اوپو دو روز دیگر زوم نوری 10 برابری را معرفی می‌کند!

0
1688
اوپو دو روز دیگر زوم نوری 10 برابری را معرفی می‌کند!

شرکت اوپو دو سال پیش در حریان نمایشگاه MWC 2017 از یک راه‌حل ابتکاری برای 5 برابر زوم اپتیکال در یک گوشی نمونه یا پروتوتایپ رونمائی کرد که در آن برخلاف راه‌حل‌های معمول مثل استفاده از لنزهای حجیم که به بزرگ‌ شدن بیش از اندازه دستگاه می‌انجامند یا دوربین‌های دوگانه‌ای که زوم نوری را فقط شبیه‌سازی می‌کنند از ایده جالبی استفاده شده بود که نه‌تنها در آن زمان بلکه هنوز نیز دست‌نخورده و ناب به نظر می‌رسد.  در این سیستم همانند یک پریسکوپ اجزای لنز دوربین به صورت افقی در عرض دستگاه جای گرفته‌اند و از این رو ضخامت گوشی پروتوتایپ تنها 7.5 میلیمتر باقی می‌ماند.

اوپو اما ظاهرا قصد دارد به همین زودی یعنی در دو روز آینده از سیستم زوم نوری جدیدی رونمائی کند که در توصیف آن از 10 برابر زوم بدون از دست رفتن کیفیت (10X lossless zoom) سخن گفته شده است البته هنوز مشخص نیست که چه میزان از این زوم، واقعا به صورت نوری و اپتیکال انجام شده و مابقی حاصل ارتقا نرم‌افزاری یا زوم دیجیتال است. در سیستم قبلی اوپو در دو سال پیش که البته هنوز در هیچ دیوایسی به کار گرفته نشده است تنها 3 برابر از 5 برابر زوم مورد اشاره به صورت واقعی و اپتیکال انجام می‌شد و دو برابر باقی مانده، حاصل بزرگ‌نمائی دیجیتال بود.

اوپو دو روز دیگر زوم نوری 10 برابری را معرفی می‌کند!

در سیستم قبلی از مجموعه‌ای از پنج لنز که به صورت افقی در کنار یکدیگر قرار گرفته بودند استفاده می‌شد که درست در مقابل آنها یک منشور با زاویه 90 درجه‌ای دیده می‌شد؛ این منشور نور دریافت شده از لنز قابل رویت بخش پشتی دستگاه را دریافت کرده و آن را با یک چرخش 90 درجه‌ای به سمت لنزهای داخلی برای بزرگ‌نمائی هدایت می‌کند. نگفته پیداست که در این سیستم لرزه‌های دست به خصوص در هنگام فیلم‌برداری می‌تواند تأثیر منفی بزرگی در نتیجه کار داشته و بنابراین جضور سیستم‌تثبیت‌کننده نوری یا OIS‌ در آن حیاتی‌ست از این رو اوپو در آن لرزه‌گیر ویژه‌ای را برای منشور این قسمت تعریف کرده بود که به احتمال قریب به یقین در سیستم جدید مجهز به زوم نوری 10 برابری نیز از آن استفاده می‌شود.

هنوز مشخص نیست که اوپو از این سیستم در آینده برای گوشی‌های هوشمند خود بهره می‌گیرد یا خیر چرا که هنوز این مهم در مورد سیستم دو سال پیش نیز رخ نداده است!

منبع

ارسال یک پاسخ