سونی A7S III هیولای 3,500 دلاری با فیلم‌برداری 4K/120p

0
1877
سونی A7S III هیولای 3,500 دلاری با فیلم‌برداری 4K/120p

نزدیک به 5 سال پس از رونمایی از نسل اول و در حدود دو سال نیم بعد از معرفی A7 III، شرکت سونی جدیدترین دستاورد خود در دوربین‌های فوق‌پیشرفته و محبوب سری A را به نمایش گذاشت؛ سونی A7S III محصولی ایده‌آل برای برداشت تصویر در نور کم و فیلم‌برداری کانسومری پیشرفته است. سری A7S نخستین بار در سال 2014 میلادی معرفی شد و S حاضر در آن به معنای حساسیت یا Sensitivity است. A7S اولیه و A7S II (که این دومی در سال 2015 عرضه شد) با سنسورهای 12 مگاپیکسلی فول فریم خود سلاطین داینامیک رِنج و کیفیت بالای برداشت تصویر در محیط‌های کم‌نور به حساب می‌آمدند و به‌خصوص در زمینه برداشت ویدئو به میزانی از محبوبیت دست یافتند که این قابلیت به‌عنوان نکته مثبت اصلی آن‌ها تبدیل شد.

سونی A7S III هیولای 3,500 دلاری با فیلم‌برداری 4K/120p

در نسل جدید این خانواده یعنی سونی A7S III که امروز معرفی شده از یک سنسور فول‌فریم جدید 12 مگاپیکسلی از نوع EXMOR R CMOS استفده شده که با وضوح نسبتا پایین از یک سو و ابعاد بالای سنسور از سوی دیگر به ابزاری ایده‌آل در محیط‌های با نور کم بدل شده است. پروسسور این دوربین موسوم به BIONZ XR نیز با تغییر روبرو شده و قدرت پردازشی آن حالا 8 برابر A7S II اعلام شده است.

سونی A7S III هیولای 3,500 دلاری با فیلم‌برداری 4K/120p

با ترکیب این دو عامل یعنی سنسور جدید و پروسسور پر قدرت میزان حساسیت یا عدد ISO قابل دسترسی در این دوربین از 40 تا 409,600 قابل افزایش است و ضمن کاهش یه برابری در پدیده کشیدگی شاتر یا rolling shutter، پله‌های محدوده پویا یا dynamic range آن نیز به گفته شرکت سازنده به عدد فوق‌العاده 15 رسیده است که این آخری برای یک دوربین کامپکت رقم فوق‌العاده‌ای به حساب می‌آید. با این دوربین می‌توان با 10 فریم در ثانیه عکاسی کرد اما بافر آن به اندازه‌ای بزرگ است که امکان برداشت 1,000 عکس پیاپی در حالت RAW با ردیابی AF/AE در آن فراهم است. سونی A7S III‌ همچنین از برداشت تصویر با فرمت نسبتا جدید HEIF نیز پشتیبانی می‌کند.

از قابلیت‌های مرتبط با عکس این دوربین که بگذریم مطمئنا جذابیت اصلی A7S III به فیلم‌برداری و گزینه‌های ویدئویی دستگاه باز می‌گردد جایی‌که امکان برداشت ویدئو در وضوح 4K با 120 فریم در ثانیه به صورت 10 بیتی 4:2:2 به صورت کاملا داخلی در آن فراهم است و در صورت اتصال یک ضبط‌کننده حارجی به پورت HDMI فول‌سایز آن می‌توان با وضوح 4K با 60 فریم در ثانیه به‌صورت 16 بیتی RAW نیز اقدام به نصویربرداری نمود.

سونی A7S III هیولای 3,500 دلاری با فیلم‌برداری 4K/120p

سونی A7S III از پروفایل‌های رنگ سینمایی S-Gamut 3 ،S Gamout و S-Gamut3.Cine نیز پشتیبانی کرده و بدین‌‌ترتیب شرایط ایده‌آلی را برای ایجاد رنگ یکسان در مقایسه با دیگر دوربین‌های سینمایی فراهم می‌آورد. در این میان فرمت XAVC HS با کدک H.265 نیز در این دوربین پشتیبانی می‌شود که از طریق آن حجم فایل نهایی کاهش پیدا می‌کند. محدودیتی برای زمان برداشت ویدئو در این دوربین وجود ندارد و همه وضوح‌های مختلف آن (البته به‌جز 4K با 120 فریم در ثانیه) از کل پهنای سنسور برای برداشت ویدئو بهره می‌برند.

دیگر نکته مثبت بزرگ سونی A7S III به سیستم جدید فوکوس تشخیص فاز آن تعلق دارد که از 759 نقطه مختلف که 92 درصد از سطح سنسور را پوشش می‌دهند استفاده می‌کند. در این سیستم از فرایند دنبال کردن آنی سوژه و سیستم آنی اتوفوکوس روی چشم‌ها پشتیبانی می‌شود که از آن طریق می‌توان از قفل بودن فوکوس روی سوزه مورد نظر اطمینان یافت. پرفورمنس پایین اتوفوکوس تشخیص کنتراست دوربین‌های پیشین سری A7S یکی از نقاط ضعف اصلی این خانواده را تشکیل می‌داد و تغییر آن A7S III مطمئنا بسیاری از کاربران وفادار سونی را بیش از پیش خوشحال خواهد کرد.

سونی A7S III هیولای 3,500 دلاری با فیلم‌برداری 4K/120p

در A7S III‌ همچنین از یک سیستم لرزه‌گیری و تثبیت 5 جهته درون بدنه استفاده شده که طبیعتا مشکلی برای کارکرد با لنزهای مجهز به IBIS و گیمبال نداشته ولی به‌صورت ویژه برای کار در کنار لنزهای بدون لرزه‌گیری طراحی شده است. چشمی این دوربین نیز تغییر کرده و حالا به گفته سونی اولین چشمی دیجیتال OLED دنیا با وضوح 9.44 میلیون نقطه به حساب می‌آید. این چشمی 0.64 اینچی‌ست. صفحه‌نمایش 3.0 اینچی این دوربین از وضوحی برابر با 1.4 میلیون نقطه برخوردار بوده و برای اولین بار در این سری، علاوه بر لمسی بودن، به صورت کاملا چرخان ساخته شده است.

سونی A7S III هیولای 3,500 دلاری با فیلم‌برداری 4K/120p

یک جذابیت تازه در سونی A7S III به بخش نرم‌افزاری و رابط کاربری آن باز می‌گردد که کاملا نسبت به گذشته با بهبود روبرو شده و به جای سیستم منویی افقی با صفحات متعدد در نظر گرفته شده برای تنظیمات از یک ساختار عمودی مبتنی بر tab بهره گرفته که با رفتن به قسمت‌های داخلی هریک، این تب‌ها روی یکدیگر قرار می‌گیرند. این رابط کاربری همچنین به‌طور کامل برای کارکرد با صفحه‌نمایش لمسی بهینه شده و راحتی و آسودگی فراوانی را به همراه می‌آورد. همانطور که از یک دوربین پیشرفته می‌توان انتظار داشت، در A7S III نیز از دو درگاه کارت حافظه بهره می‌برد که می‌توان در هریک از آن کارت SDXC/SDHC یا کارت CSexpress را قرار داد. در این حالت می‌توان از هر دو اسلات به صورت همزمان برای گرفتن عکس و برداشت ویدئو بهره برد و یا یکی از کارت‌ها را در حالی‌که دوربین در حال نوشتن روی دیگری‌ست از جای خود خارج کرد.

سونی A7S III هیولای 3,500 دلاری با فیلم‌برداری 4K/120p

اطلاعات متعدد دیگری در مورد Sony A7S III در دسترس قرار دارد که پرداختن به همه آن‌ها در این مجال نمی‌گنجد در این میان شاید ذکر این نکته کافی باشد که این دوربین یکی از بهترین و پر امکانات‌ترین دوربین‌های برداشت تصویر و ویدئو در رده بدون آینه به حساب می‌آید. با حضور همه امکانات اشاره شده طبیعتا می‌توان انتظار رده قیمتی بسیار بالایی را نیز برای این دوربین داشت؛ امری‌که در عمل نیز به وقوع پیوسته و با قیمت 3,499 دلاری برای بدنه تنهای دستگاه با قیمتی در حدود یک دوربین سینمایی روبرو می‌شویم. این دوربین در ماه سپتامبر راهی بازار خواهد شد.

منبع

ارسال یک پاسخ