دوربین TrueDepth آیفون 10 همان دوربین کینکت ایکس‌باکس است!

0
2622
دوربین TrueDepth آیفون 10 همان دوربین کینکت ایکس‌باکس است!

دوربین TrueDepth آیفون X یکی از ویژگی‌های اصلی این گوشی است که با کمک آن بدون نیاز به سنسور اثر انگشت امکان شناسایی سریع و بدون مشکل چهره افراد (حداقل طبق ادعای اپل) فراهم می‌شود. دوربین TrueDepth برای انجام این عمل از یک پروژکتور نقطه‌ای استفاده می‌کند که 30 هزار نقطه ایفرارِد را به سمت چهره افراد پرتاب کرده و از بازتاب این نقطه‌ها نقشه چهره افراد را شکل می‌کند. اگر این اتفاق به نظرتان آشنا می‌آید باید بگوییم که این دقیقا همان مکانیزم کارکرد کنترلر مایکروسافت Kinect در کنسول بازی Xbox است.

دوربین TrueDepth آیفون 10 همان دوربین کینکت ایکس‌باکس است!

در کینکت از شیوه‌های مختلفی برای دستیابی به یک تصویر سه‌بعدی مطلوب استفاده می‌شود که یکی از آنها به نام structured light الگوهای مشخصی از نقطه‌ها را رو به سمت مقابل پردتاب می‌کند و سپس با فرایند یادگیری ماشینی یک تصویر 3D از سوژه پیش رو را بازسازی می‌کند. این وضعیت کاملا مشابه همان dot projevtor و دوربین IR حاضر در بخش بالایی ایفون 10 است.

دوربین TrueDepth آیفون 10 همان دوربین کینکت ایکس‌باکس است!

در این میان یک دوربین رنگی نیز برای عمق‌سنجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این ترتیب که با محاسبه عمق میدان میزان دوری و نزدیکی افراد به کینکت سنجیده می‌شود به این صورت که سوژه نزدیک‌تر یا دورتر از نقطه فوکوس به صورت محو یا Blurry در می‌آیند. اپل برخلاف مایکروسافت اشاره به این نکرده است که آیا در این سیستم نیز از دوربین رنگی به همین منظور استفاده می‌شود یا خیر اما با توجه به شواهد و حضور آنچه flood illuminator نامیده می‌شود (که به احتمال قریب به یقین برای نورافشانی و کمک به دیدن صحنه پیش رو توسط دوربین رنگی مورد استفاده قرار گرفته) می‌توان مطمئن بود که این شیوه در مورد آیفون 10 نیز به همین صورت تکرار شده است.

اگر علاقه دارید که بیشتر در مورد کارکرد کینکت و شیوه منحثر به فرد آن در تشخیص افراد و محیط اطراف بدانید این فایل PDF را می‌توانید مطالعه کندی.

منبع

ارسال یک پاسخ