آمدگی تصویر یا rolling shutter جلوگیری می‌کند.

پاناسونیک و معرفی اولین دوربین 8K با سنسور اورگانیک!

پاناسونیک قصد دارد این دوربین را در پائیز سال 2019 با قیمتی که هنوز مشخص نیست به فروش برساند اما این فناوری نوظهور و البته هنوز خارج از دسترس احتمالا در آینده نزدیک در اکثر دوربین‌های حرفه‌ای و حتی خانگی برای بهبود کیفیت تصویر به کار گرفته می‌شود.

منبع

ارسال یک پاسخ