راه‌‌اندازی و رونمایی از پنج پروژه و محصول جدید ایرانسل

0
1546
پنج پروژه جدید ایرانسل در هفته دولت

پنج پروژه و محصول جدید ایرانسل صبح امروز با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته دولت راه‌اندازی و رونمایی شدند. به گزارش روابط عمومی ایرانسل، در این مراسم شبکه‌های TDDLTE، شبکه LTE موبایل چند بانده و شبکه انتقال داده مبتنی بر بی‌سیم ثابت و سامانه پیشرفته M2M، و شش هزارمین سایت mbb ایرانسل راه‌اندازی شده و به بهره‌برداری رسیدند.

Sponsored

به گزارش روابط عمومی ایرانسل، در این مراسم شبکه‌های انتقال داده مبتنی بر بی‌سیم ثابت (TDDLTE)، شبکه LTE موبایل چند بانده (Frequency Aggregation) و شبکه انتقال داده مبتنی بر بی‌سیم ثابت (Fixed LTE Frequency Aggregation) به صورت آزمایشی و سامانه پیشرفته M2M، نخستین شبکه وای‌فای عمومی کشور و شش هزارمین سایت mbb ایرانسل راه‌اندازی شده و به بهره‌برداری رسیدند.

علیرضا قلمبر دزفولی، مدیرعامل ایرانسل در این مراسم با اشاره به تاریخچه‌ای از خدمات فناوری پهن باند بی‌سیم ثابت (LTE-TDD) گفت: در سال 2010 نخستین آزمایش‌های میدانی شرکت اریکسون همراه با شرکت Reliance Industries در هند که طی آن به سرعت 80 مگابیت بر ثانیه دست یافتند، صورت گرفت و در سال 2011، شرکت China Mobile با همکاری شرکت هواوی، سرویس LTE-TDD را در شش شهر چین به صورت آزمایشی راه‌اندازی کرد. وی افزود: در سال 2012 سرویس LTE-TDD به عنوان سرویس نسل4 توسط  Soft Bank در ژاپن و در سال 2013 در آمریکا راه‌اندازی شد. همچنین در سال 2014 نخستین سرویس تجاری LTE-TDD در خاورمیانه و شرق آفریقا و در سال 2015 نخستین شبکه LTE – TDD در ایران توسط ایرانسل راه‌اندازی می‌شود.

به گفته دزفولی، ایرانسل سال گذشته موفق به امضای توافق‌نامه ارتقای شبکه به نسل‌های سه و چهار و بالاتر تلفن همراه در هفته دولت و ‌راه‌اندازی شبکه نسل سوم به صورت آزمایشی شد و سوم شهریور ماه 93 شبکه نسل سوم ایرانسل به صورت رسمی و تجاری پس از اخذ تاییدیه از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی راه‌اندازی شد و ارایه سرویس 4G نیز به فاصله اندکی پس از راه‌اندازی رسمی 3G برای اولین بار در کشور آغاز شد. وی درباره پوشش سرویس‌های 3G ایرانسل افزود: درحال حاضر بیش از 418 شهر و دهستان و 56 مسیر جاده‌ای اصلی در تمامی 31 استان کشور تحت پوشش 3G هستند و پوشش سرویس 4G نیز در بیش از 90 شهر تکمیل شده است. دزفولی گفت: با راه‌اندازی اینترنت پهن‌باند همراه خـدمات متنوع و گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف زندگی دیجیتال شامل پورتال فرهنگی محتواهای چندرسانه‌ای، پورتال برنامه‌های کاربردی، پورتال بازی، سلامت همراه، آموزش  همراه، کتابخوان، صوت/ ویدئو همراه ارایه شد. به گفته وی، درحال حاضر 199 هزار سایت BTS نسل دو در شبکه ایرانسل وجود دارد که 45 میلیون مشترک، دو هزار و 355 شهر و دهستان، 85/7 درصد از جمعیت و 30 هزار و 750 کیلومتر از جاده‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد. دزفولی افزود: شبکه نسل سه ایرانسل دارای چهار هزار و 250 سایت است و 12/5 میلیون مشترک، 427 شهر و دهستان و 35/8 درصد جمعیت را تحت پوشش قرار می‌دهد و ترافیک دیتای روزانه آن 180 ترابایت است.

وی ویژگی‌های شبکه نسل چهار ایرانسل را نیز دارای یک هزار و 750 سایت با یک میلیون سیم کارت USIM، 82 شهر تحت پوشش، 11/6 درصد جمعیت تحت پوشش و 20 ترابایت ترافیک دیتای روزانه توصیف کرد. مدیرعامل ایرانسل، شبکه پهن‌باند ایرانسل را نیز دارای هفت هزار سایت پهن‌باند همراه و ثابت، 13 میلیون مشترک پهن باند، 427 شهر و دهستان تحت پوشش با 23 میلیون  گوشی هوشمند و 300 ترابایت ترافیک دیتای روزانه عنوان کرد.

7.2 میلیارد مشترک موبایل در دنیا

دزفولی درباره روندهای جهانی دیتا گفت: 50 میلیارد دستگاه به صورت بی‌سیم به هم متصل خواهند شد و درحال حاضر 7.2 میلیارد نفر با خطوط تلفن همراه و یک میلیارد خانه با خطوط تلفن ثابت به هم متصل هستند.

وی افزود: در هر 24 ساعت، 2/7 میلیارد دلار مبادلات مبتنی بر تجارت الکترونیک انجام و 700 هزار کاربر جدید به کاربران اینترنت افزوده می‌شود. همچنین در همین زمان 14/4 میلیارد جستجو از طریق موتور جستجوی گوگل و 197 میلیارد ایمیل در سراسر جهان ارسال می‌شود و 2/7 میلیارد عکس به اشتراک  گذاشته و 328 میلیون برنامه کاربردی دانلود می‌شود. به گفته مدیرعامل ایرانسل، درحال حاضر 2.9 میلیارد مشترک پهن باند همراه وجود دارد و 1.3 میلیارد گوشی هوشمند در سال 2014 به بازار عرضه شده و تعداد کاربران اینستاگرام به 300 میلیون نفر و کاربران واتس‌اپ به 800 میلیون نفر افزایش یافته است.

322 شبکه 4G در 133 کشور جهان

دزفولی از وجود 322 شبکه 4G در 133 کشور جهان با 635 میلیون مشترک خبر داد و گفت: تعداد شبکه‌های نسل سوم در دنیا نیز به 603 شبکه در 216 کشور جهان با 1.9 میلیارد مشترک رسیده است.

وی در پیش‌بینی از وضعیت خاورمیانه و شرق آفریقا گفت: 970 میلیون مشترک تلفن همراه در این منطقه وجود دارد که 210 میلیون نفر مشترک 4G هستند و ترافیک دیتای همراه آن 14 برابر شده و مصرف ماهیانه دیتا به ازای هر گوشی هوشمند پنج گیگابایت است.

تاثیر توسعه پهن باند در اشتغال و رشد اقتصادی

دزفولی با اشاره به گزارش بانک جهانی در سال 2012 گفت: به ازای هر 10 درصد افزایش ضریب نفوذ پهن باند، تولید ناخالص ملی 1/38 درصد رشد خواهد داشت و IAE نیز در سال 2013 اعلام کرد اثر پهن باند همراه روی تولید ناخالص ملی آمریکا در سال 2017، معادل بیش از یک تریلیون دلار خواهد بود و بیش از  یک میلیون شغل جدید در اثر توسعه پهن باند همراه درآمریکا ایجاد خواهد شد. وی افزود: طبق گزارش ITIF در سال 2013 نیز به ازای هر یک درصد افزایش ضریب نفوذ پهن باند، نرخ اشتغال 0.2 درصـد رشد خواهـد داشت و Analysis Mason نیز گزار داده است بـه ازای هر یک درصد افـزایش ضریب نفوذ پهن باند، نرخ بهره‌وری تولید 0.13 درصد رشد خواهد کرد.

به گفته مدیرعامل ایرانسل، گزارش Criterion Economics نیز حاکی از آن است که صرفه اقتصادی ناشی از گسترش ضریب نفوذ اینترنت پهن باند در سال 2007 در آمریکا، 300 میلیارد دلار معادل 22 درصد از کل صرفه اقتصادی بوده است و ITU اعلام کرده است استفاده از اینترنت پهن باند، منـجر به شش درصد افزایش در صادرات شـرکت های تولیدی و 10 درصد افزایش در فروش شرکت‌های خدماتی می‌شود.

رشد 31 درصدی گوشی‌های هوشمند در شبکه ایرانسل

دزفولی از رشد 31 درصدی تعداد گوشی‌های هوشمند روی شبکه نسل سوم ایرانسل خبر داد و گفت: در همین حال تعداد گوشی‌های 4G نیز 3/2 برابر شده است و در مجموع 23 میلیون گوشی هوشمند در شبکه ایرانسل وجود دارد. وی همچنین به رشد 80 درصدی تعداد کاربران دیتای همراه ایرانسل اشاره کرد و افزود: 13 میلیون نفر کاربر خدمات پهن باند ایرانسل هستند و 22.5 میلیون نفر کل کاربران دیتای همراه ایرانسل را تشکیل می‌دهند. مدیرعامل ایرانسل از 3.5 برابر شدن میزان مصرف دیتای همراه به ازای هر کاربر خبر داد و گفت: میزان استفاده روزانه از دیتای همراه نیز شش برابر شده است و 85 درصد مصرف کل دیتای شبکه ایرانسل به پهن باند تعلق دارد. وی از 9 برابر شدن سرعت استفاده از دیتای 4G در مقایسه با 3G و 11 برابر شدن سرعت استفاده از 3G در مقایسه با 2G و 100 برابر شدن سرعت استفاده از 4G در مقایسه با 2G خبر داد.

پیشرانه‌های تغییر توسعه پهنای باند

دزفولی، پیشرانه‌های تغییر توسعه پهنای باند را ارتباط سازنده میان فرهنگ‌ها،  سهولت دسترسی به خدمات، تسریع در جریان اطلاعات، بهبود کارآیی کسب وکارها،  تجربیات مجازی، نوآوری در بازار، هم‌افزایی اجتماعی، تنوع سلایق در جامعه و توسعه همه جانبه خبر داد.

وی از مهمترین برنامه‌های کاربردی عرضه شده روی شبکه باندپهن ایرانسل را گیشه، نشان، پیشنهاد، کتابخوان، پدیدار، دانا، بازیک، ریتم و زوم عنوان کرد. دزفولی، محصولات و خدمات سازمانی ایرانسل را نیز سامانه تعیین موقعیت، سامانه تعاملات دوسویه USSD، سامانه ارسال پیام کوتاه مخصوص سازمان‌ها، خدمات ارتباطات یکپارچه سازمانی، خدمت ماموریت آنلاین و شـبکه اختصاصی تلفن همراه اعلام کرد.

ایرانسل دارای گسترده‌ترین شبکه رومینگ بین‌الملل ایران

وی درخصوص شبکه رومینگ بین‌‌الملل ایرانسل نیز توضیح داد: رومینگ سیم‌کارت‌های دائمی بـا ۴۲۱ اپراتور دنیا و رومینگ سیم‌کارت‌هـای اعتباری با ۱۵۸ اپـراتور دنیا برقرار است و ایرانسل تنها اپراتور ایرانی دارای قرارداد رومینگ دیتا با 315 اپراتور است و امکان استفاده از کدهای دستوری و کارت شارژ در اپراتور کشورهای مقصد نیز فراهم است.

دزفولی افزود: همچنین امکان استفاده از سیم‌کارت‌های ایرانسل در طول پروازهای بین‌المللی و سفرهای دریایی برای اولین بار با 21 خط هوایی و کشتیرانی فراهم شد. مدیرعامل ایرانسل، شبکه رومینگ بین‌الملل تلفن همراه کشور را دارای گسترده‌ترین شبکه رومینگ بین‌الملل ایران عنوان کرد و گفت: تاکنون تعرفه‌های رومینگ در کشورهای عربستان، عراق، ترکیه، امارات، آذربایجان، پاکستان، افغانستان، قطر، آلمان، سوئد و آفریقای جنوبی کاهش یافته است.

وی افزود: تا 40 درصد کاهش در تعرفه‌های مکالمه داخلی در کشور میزبان، تا 80 درصد کاهش در تعرفه‌های مکالمه با ایران، تا 50 درصد کاهش در تعرفه‌های دریافت مکالمه، تا 50 درصد کاهش در تعرفه‌های ارسال پیامک و تا 98 درصد کاهش در تعرفه‌های استفاده از اینترنت همراه از ویژگی‌های شبکه رومینگ ایرانسل بوده است.

دزفولی مرکز خدمات مشترکین ایرانسل را بزرگترین مرکز تماس خاورمیانه با 533 کارشناس تمام وقت در 24 ساعت شبانه‌ روز در طول هفت روز هفته عنوان کرد و گفت: سیستم پاسخ‌گویی خودکار، پاسخگویی VIP ویژه مشتریان شرکتی با کانال‌های متنوع پاسخگویی شامل تماس تلفنی، برنام کاربردی «ایرانسل من»، شبکه‌های اجتماعی و پست الکترونیک از دیگر مسیرهای ارتباطی با مشتریان است.

وی درباره شبکه فروش و توزیع ایرانسل نیز با اشاره به تغییر از فروش فیزیکی به سمت فروش الکترونیکی عنوان کرد: شبکه فروش الکترونیکی ایرانسل به میزان 31 درصد و فروش شارژ مستقیم به میزان 44 درصد در یک سال گذشته از لحاظ حجم فروش توسعه یافته است.

درآمد 206.910 میلیارد ریالی دولت از ایرانسل

مدیرعامل ایرانسل درآمدهای دولت از محل پروژه ایرانسل طی 9 سال گذشته را 206/910  میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: از این میزان 140/554 میلیارد ریال پرداخت مستقیم ایرانسل به دولت طی 9 سال گذشته بوده است.

وی، حق امتیاز صدور پروانه 2G، 3G و وایمکس، تسهیم درآمد، شماره‌گذاری، خدمات اجباری عمومی، حق رگولاتوری، حق فرکانس‌های واگذاری در باند GSM، حق فرکانس‌های مایکروویو، هزینه اتصال متقابل، گمرک و عوارض، مالیات بر درآمد، مالیات تکلیفی، خطوط انتقال، هزینه برق،آب،گاز و انرژی و درآمدهای شرکت‌های دولتی مخابراتی را از جمله پرداختی‌های ایرانسل به دولت برشمرد.

ارسال یک پاسخ