تجربه One UI و آپدیت اندروید Pie برای گلکسی S9

0
2932
تجربه One UI و اندروید Pie برای گلکسی S9

تجربه اندروید روی گوشی‌های سامسونگی از گذشته تا به امروز برپایه پوسته اختصاصی این شرکت شکل گرفته که در حال حاضر با نام Experience UI شناخته می‌شود؛ این شرکت اما چندی پیش در جریان رونمائی از ایده گوشی خم‌شونده خود از طراحی رابط کاربری جدیدی به نام One UI خبر داد که نه‌تنها در این گوشی، بلکه در دیگر اسمارت‌فون‌های اندرویدی سامسونگ نیز به کار گرفته می‌شود؛ One UI قرار است تجربه غنی‌تری را از اندروید با ظاهری جذاب‌تر ارائه دهد و بنابراین با تغییرات مهمی در آن نسبت به پوسته قبلی روبرو خواهیم شد. اگر در آمریکا یا کره‌جنوبی زندگی می‌کنید و احیانا صاحب یکی از دو گوشی گلکسی S9 یا S9 پلاس هستید می‌توانید پوسته One UI را در حالت بتا تست کنید و با ظاهر جدید آن آشنا شوید. اگر شانس با شما در این دو مورد همراه نیست هم نگران نباشید چرا که سایت Android Authority تجربه این پوسته جدید همراه با اندروید Pie را روی گلکسی اس 9 و اس 0 پلاس ارائه داده که در ادامه با آن آشنا می‌شویم.

تجربه One UI و اندروید Pie برای گلکسی S9

تغییرات رابط کاربری وان یو آی لیست بلند بالائی را تشکیل می‌دهد که می‌توانید همه آنها را یک‌جا از این عکس مشاهده کنید اما در ادامه به معرفی مهم‌ترین موارد آن می‌پردازیم. نخستین نکته بدون شک به ظاهر سیستم‌عامل تعلق دارد که بسیار ساده‌تر و مینیمالیستی‌تر طراحی شده و حتی بیشتر از گذشته با منوهای سفید‌ با ته‌رنگ آبی روبرو می‌شوید. این تغییرات به منوی Setting یا تنظیمات نیز ادامه پیدا کرده و آیکون‌های این قسمت نیز از طراحی جدیدی بهره می‌برند و این مورد شامل آیکون‌های منوی کشوئی بالای صفحه‌نمایش یا notification shade نیز می‌شود. در صفحه هوم تغییر بزرگی دیده نمی‌شود و هنوز میانبر منوی اصلی یا app drawer در آن به چشم می‌خورد که با حرکت دست در دسترس قرار می‌گیرد.

Samsung One UI Samsung One UI Samsung One UI

یکی دیگر از قسمت‌های جالب در این رابط کاربری به نحوه طراحی بخش‌های مختلف با در نظر گرفتن ابعاد بزرگ گوشی‌های فعلی است؛ سامسونگ برخلاف گذشته، از قسمت‌های بالای صفحه که هنگام در دست گرفتن گوشی با یک دست، چندان در دسترس نیستند استفاده نکرده و این بخش‌ها را فقط برای نمایش داده‌های غیر تعاملی به‌کار می‌گیرد. یک مثال واضح در این زمینه به notification shade یا منوی کشوئی بالای صفحه‌نمایش تعلق دارد که با دو بار به پائین کشیدن و ظاهر شدن همه منوها، این بار به پائین منتقل شده و تاگل‌های این قسمت حالا با راحتی بیشتری با یک دست در دسترس قرار دارند، قسمت دور از دسترس این منو نیز به نمایش ساعت و تاریخ اختصاص داده شده است.

تجربه One UI و اندروید Pie برای گلکسی S9

Samsung One UI Samsung One UI Samsung One UI

منوی تنظیمات یا Setting گوشی‌های سامسونگ محل یکی از انتقادات همیشگی از پوسته‌های نرم‌افزاری این شرکت بوده که با شلوغی بیش اندازه، کاربران را در یافتن تنظیم مورد نظر، سردرگم می‌کند؛ این مورد نیز خوشبختانه در One UI پوشش داده شده و در این منو نیز با طراحی جدیدی روبرو می شویم. در این قسمت علاوه بر اینکه کل منو مثل آنچه در پاراگراف قبلی گفته شد، برای دسترسی بهتر به پائین کشیده شده است بلکه محل برخی تنظیمات نیز به گونه‌ای تغییر کرده که ضمن منطقی‌تر بودن، دسترسی آسان‌تری نیز دارند. ترکیب شدن منوهای مرتبط با یکدیگر، نکته جالب دیگری‌ست که به ساده‌تر شدن این منو کمک فراوانی کرده است که از آن جمله باید به ترکیب دو قسمت apps و notifications با یکدیگر و همچنین lock screen و biometrics/security اشاره کرد.

تجربه One UI و اندروید Pie برای گلکسی S9

ویژگی بعدی One UI که احتمالا بسیار مورد توجه شما قرار می‌گیرد، ارائه یک تم تیره برای همه برنامه‌های سیستمی‌ست که ضمن ارائه ظاهری زیبا، در مصرف باتری نیز تأثیر مثبتی به جای می‌گذارد. با فعال کردن این تم که برخلاف گذشته نه خاکستری تیره بلکه کاملا مشکی‌ست اپلیکیشن‌های متعددی مثل پیام‌ها، تنظیمات سریع، منوی Setting و حتی Bixby نیز به رنگ مشکی در می‌آیند. به گفته سامسونگ، این ویژگی می‌تواند به صورت اتوماتیک با زمان طلوع و غروب خورشیده هماهنگ شود اما ظاهرا هنوز در نسخه بتا، این قابلیت در نظر گرفته نشده است.

تجربه One UI و اندروید Pie برای گلکسی S9

سامسونگ ظاهر دکمه‌‌های کنترلی سه‌‌گانه زیر صفحه‌نمایش را نیز تغییر داده و حالا دکمه هوم، تا حدودی گردتر شده و دکمه app switcher نیز حالا سه خط عمودی موازی با یکدیگر هستند. اگر به استفاده از این دکمه‌های کلاسیک علاقه ندارید و قصد امتحان کردن راه‌حل‌های مدرن‌تری را دارید، سامسونگ گزینه تازه‌ای برای جابجائی در منوها با حرکات دست در نظر گرفته که به آن Full screen gesture گفته می‌شود. با فعال کردن این گزینه، هر سه دکمه قبلی حذف شده و صفحه به صورت کامل در می‌آید. در این حالت برای استفاده از دکمه‌ها، کافی‌ست محل قبلی هر دکمه را با دست از پائین به بالا کشید به این منا که برای استفاده از دکمه back، باید کناره سمت چپ پائین صفحه‌نمایش را از پائین به بالا کشید و برای رفتن به صفحه هوم و مشاهده برنامه‌های در حال اجرا نیز به ترتیب وسط و کناره سمت راست را از پائین به بالا کشید.

تجربه One UI و اندروید Pie برای گلکسی S9

دیگر تغییر مهم One UI به منوی برنامه‌های در حال اجرا یا recent apps تعلق دارد که با لمس app switcher به نمایش گذاشته می‌شود. برنامه‌های حاضر در این بخش مثل دیگر بیلدهای اندروید Pie به صورت افقی حرکت می‌کنند و سرعت بالائی را نیز ارائه می‌کنند. در این بخش همچنین یک قسمت برای جست‌وجو نیز در نظر گرفته شده که می‌توان به سرعت برنامه‌ مورد نظر را یافت.

تجربه One UI و اندروید Pie برای گلکسی S9

دیگر تغییرات قابل اشاره در One UI را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • قابلیت tap to show برای منوی همواره روشن صفحه‌نمایش برای غیر فعال کردن نمایش دائمی آن و نمایش اطلاعات تنها با ضربه زدن روی صفحه.
  • افزودن شدن گزینه حالت‌های ساعت و اطلاعات شارژ به منوی همواره روشن صفحه‌‌نمایش
  • افزوده شدن گزینه جدیدی در دوربین برای تشخیص اتوماتیک سوژه‌ها نظیر خوراکی‌ها، مردم، عکاسی از طبیعت و …
  • ارائه گزینه جدیدی کی‌بورد شناور برای صفحه‌کلید پیش‌فرض سامسونگ و تغییر رنگ صفحه‌کلید با توجه به رنگ غالب اپلیکیشنی که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • تغییر طراحی و شکل Bixby (البته بدون تغییرات مهم در کارکرد!)
  • پشتیبانی از فرمت HEIF در نمایش عکس

نگفته پیداست که این رابط کاربری هنوز در مرحله بتا قرار دارد و در جریان استفاده از آن مشکلاتی مثل بسته شدن بدون دلیل برنامه و باگ‌های دیگر اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

منبع

ارسال یک پاسخ