این عینک هوشمند به هرچه نگاه کنید روی آن فوکوس می‌کند

0
1697
این عینک هوشمند به هرچه نگاه کنید روی آن فوکوس می‌کند

بدن انسان دستگاه شگفت‌انگیزی‌ست که با وجود آنکه در ابتدا ساده به نظر می‌رسد، بازسازی هریک از کارکردهای آن چالش بسیار بزرگی را پیش روی دانشمندان قرار می‌‌دهد. یکی از پیچیده‌ترین دستگاه‌های حاضر در بدن انسان، چشم است. چشم بدون آنکه شخص متوجه شود خود به صورت اتوماتیک روی هر شیء که به آن بنگریم تمرکز یا اصطلاحا فوکوس می‌کند. به تازگی دانشمندان با الگو قرار دادن این موضوع به فکر ساختن یک عینک هوشمند افتاده‌اند که خود بتواند به صورت خودکار روی اجسام فوکوس کند و نیاز به استفاده از عینک‌های مختلف برای افرادی که از این وسیله استفاده می‌کنند را از میان ببرد. بدین‌ترتیب در صورت تحقق یافتن این ایده با کمک این عینک هوشمند تنها یک عینک برای همه افراد کافی خواهد بود.

این عینک هوشمند به هرچه نگاه کنید روی آن فوکوس می‌کند

لنز مایع در این عینک به فریم مجهز به یک سیستم الکترومکانیکی بهره می‌برد که به غشای داخلی آن اجزای حرکت آزادانه و خمیدگی برای فوکوس روی اجسام مختلف را می‌دهد. در این میان وظیفه مهم دیگر این عینک تشخیص جسمی‌ست که شخص در حال نگاه کردن به آن است که این کار از طریق سنسوری که در میانه دو لنز عینک قرار گرفته انجام می‌شود. این سنسور خود از یک پالس مادون قرمز استفاده می‌کند که نه‌تنها محلی که شخص به آن نگاه می‌کند را تشخیص می‌دهد بلکه فاصله دقیق تا آن جسم را نیز محاسبه می‌کند. در این حالت به سرعت الگوریتمی برای تغییر شکل لنز و فوکوس کردن روی آن سوژه تشکیل شده و به لنزهای عینک اعمال می‌شود.

این موارد تنها در 14 میلی ثانیه انجام می‌شود که 25 برابر سریع‌تر از زمان مورد نیاز برای پلک‌ زدن افراد عادی است بدین‌ترتیب می‌توان امیدوار بود که در آینده در کسری از ثانیه و بدون آنکه متوجه شویم این عینک همه‌چیز را برای ما به خوبی روشن و پدیدار سازد و همه افراد نیازمند به عینک تنها از یک عینک استفاده کنند.

منبع

ارسال یک پاسخ