ترامپ شبکه 5G آمریکا را در انحصار دولت می‌کند؟

0
2293
ترامپ شبکه 5G آمریکا را در انحصار دولت می‌کند؟

شکی وجود ندارد که آینده دنیای موبایل به شبکه 5G تعلق دارد جائی که با سرعت و قابلیت اطمینان کاملا بالاتری نسبت به شبکه 4G معمول روبرو خواهیم شد و فناوری‌های آینده‌نگرانه و پیشرفته‌ای مثل ماشین‌های خودران و عمل‌های جراحی از راه دور به سادگی عملی خواهد شد. این دنیای زیبا البته هنوز تا عملی شدن چند سالی فاصله دارد و هنوز شرکت‌ها و اپراتورهای مختلف و همچنین کشورهای گوناگون تلاش‌های فراوانی برای پیاده‌سازی شبکه 5G انجام می‌دهند. این ماجرا در آمریکا اما ظاهرا قرار است متفاوت و پیچیده‌تر از سایر کشورها بوده و به تازگی ظاهرا تیم امنیتی ترامپ به این نتیجه رسیده‌اند که در آینده تنها یک شبکه 5G در سرتاسر ایالات متحده برقرار باشد و این شبکه هم توسط دولت فدرال آمریکا کنترل و پیاده‌سازی می‌شود اما به راستی چرا دولت تصمیم به کنترل شبکه‌ای گرفته که تا پیش از این در تمامی نسل‌های قبلی به صورت خصوصی اداره می‌شد؟ ظاهرا این موضوع با تهدیداتی که دولت مرکزی آمریکا تصور می‌کند از جانب چین با آن روبروست بی‌ارتباط نیست.

ترامپ شبکه 5G آمریکا را در انحصار دولت می‌کند؟
برخی از برتری‌های 5G بر نسل‌های قبل

این موضوع برای اولین بار روز گذشته در اطلاعیه دفتر دولت مرکزی آمریکا در مصاحبه با رویترز به این صورت اعلام شد : «می‌خواهیم شبکه‌ای را بسازیم که چینی‌ها نتوانند به تماس‌های شما گوش بدهند. مجبوریم شبکه امنی داشته باشیم که به بازیگران بد اجازه دسترسی [به این شبکه] را ندهد. همچنین باید مطمئن شویم که چینی‌‌ها بر این بازار چیره نمی‌شوند.» این ایده البته هنوز تا اجرائی شدن فاصله زیادی داشته و حتی تا مطرح شدن توسط ترامپ 6 تا 8 ماه فاصله دارد.

اطلاعیه صادر شده در این زمینه اینگونه ادامه می‌دهد : «چین به موقعیت برتری در زمینه تولید و اجری زیرساخت‌های شبکه دست یافته» و همچنین «چین بازیگر مخرب غالبی در زمینه اطلاعات است.» در همین راستا چندی پیش اپراتور AT&T بعد از فشار اعضای کنگره ایالات متحده، به بهانه «نگرانی‌های امنیت ملی» از عقد قرارداد با هواوی برای ورود گوشی Mate 10 Pro به بازار آمریکا منبع شد.

ترامپ شبکه 5G آمریکا را در انحصار دولت می‌کند؟

با وجود اعلام این خبر، شرکت‌ها و اپراتورهای آمریکا با سرعت تمام در حال تلاش برای راه‌اندازی اولین شبکه 5G در این کشور هستند در همین راستا برای نمونه شبکه AT&T قصد دارد تا شبکه 5G را تا پایان سال جاری میلادی در 12 نقطه آمریکا راه‌اندازی کند. در حال حاضر نزدیک به 275 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در 5G توسط شرکت‌های مختلف از نوکیا و هواوی تا ZTE  و سامسونگ انجام شده و گوشی‌های دارای این فناوری نیز به زودی به بازار ارائه می‌شوند. پیش‌بینی شده است تا سال 2023 بیش از یک میلیارد نفر به این شبکه دسترسی پیدا کنند که از این میزان نیمی از آنها در چین خواهند بود.

منبع

ارسال یک پاسخ