اپل و کوالکام توافق کردند، اینتل پروژه 5G را کنار گذاشت!

0
1770
اپل و کوالکام توافق کردند، اینتل پروژه 5G را کنار گذاشت!

اپل و کوالکام در سال‌های نچندان دور، شرکای تجاری بی‌نظیری در کار ساخت گوشی‌های هوشمند بوده و در کنار هم به سودهای کلانی از این بازار دست پیدا کردند؛ روند همکاری این دو شرکت اما در چند سال گذشته با اختلافاتی همراه شد که چندین بار با شکایت‌های پیاپی پای هر دو را به دادگاه‌های مختلف باز کرد. در یکی از اولین این شکایت‌ها، اینتل از کوالکام به دلیل دریافت حق لایسنس اضافه بابت مالکیت‌های معنوی این شرکت به دادگاه شکایت برد و پس از آن نیز کوالکام در مدت کوتاهی، اپل را به نقض حقوق ثبت اختراع خود متهم کرد. این دعواهای حقوقی گه‌گاه به نفع اپل و برخی اوقات به نفع کوالکام تمام می‌شد جائی‌که برای نمونه فروش برخی از آیفون‌های قدیمی‌تر اپل در آلمان ممنوع اعلام شد. اپل و کوالکام حالا در حالی‌که همگان منتظر دور جدیدی از دعوای حقوقی این دو شرکت بودند از یک توافق بلند مدت خبر داده‌اند!

اپل و کوالکام توافق کردند، اینتل پروژه 5G را کنار گذاشت!

در بیانیه مشترکی که دو شرکت اپل و کوالکام در این زمینه منتشر کرده‌اند آمده است:

امروز نوآوری‌های ما، پایه‌ای برای محصولات، تجارب و صنایع تغییر دهنده زندگی هستند. در شرایط حاضر با هدایت جهان به سمت 5G، تغییر بزرگ بعدی در فناوری‌های تحت شبکه با برانگیخته شدن نسل تازه‌ای از دیوایس‌های هوشمند متصل را به نظاره نشسته‌ و فرصت‌های تازه‌ای را در [زمینه‌هائی مثل] اتوموبیل‌های متصل، [پروسه] تحویل سرویس‌های مراقبت بهداشتی از راه دور و اینترنت اشیا – مشتمل بر شهرهای هوشمند، خانه‌های هوشمند و پوشیدنی‌ها – فراهم آورده‌ایم.

این خبر غیر منتظره در حالی منتشر می‌شود که پیش از این تمامی خبرها و شایعات بر تکیه اپل به مودم 5G اینتل برای فعال کردن این ویژگی‌ در آیفون‌های 2020 اپل حکایت داشت و در حالی‌که هیچ‌یک از شرکت‌های کوالکام و سامسونگ این فناوری را در اختیار اپل قرار نمی‌دادند و هواوی نیز با وجود خبرهای ضد نقیض در نهایت انجام این کار را تکذیب کرد عملا چاره‌ای برای اپل جز تکیه بر اینتل باقی نمانده بود. اپل اما با این توافق جدید که از 1 آوریل 2019 به مدت 6 سال ادامه داشته و تا دو سال دیگر نیز به صورت دلخواه قابل تمدید است، خیال خود را از بابت عقب نیفتادن از رقبا راحت کرد و بدین‌ترتیب امکان توسعه کند اما پایدار مودم‌های موبایلی خود را نیز فراهم نمود.

توافق اپل و کوالکام یک نتیچه غیر منتظره دیگر نیز در بر داشت جائی‌که شرکت اینتل امروز از تصمیم این شرکت برای متوقف کردن پروژه 5G و تمرکز این شرکت روی مودم‌های فعلی LTE خبر داد. باب سوان (Bob Swan) مدیرعامل اینتل در این رابطه ضمن اشاره به موقعیت‌های فراوان در زمینه 5G و ادامه سرمایه‌گذاری اینتل در زمینه‌های مرتبط با این فناوری، از شرایط نابرابر در بخش 5G موبایلی و نبود راه مشخصی برای سودآوری در این زمینه سخن گفته است.

منبع 1

منبع 2

ارسال یک پاسخ