معرفی ایکس باکس سری X کنسول نسل چهارم مایکروسافت

0
2612
معرفی ایکس باکس سری X کنسول نسل چهارم مایکروسافت

خبر ارائه نسل چهارم کنسول‌های بازی شرکت مایکروسافت از مدت‌‌ها پیش و از سال گذشته به گوش می‌رسید جایی‌که پس از اولین زمزمه‌ها در کنفرانس مایکروسافت در E3 2019 اطلاعاتی در مورد این کنسول که در آن زمان پروژه اسکارلت نامیده می‌شد ارائه گردید و به جزییاتی مثل پردازنده کاستوم ساخت شرکت AMD و گرافیک RDNA به صورت رسمی اشاره شد. مایکروسافت اما امروز این کنسول که ایکس باکس سری X نامیده می‌شود را رسما معرفی کرده و به انتظارها برای دیدن آن پایان داده است. ایکس باکس سری X البته قرار نیست به این زودی‌ها به بازار عرضه شود و برای در اختیار داشتن آن باید یک سال دیگر یعنی تا فصل تعطیلات 2020 به انتظار نشست.

معرفی ایکس باکس سری X کنسول نسل چهارم مایکروسافت

ایکس باکس سری X را باید ادامه‌ای بر Xbox One و Xbox One X نامید که از ارائه این دومی حالا نزدیک به دو و نیم سال می‌گذرد و تا به امروز از آن با عنوان قوی‌ترین کنسول بازی دنیا یاد می‌شد. اولین نکته جالب در رابطه با Series X به جز نام‌گذاری عجیب و غریب آن به طراحی دستگاه تعلق دارد که برای اولین بار فرم افقی و خوابیده همییشگی را ترک گفته و در یک ترکیب عمودی و ایستاده ارائه شده است. البته به گفته مایکروسافت، امکان قرار دادن این کنسول به صورت افقی نیز وجود دارد.

در بخش جلویی دستگاه یک درگاه عمودی باری جای‌گذاری دیسک در نظر گرفته و وظیفه دکمه بالای آن نیز همانطور که می‌توان حدس زد برای خارج کردن دیسک است. در سوی دیگر و در گوشه پایین سمت راست این کنسول به یک درگاه تکی USB-A بر می‌خوریم که یک دکمه ناشناخته در کنار آن دیده می‌شود. نشان درخشان Xbox در بخش بالایی که ظاهرا وظیفه دکمه پاور را نیز بر عهده دارد، این طراحی را تکمیل می‌کند.

بخش بالایی این کنسول با نور سبز آنچه ظاهرا دریچه‌های انتقال هوا به نظر می‌رسد ظاهر متمایز و جدیدی را به دستگاه بخشیده است. این طراحی بیش از هر چیز یادآور مک پروی سال‌های پیش اپل است که در آن فن‌های میانی، گرما را از پایین به بالای دستگاه هدایت می‌کردند.

معرفی ایکس باکس سری X کنسول نسل چهارم مایکروسافت

بخش پشتی ایکس باکس سری X ظاهرا عمدا در هیچ‌یک از تصاویر و ویدئوهای معرفی این کنسول به نمایش گذاشته نشده و ظاهرا سورپرایزی در این قسمت، انتظار کاربران را می‌کشد که احتمالا در زمان معرفی به آن اشاره می‌شود.

در زمینه کنترلر این کنسول با آنکه در نگاه اول با چیزی مشابه آن‌چه در One X دیده بودیم روبرو می‌شویم اما این تنها ظاهر ماجراست و جدا از طراحی جدید که آن را برای اندازه‌‌های مختلف دست، بهینه می‌‌کند، کاربری‌های تازه‌ای نیز به این دسته افزوده شده است. D-pad این کنترلر از کنترلر بی‌سیم Xbox Elite Series 2 وام گرفته شده و یک دکمه اشتراک به سبک DualShock 4 برای به اشتراک گذاشتن اسکرین‌شات‌ها و کلیپ‌ها به آسانی و به سرعت برای آن در نظر گرفته شده است. این کنترلر با ویندوز 10 و کنسول‌های Xbox One X نیز هماهنگ است.

معرفی ایکس باکس سری X کنسول نسل چهارم مایکروسافت

در زمینه پردازشی، همانطور که از پیش مشخص شده بود، ایکس باکس سری X از نسل جدید پردازنده‌ها و گرافیک‌های شرکت AMD بهره می‌برد که شامل CPUهای مبتنی بر معماری جدید Zen 2 (حاضر در پردازنده‌های دسک‌تاپی سری Ryzen 3000) و گرافیک‌های مبتنی بر معماری RDNA (حاضر در گرافیک‌های دسک‌تاپی جدید Radeon RX 5000) می‌شوند. در این کنسول همچنین به منظور افزایش هر چه بیشتر سرعت لود بازی‌ها، از حافظه فلش داخلی استفاده شده است.

به گفته مایکروسافت، این مجموعه 4 برابر کارایی بالاتری را نسبت به برترین کنسول فعلی یعنی Xbox One X ارائه می‌دهد که این به معنای امکان پشتیبانی از وضوح 4K تا 60 و حتی 120 فریم در ثانیه بوده و حتی امکان ارائه خروجی 8K را نیز خواهد داشت (هرچند این یکی احتمالا در نسخه نهایی حاضر نبوده و حداکثر خروجی به 4K محدود خواهد بود.)

از جمله دیگر امکانات مورد اشاره برای Xbox Series X باید به نرخ بازسازی متغیر صفحه‌نمایش یا VRR (برای تضمین یکسان بوده رفرش‌رِیت خروجی از کنسول و صفحه‌نمایش)، نرخ سایه‌زنی متغیر یا VRS (برای کاهش سایه‌زنی در قسمت‌های کم‌اهمیت‌تر و جلوگیری از فشار بر GPU و از دست رفتن کیفیت)، حالت کاهش تأخیر اتوماتیک یا ALLM در HDMI 2.1 (برای تنظیم خودکار صفحه‌نمایش متصل به کنسول روی پایین‌ترین حالت تأخیر) و ویژگی جدیدی به نام تأخیر ورود داینامیک یا Dynamic Laency Input (برای کاهش تأخیر ورود اطلاعات) اشاره کرد.

به گفته مایکروسافت، کنسول سری X با بازی‌های قبلی کنسول‌های پیشین کاملا هماهنگ است و از این لحاظ نگرانی بابت کارکرد صحیح بازی‌ها قدیمی روی این کنسول وجود ندارد. این کنسول همچنین از بازی‌های تحت کلاد نیز پشتیبانی خواهد کرد. این شرکت البته هنوز اطلاعات کامل‌تری در مورد قیمت و بازی‌های ارائه شده با آن ارائه نکرده و احتمالا برای مشخص شدن این موارد باید تا E3 2020 به انتظار نشست. در این میان مطمئنا جالب‌ترین و جذاب‌ترین پاسخ ممکن به این رونمایی، از سوی سونی صورت خواهد گرفت که با وحود آن‌که هنوز زمان آن مشخص نیست اما بی‌شک به زودی رونمایی خواهد شد.

منبع

ارسال یک پاسخ