معرفی Canon EOS R5 – فول‌فریم 45MP با برداشت ویدئوی 8K

0
1590
معرفی Canon EOS R5 – فول‌فریم 45MP با برداشت ویدئوی 8K

شرکت کانن روز گذشته از دو دوربین حرفه‌ای جدید در سبد کالای خود رونمایی کرد که به سری فول‌فریم EOS R این شرکت تعلق دارند؛ این دوربین‌ها شامل Canon EOS R5 و R6 می‌شود که البته پیش از این جزییاتی از مدل اول منتشر شده بود.

معرفی Canon EOS R5 – فول‌فریم 45MP با برداشت ویدئوی 8K

قابلیت برداشت ویدئو در EOS R5 برجسته‌تر از سایر موارد آن به نظر می‌رسد جایی‌که کانن نیز پیش از این با اشاره به امکان برداشت ویدئوی 8K در این دوربین بر آن تأکید کرده بود؛ این دوربین به سنسور 45 مگاپیکسلی CMOS مجهز است و پردازش در آن نیز با پروسسور DIGIC X انجام می‌شود. برداشت 8K در این دوربین با نرخ 39.97 فریم در ثانیه در دو حالت RAW ده بیتی 4:2:2 کانن Log H.265 یا 4:2:2 10-bit PQ H.265 انجام شده و برای این برداشت نیازی به ضبط کننده خارجی نبوده و پردازش مورد نیاز درون خود دوربین صورت می‌‌گیرد. اگر فکر می‌کنید به 8K نیازی ندارد طبیعتا امکان برداشت ویدئوی 4K نیز در این دوربین وجود دارد که نرخ آن تا 120 فریم در ثانیه نیز قابل افزایش است. برای کاربرانی که عمل ضبط ویدئو را به‌صورت اکسترنال انجام می‌دهند نیز امکان برداشت ویدئوی 4K با نرخ 59.94 فریم در ثانیه در نظر گرفته شده است.

معرفی Canon EOS R5 – فول‌فریم 45MP با برداشت ویدئوی 8K

فوکوس خودکار جدید دو پیکسلی کانن موسوم به Dual Pixel CMOS AF II در هنگام برداشت ویدئو در این دوربین در دسترس قرار دارد و این بار برخلاف قبل می‌توان از این فوکوس پیشرفته در همه وضوح‌ها و نرخ‌ها بهره برد. Canon EOS R5 امکان برداشت ویدئو به صورت اخلی روی یک یا هر دو کارت حافظه خود را دارد که شامل یک کارت CFexpress و یک کارت SD UHS II می‌شود. البته در این میان یک محدودیت نیز وجود دارد جایی‌که ویدئوی 8K RAW تنها روی کارت CFexpress ریکورد می‌شود.

معرفی Canon EOS R5 – فول‌فریم 45MP با برداشت ویدئوی 8K

در بخش پشتی Canon EOS R5 از یک صفحه‌نمایش و یک چشمی جدید استفاده شده است؛ صفحه‌نمایش این مدل یک نمونه 3.2 اینچی با وضوح 2.1 میلیون نقظه است که به یک بازوی کاملا چرخان متصل شده و قابلیت لمسی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. چشمی الکترونیکی دوربین در حقیقت یک صفحه‌نمایش 0.5 اینچی OLED با 5.76 میلیون نقطه است که از نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی بهره می‌برد.

در بخش اتصالات این دوربین نیز می‌توان به جک اتصال میکروفون و هدفون، یک درگاه اتصال PC برای سینک کردن حافظه  فلش، یک پورت USB-C با استاندارد سرعت USB 3.1 Gen 2 و یک درگاه micro HDMI اشاره کرد. در بخش اتصالات بی‌سیم نیز وای‌فای دو باند و بلوتوث حضور دارند.

معرفی Canon EOS R5 – فول‌فریم 45MP با برداشت ویدئوی 8K

در EOS R5 از یک باتری جدید نیز استفاده شده که با وجود آن‌که از لحاظ حجم ظاهری مشابه نمونه حاضر در EOS R است اما ظرفیت آن حالا 15 درصد بیشتر شده است؛ با این باتری که LP-E6NH نام دارد به گفته شرکت سازنده می‌توان 490 عکس را با کمک صفحه‌نمایش و 320 عکس را با کمک چشمی تنظیم شده روی نرخ 120 فریمی برداشت نمود. R5 طبق انتظار در برابر آب و هوا مقاوم بوده و مثل سری 6D از شاسی آلیاژ آلومنیویم استفاده می‌‌کند.

مدل بعدی در این نوبت EOS R6 نام دارد که مطابق نام‌گذاری‌های معمول کانن مشخصات پایین‌تری را ارائه می‌دهد؛ R6 به یک سنسور 20.1 مگاپیکسلی فول‌فریم با پروسسور DIGIC X‌ مجهز است که همانطور که از این وضوح می‌توان حدس زد امکان برداشت ویدئوی 8K را ندارد؛ امری‌که البته احتمالا حداقل تا چند سال آینده اهمیت چندانی نیز نخواهد داشت. در این دوربین می‌توان ویدئوهایی حداکثر با وضوح 4K با 59.94 فریم در ثانیه یا 1080p با و 119.88 فریم در همان دو حالت Canon Log یا PQ ققبلی برداشت کرد که برای اکثر کاربران بیش از اندازه نیز خواهد بود.

معرفی Canon EOS R5 – فول‌فریم 45MP با برداشت ویدئوی 8K

صفحه‌نمایش و EVF دوربین هر دو نسبت به R5 با تنزل درجه روبرو شده‌اند و این بار با یک صفحه‌نمایش 3 اینچی 1.62 میلیون نقطه‌ای کاملا چرخان و یک چشمی 0.5 اینچی OLED‌ با وضوح 3.69  میلیون نقطه‌ای روبرو می‌شویم که البته نرخ به‌روزرسانی آن هنوز روی 120 هرتز حفظ شده است.

دو درگاه کارت حافظه (هر دو از نوع UHS-II SD)، شاسی آلیاژ منیزیم مقاوم در برابر آب و هوا و بدنه پلاستیکی برخی دیگر از مشخصات این دوربین را تشکیل می‌دهند. به‌جز تفاو‌ت‌های اشاره شده، R5 و R6 تقریبا به‌طور کامل مشابه هم بوده و از همان سیستم فوکوس خودکار پیشین در R6 نیز استفاده شده است. هر دو دوربین امکان برداشت تصویر با نرخ 12 فریم در ثانیه با شاتر مکانیکی و 20 فریم با شاتر الکتورنیکی را دارند و هر دو نی زاز سیستم تثبیت تصویر 5 جهته بهره می‌برند.

معرفی Canon EOS R5 – فول‌فریم 45MP با برداشت ویدئوی 8K

قیمت در نظر گرفته شده برای Canon EOS R5 برای بدنه تنها 3,899 دلار است و در صورتی‌که آن را با یک لنز RF 24-105 میلی‌متری تهیه کنید قیمت به 4,999 دلار افزایش پیدا می‌کند. این دوربین از اواخر ماه فعلی میلادی (جولای 2020) به بازار ارائه می‌شود. R6 طبق انتظار دوریبن ارزان‌تری‌ست و قیمت آن برای بادی تنها به 2,899 دلار و با لنز 24-105 میلی‌متری به 3,599 دلار می‌رسد. این دوربین از اواخر آگوست 2020 به بازار ارائه می‌شود.

منبع

ارسال یک پاسخ