ایسوس Transformer Book T100TAL تبلت، لپ‌تاپ، ویندوز، 4G

1
3983

اگر در فکر خرید یک لپ‌‌تاپ ارزان‌قیمت برای انجام‌ کارهای معمول و اصطلاحا دم‌دستی هستید و ست‌آپ کردن یک PC جدید را کاری مشکل و غیر منطقی می‌دانید. بهتر است اندکی تامل کنید و پس از خواندن این مطلب در مورد خرید دیوایس بعدی خود تصمیم‌‌گیری کنید. دستگاه هایبریدی جدید ایسوس با نام Transformer Book T100TAL نه‌تنها یک تبلت توانا بلکه برای بسیاری از کاربری‌‌ها، یک لپ‌تاپ مناسب، سبک و نسبتا ارزان‌قیمت به حساب می‌آید که از شبکه دیتای 4G نیز پشتیبانی می‌کند. با ما در بررسی این دستگاه همراه شوید.

معرفی

کلمه کامپیوتر و PC تا همین چند سال پیش دیوایسی بزرگ متشکل از یک کیس عمودی، یک مونیتور جداگانه و ترکیب موس و کیبورد را در ذهن متبادر می‌ساخت. این کلمات اما امروز مفهوم تازه‌ای به خود گرفته و دیگر لزوما معنای یک سیستم‌ دسک‌تاپ را زنده نمی‌کنند. لپ‌تاپ‌ها اولین جایگزین‌هایی بودند که به لطف امکان جابجایی، زیبایی ظاهری و در برخی موارد قیمت بهتر جای دسک‌تاپ را روی میز بسیاری از کاربران خانگی و به خصوص اداری گرفتند. لپ‌تاپ‌ها نیز از سیل ویرانگر تکنولوژی برکنار نبودند و با اینکه با مفاهیمی چون نِت‌بوک،‌ الترابوک و … تلاش بسیاری برای حفظ بازار خود کردند اما در نهایت در دو، سه سال گذشته درصد قابل ملاحظه‌ای از سهم بازار خود را به همتایان جدید و البته کاملا متفاوتی به نام تبلت‌ها و حتی اسمارت‌فون‌ها واگذار کردند. کاربران عادی در شرایط فعلی، نیازی به خرید یک لپ‌تاپ و PC‌ بزرگ، حجیم و گران‌قیمت برای حضور شبکه‌های اجتماعی، ارسال عکس در اینستاگرام و گفت‌وگو با دوستان در وایبر و تلگرام ندارند و حتی در یک سال گذشته بخشی از بازار تبلت نیز به نفع اسمارت‌فون‌ها در حال خالی کردن میدان است.

ایسوس Transformer Book T100TAL - بررسی تخصصی asus transformerbook t100tal lte

اما همه چیز نیز در ارسال عکس در اینستاگرام، ‌چک کردن وضعیت دوستان و چت صوتی و تصویری خلاصه نمی‌شود و حتی معمولی‌ترین کاربران نیز دیر یا زود به دستگاهی جدی‌‌تر با صفحه‌نمایشی بزرگ‌تر و با امکان تولید محتوا نیاز دارند جایی‌که اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌های معمول اندرویدی (و البته iOS) قادر به پاسخگویی به نیاز کاربران نخواهند بود. در این حالت در پله اول بدون شک به یک سیستم‌عامل دسک‌تاپی همچون ویندوز برای نصب برنامه‌های مهمی همچون بسته آفیس نیاز خواهد بود. کیبورد دیگر نیاز اصلی این رده را تشکیل می‌دهد که برای تولید محتوا بسیار ارزشمند و حیاتی است. یک مجموعه پردازشی راضی‌کننده، حافظه کافی و پورت‌های معمول، سایر الزامات دستگاهی در این سطح را تشکیل می‌دهند. دستگاه‌های هایبریدی یا تبدیل‌شونده یکی از جدیدترین راه‌حل‌های مناسب در این کلاس به شمار می‌روند.

ایسوس Transformer Book T100TAL - بررسی تخصصی asus transformerbook t100tal lte

این دستگاه‌ها، کاربردهای عملی یک لپ‌تاپ را با قابلیت‌های پرتابل و قیمت نسبتا مناسب یک تبلت ترکیب کرده و مجموعه کارآمدی را تشکیل می‌دهند. یکی از جدیدترین تولیدات در این خانواده، ترانسفورمربوک جدید ایسوس با نام Transformer Book T100TAL است که از آن می‌توان به عنوان تنها نمونه 10 اینچی در کلاس خود مجهز به شبکه ارتباطات 4G LTE یاد کرد.

ایسوس Transformer Book T100TAL - بررسی تخصصی asus transformerbook t100tal lte

این دستگاه با کیبورد جدا شونده، پردازنده‌های اتم و حافظه 64 گیگابایتی، قیمتی در سطح تبلت‌های پیشرفته اندرویدی دارد اما به لطف ویندوز 8.1، کاربرد متفاوت و بسیار وسیع‌تری را ارائه می‌کند.

طراحی بدنه، اندازه‌ها

بخش طراحی Transformer Book T100TAL را از قسمت تبلتی دستگاه آغاز می‌کنیم. T100 به عنوان تبلت، ظاهری مشابه تبلت‌های اندرویدی یکی دو سال گذشته ایسوس همچون سری ترانسفورمرپد و مموپد داشته و ضخامت نسبتا زیاد و حاشیه‌های فراوانی در دورتادور صفحه‌نمایش آن دیده می‌شود. جنس بدنه کاملا پلاستیکی بوده و بخش کاملا براق پشتی نیز کوچک‌ترین تردیدی در جذب تمامی اثرات انگشت و آلودگی‌های محیطی به خود راه نمی‌دهد. بخش پشتی تبلت با دایره‌های هم‌مرکزی که ایسوس پیش از این نیز در محصولات خود به کار گرفته بود مزین شده اما این دایره‌ها، برجسته نبوده و تنها برای تزئین استفاده شده‌‌اند.

ایسوس Transformer Book T100TAL - بررسی تخصصی asus transformerbook t100tal lte

 

ایسوس Transformer Book T100TAL - بررسی تخصصی asus transformerbook t100tal lte

وضعیت در مورد پایه کیبوردی تبلت کاملا متفاوت است و با یک کیبوردی خوش‌ساخت با اندازه‌های مناسب کلیدها، فاصله گذاری مطلوب و برچسب‌های فارسی حروف روبرو می‌شویم. این کیبورد جنس کاملا محکم‌تری نسبت به خود تبلت داشته و نه‌تنها قسمت پشتی، بلکه حواشی کلیدها در بخش رویی آن نیز در برابر اثرات انگشت مقاوم هستند.

 

در مجموع شاید تنها نکته منفی اصلی در طراحی Transformer Book T100TAL به براق بودن قسمت پشتی تبلت و ماندن اثرات انگشت در این بخش تعلق داشته باشد. گذشته از این مورد با توجه به کاربری و رده قیمتی دستگاه می‌توان به میزان زیادی از طراحی این تبلت رضایت داشت.

ابعاد بخش تبلتی این مدل برابر با 10.5×171×263 میلیمتر است که در صورت مقایسه آن با یک 10 اینچی دیگر در خانواده ایسوس همچون Memo Pad 10 ME103K نزدیک به 7 میلیمتر طول بیشتر و 3 میلیمتر عرض کمتری دیده می‌شود این موضوع البته به میزان زیادی به تفاوت نسبت تصویر در این دو تبلت وابسته است جای‌که T100TAL با برخورداری از نسبت تصویر 16:9 مدل کاملا وایدتری به حساب می‌آید. ضخامت 10.5 میلیمتری این تبلت با اینکه نسبتا زیاد به نظر می‌رسد اما برای یک تبلت ویندوزی چندان نیز ضخیم نیست. وزن این تبلت 570 گرم اعلام شده که در دست چندان سنگین به نظر نمی‌رسد و حتی در مقایسه با یک تبلت اندرویدی همچون Memo Pad 10 ME103K نیز تنها نزدیک به 10 درصد افزایش وزن داشته است. با اتصال کیبورد، مجموع وزن این دو به 1,090‌ کیلوگرم می‌رسد که با وجود اختلاف با لپ‌تاپ‌های مدرن، هنوز دستگاه‌های سبک و پرتابلی خواهد بود.

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش 10.1 اینچی Transformer Book T100TAL با اینکه برای یک تبلت تا حدودی بزرگ است اما برای استفاده از آن به عنوان یک لپ‌تاپ حتی ممکن است کوچک نیز محسوب شود. در عمل این صفحه‌نمایش حسی همچون نِت‌بوک‌های قدیمی در ذهن ایجاد می‌کند اما ابعاد آن برای انجام امور معمولی کفایت می‌کند. رزولوشن این صفحه‌نمایش HD یا 768×1366 پیکسل است که فشردگی در حدود 155 پیکسل در هر اینچ را ایجاد می‌‌کند. این فشردگی نسبت به برترین‌های تبلت‌های اپلی و اندرویدی در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد اما در این سایز صفحه‌نمایش مناسب بوده و مشکلی در مشاهده متون ریز نیز وجود ندارد. توجه به این نکته نیز خالی از لطف نخواهد بود که حتی در حال حاضر نیز اغلب لپ‌تاپ‌های 14 و 15 اینچی معمول بازار با همین وضوح ارائه می‌شوند. از زاویه دید، کنتراست و کیفیت رنگ‌های این پنل به واسطه فناوری ساخت IPS‌ می‌توان کاملا رضایت داشت اما در سوی دیگر براق بودن سطح پنل و بازتاب شدید نور در کنار روشنایی حداکثر متوسط، محدودیت‌های مشخصی را در استفاده از این مدل در محیط‌های باز و زیر نور خورشید ایجاد می‌کند. البته این به معنای بدون استفاده بودن دستگاه در محیط‌های باز نیست و هنوز نیز در سایه می‌توان از آن بهره برد.

یک LED‌ هشدار دهنده در پایین همراه با دوربین دوم و نشان ایسوس در بالا، اجزای پیرامونی این صفحه‌نمایش را تشکیل می‌دهند.

اجزای جانبی

در بررسی اجزای جانبی دستگاه، تبلت را به صورت افقی به طوری‌که نشان ایسوس در بالا قرار داشته باشد در نظر می‌گیریم. کناره سمت راست Transformer Book T100TAL بیشترین اجزای جانبی تبلت را در خود جای داده است. در این قسمت در پایین‌ترین بخش به جک هدست بر می‌‌خوریم و بالای آن نیز اسلات سیم‌کارت قرار دارد. پورت Micro HDMI و خروجی Micro USB دیگر اجزای قابل اشاره در این بخش را تشکیل می‌دهند.

ایسوس Transformer Book T100TAL - بررسی تخصصی asus transformerbook t100tal lte

در سمت چپ و کاملا متمایل به پشت دستگاه دکمه دوگانه تغییر صدا و دکمه دیگری که در ابتدا ممکن است آن را با کلید Power دستگاه اشتباه بگیرید دیده می‌شوند. این دکمه مرموز در حقیقت کلید منوی استارت ویندوز است که فشردن آن کاربران را بین منوی ویندوز رابط Modern UI و دسک‌تاپ معمول ویندوز جابجا می‌کند. نکته منفی در مورد این کلیدها، حفظ رویه پیشین ایسوس در انتقال آنها به پشت دستگاه و در نتیحه کاهش ارگونومیک و استفاده راحت از آنهاست

ایسوس Transformer Book T100TAL - بررسی تخصصی asus transformerbook t100tal lte

دکمه پاور در بخش بالایی تبلت نیز همانند المان‌های سمت چپ بار دیگر به پشت تبلت منتقل شده است. دیگر نکته قابل اشاره در بالای دستگاه، حفره میکروفون است.

در نهایت در بخش پایینی تبلت پورتی برای تبادل اطلاعات و دو حفره برای قرارگیری پایه‌های نگه‌دارنده داک‌ کیبوردی دیده می‌شوند که پیش از این نیز در تبلت‌های مشابه به کار گرفته شده بودند.

داک کیبوردی

صفحه کلید ارائه شده همراه Transformer Book T100TAL یک نمونه 83 کلیدی جزیره‌ای با ابعاد مطلوب و جای‌گذاری مناسب است که با وجود فضای اندک در اختیار طراحان، سرعت و دقت مناسبی را در تایپ ارائه می‌کند. لیبل‌های فارسی این کیبورد نکته بسیار مثبتی محسوب می‌شود و نبود نور پس‌زمینه را به میزان زیادی جبران می‌کند. اختصاص یک دکمه fn اضافی در سمت راست درست در زیر دکمه Enter یکی دیگر از نکات مثبت این کیبورد است و در سوی دیگر کاهش سایز Shift سمت راست و دکمه‌های جهتی را می‌توان به عنوان موارد منفی آن ذکر کرد.

ایسوس Transformer Book T100TAL - بررسی تخصصی asus transformerbook t100tal lte

تاچ‌پد این مجموعه با ابعاد 42×76 میلیمتری، نسبتا کوچک بوده و فضای اندکی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در سوی دیگر جنس صیغلی و مجموعه‌ای از قابلیت‌های مولتی‌تاچ برای این قسمت، ابعاد کوچک تاچ‌پد را به دست فراموشی می‌سپارد. تاچ‌پد در پایین برای تفکیک کلید چپ و راست به دو قسمت تقسیم شده است. عملیات کلیک فیزیکی چپ و راست در این تاچ‌پد اندکی به سختی و با فشار انجام می‌شود.

ایسوس Transformer Book T100TAL - بررسی تخصصی asus transformerbook t100tal lte

داک کیبوردی در T100TAL با وجود وزن نسبتا زیاد، باتری یا حافظه جداگانه‌ای را در بر ندارد و تنها نکته قابل اشاره در آن یک پورت USB 2.0 فول سایز در کناره سمت چپ است.

پردازنده- حافظه

پردازش در این مدل با پروسسوری از خانواده Bay Trail‌ اینتل حاوی چهار هسته Atom Z3735D با فرکانس پایه 1.33 گیگاهرتز انجام می‌شود. اتلاف حرارتی این پردازنده‌ها در سطح بسیار اندکی حوالی 4 وات قرار داده و به همین علت بدنه تبلت در حین استفاده به میزان اندکی گرم می‌شود. 2 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه در این مدل در نظر گرفته شده است. حافظه داخلی Transformer Book T100TAL از نوع eMMC است که از لحاظ مقایسه سرعت کمتری نسبت به SSD دارد. از 64 گیگابایت حافظه داخلی سیستم، چیزی نزدیک به 35 گیگابایت در دسترس است. این میزان رم و حافظه داخلی در این تبلت به خوبی به رده کاربری دستگاه اشاره دارد جایی‌که مرور وب و آفیس در صدر لیست قرار دارند.

بررسی تخصصی asus transformerbook t100tal lte

بررسی تخصصی asus transformerbook t100tal lte

برای تست مشخصات سخت‌افزاری دستگاه از Cinebench R10 بهره گرفتیم. در این نرم‌افزار در حالت تک هسته‌ای امتیاز 798 و در حالت چند هسته‌ای به امتیاز 2759 دست پیدا کردیم که هر دو امتیاز رقم حداکثر متوسطی در این رده به حساب می‌آیند.

بررسی تخصصی asus transformerbook t100tal lte

سیستم‌عامل- آفیس

نسخه 32 بیتی ویندوز 8.1 ممکن است در نگاه اول انتخاب اول تمامی کاربران در این رده نباشد اما تنها نیم نگاهی به دلیل انتخاب این مدل، حضور این نسخه از سیستم‌عامل ویندوز را توجیه می‌‌کند. به عبارت دیگر به دلیل محدود بودن نوع کاربری و 2 گیگابایت حافظه رم، اصولا دلیلی برای استفاده از ویندوز 64 بیتی باقی نمی‌ماند. ایسوس به همراه T100TAL لایسنس یک سال آفیس 365 همراه با نسخه‌های فول این مجموعه همچون ورد، اکسل، پاورپوینت و… را ارائه می‌کند که با وارد کردن شماره سریال ارائه شده همراه تبلت Transformer Book T100TAL، به راحتی فعال می‌شوند.

ایسوس Transformer Book T100TAL - بررسی تخصصی asus transformerbook t100tal lte

باتری

به ظرفیت باتری استفاده شده در Transformer Book T100TAL توسط ایسوس اشاره‌ای نشده اما انرژی 31 وات ساعت این باتری 2 سلولی در صورتی که ولتاژ از رقم معمول 3.7 ولت فراتر نرفته باشد با یک حساب ساده ما را به حوالی ظرفیت 8400 میلی آمپر ساعت می‌رساند. مقایسه این باتری با مموپد جدید ME103K ایسوس با باتری 19 وات ساعتی به خوبی به افزایش چشمگیر ظرفیت و انرژی باتری اشاره دارد. ایسوس در توصیف باتری T100TAL به کارکرد 8 ساعته آن اشاره کرده است که از دید این شرکت برای یک روز کاری کافی خواهد بود. در دنیای واقعی دوام این باتری به عواملی همچون روشنایی صفحه‌نمایش، میزان استفاده از وای‌فای و شبکه 4G بستگی دارد و با اینکه معمولا نمی‌توان به زمان 8 ساعته اشاره شده نزدیک شد اما با توجه به سیستم‌عامل ویندوز، باید از کیفیت بالای این باتری یاد کرد. شارژر ارائه شده همراه تبلت یک نمونه 5 ولتی 2 آمپری است که به زمانی نزدیک به 4 تا 5 ساعت برای پر شدن کامل باتری نیاز دارد.

دوربین

ایسوس از دو دوربین 5 و 1.2 مگاپیکسل در پشت و جلوی دستگاه استفاده کرده که کاربری‌های تازه‌ای برای این دستگاه هایبریدی به همراه می‌آورند. البته دوربین معمولا جزء امکانات اصلی یک تبلت به حساب نمی‌آید اما حضور آنها به خصوص دوربین بخش جلویی برای برقراری ارتباطات تصویری تحت شبکه جذاب خواهد بود. کیفیت تصویر دوربین اصلی تبلت Transformer Book T100TAL در سطح نازلی قرار داشته و هجوم نویز و جزئیات اندک، کاربری آن را تنها به محیط‌های با نور بسیار بالا و فضای خارجی محدود می‌سازد. این داستان در مورد دوربین دوم نیز  ادامه داشته و در اینجا نیز کیفیت بالایی به چشم نمی‌خورد.

ارتباطات

در صدر نکات ارتباطی Transformer Book T100TAL قابلیت ارتباط 4G LTE از طریق سیم‌کارت قرار دارد. نوع سیم‌‌کارت مورد استفاده در این مدل از نوع میکروسیم بوده و با پشتیبانی از Cat.4 امکان دستیابی به سرعت 150Mbps را خواهد داشت. در تست عملی این قابلیت، شبکه 4G به خوبی در تبلت شناسایی شد و اتصال با وارد کردن SSID بدون مشکل برقرار گردید. نگفته پیداست که در نبود شبکه 4G‌ می‌توان از 3G و GPRS/EDGE نیز با همین سیم‌کارت برخوردار شد. بلوتوث 4.0 همراه با وای‌فای نسخه n دیگر موارد قابل ذکر در بخش ارتباطات این تبلت را تشکیل می‌دهند.

نتیجه

ایسوس Transformer Book T100TAL - بررسی تخصصی asus transformerbook t100tal lte

برای کاربرانی که از تبلت خود تنها برای مشاهده فیلم، بازی کردن و حضور در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند شاید اختصاص هزینه‌ای نزدیک به 1.5 میلیون تومان برای تهیه Transformer Book T100TAL چندان منطقی به نظر نرسد اما اگر این مدل را یک لحظه به چشم یک لپ‌تاپ فوق‌پرتابل با کاربری‌های گسترده سیستم‌عامل ویندوز بنگریم به ناگاه با محصولی ارزان‌قیمت در این کلاس روبرو می‌شویم که در مقایسه با همتایان خود نکات مثبت متعددی از جمله حجم و وزن پایین، کیبورد قابل جدا شدن، صفحه‌نمایش تاچ‌اسکرین، پشتیبانی از شبکه 4G LTE و یک باتری با دوام رضایت بخش را به همراه دارد. موارد منفی این تبلت را می‌توان در براق بودن بیش از اندازه بدنه و شیشه روی صفحه‌نمایش و کیفیت نچندان بالای دوربین اصلی و دوربین دوم خلاصه کرد. از این دستگاه نسخه تقریبا هم قیمت دیگری نیز بدون دوربین پشتی ارائه می‌شود.

توجه: این مقاله به صورت اختصاصی برای ‏Writeage.com‏ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از ‏این ‏مطلب، ‏تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است.

یک دیدگاه

Comments are closed.