ریسمانی که با کشیدن یا پیچیده شدن تولید الکتریسیته می‌کند!

0
1941
ریسمانی که با کشیدن یا پیچیده شدن تولید الکتریسیته می‌کنند!

دانشمندان موفق به تولید نخ‌های مخصوصی شده‌اند که با کشیده شدن یا پیچیدن تولید الکتریسیته می‌کنند. محققان دانشگاه دالاس تگزاس در همکاری با دانشگاه هان‌یانگ کره‌‌‌جنوبی ریسمان‌های دارای فناوری پیشرفته‌ای را تولید کرده‌اند که به آنها twistorn yanrs گفته می‌شود و نوع استفاده و مصرف آنها در جدیدترین شماره مجله Science منتشر شده است.

دکتر Carter Haines دانشمند محقق در انستیتو نانوتک دانشگاه تگزاس در دالاس در این مورد اینگونه می‌گوید : «آسان‌ترین راه برای کاربرد ریسمان‌های twistorn این است که شما یک نخ در اختیار دارید که با کشیدن آن تولید الکتریسیته می‌کنید.» در ساختار این ریسمان‌ها از فناوری نانوتیوب استفاده شده است نانوتیوب‌های کربنی در حقیقت سیلندرهای کربنی توخالی هستند که 10 هزار بار از ضخامت کمتری نسبت به موی انسان دارند. این نانوتیوب‌ها ابتدا به دور نخ‌های سبک و با استقامتی پیچیده می‌شوند و در ادامه به گونه‌ای تغییر پیدا می‌کنند که خاصیت الاستیکی پیدا می‌کنند.

ریسمان‌ها در صورتی الکتریسیته تولید می‌کنند که با الکترولیت یا مواد یونیزه شدن هادی پوشانده شود این مواد به سادگی می‌تواند ترکیب الکترولیتی آب و نمک باشد. دکتر Na Li دانشمند محقق در انستیتو نانوتِک به این نکته اشاره می‌کند که ریسمان‌های twistorn به صورت پایه‌ای خازن‌های فوق‌العاده‌ای هستند؛ هنگامی که ریسمان نانوتیوب‌های کربنی در حوضچه الکترولیتی قرار می‌گیرند ریسمان‌ها توسط الکترولیت باردار می‌شوند که این برخلاف خازن‌های معمولی نیاز به باتری جداگانه یا اعمال ولتاژ برای شارژ شدن ندارد.

دانشمندان موفق شده‌اند که با این روش از هر کیلوگرم این ریسمان به شرط پیچاندن آن تا 30 بار در ثانیه نزدیک به 250 وات الکتریسیته تولید کنند. محققان این طرح در آزمایش نشان دادند که چگونه با کمک این ریسمان که کمتر از یک حشره خانگی وزن دارد می‌توان انرژی لازم برای یک لامپ LED را تأمین کرد.

منبع

ارسال یک پاسخ