چرا موبایل چینی ارزان است؟ حل معمای ارزانی شیائومی

1
3412
چرا موبایل چینی ارزان است؟ حل معمای ارزانی شیائومی

شاید این سوال ذهن شما را هم برای مدت‌های مدید به خود مشغول داشته باشد که اصولا چرا موبایل چینی نسبت به همتایان دیگر خود ارزان‌تر است؟ روزگاری پاسخ به این سوال با توجه به کیفیت پائین ساخت و استفاده از مواد و قطعات بی نام و نشان کاملا ساده و آسان بود اما این روزها با وجود صفحه‌نمایش‌های بزرگ و با کیفیت، دوربین‌های دارای سنسورهای بزرگ ساخت شرکت‌های معتبر، حافظه‌های حجیم سریع، پروسسورهای پیشرفته برندهای بزرگ و بدنه‌های فلزی یکپارچه جواب آسانی برای علت ارزان بودن موبایل چینی در مقابل نمونه‌هائی که از لحاظ قطعات حداقل روی کاغذ تفاوت خاصی با آنها ندارند پیدا نمی‌کنیم.

“پرجمداران ارزان‌قیمت” یا Affordable high-end phones شعار بسیاری از این برندها و عامل پیشرفت بسیاری از شرکت‌هائی چینی ست که تا چند سال پیش نام آنها به گوش کسی نخورده بود اما حالا سه جایگاه از پنج جایگاه برترین شرکت‌های سازنده موبایل (از لحاظ تعداد ورود به بازار یا shipment) را به خود اختصاص داده‌اند. این سه برند شامل هواوی،‌ Oppo و شائومی می‌شوند که البته اولی یعنی هواوی مدت‌هاست حداقل در مورد پرچمدارانی که با نام خود هواوی به بازار ارائه می‌شود (نه با برند آنر) از این استراتژی پرچمداران ارزان‌قیمت فاصله گرفته است. دو برند دیگر اما هنوز با قدرت در این استراتژی عمل می‌کنند اما به راستی چه چیزی یک موبایل چینی مثل پرچمداران شائومی را تا این اندازه ارزان‌ کرده است؟ و برای نمونه اسمارت‌فونی مثل شیائومی Mi Mix 2 چگونه می‌‌تواند با دارا بودن صفحه‌نمایش 6 اینچی 18:9، پروسسور Snapdragon 835، رم 6 یا 8 گیگابایتی و حافظه داخلی 64 تا 256 گیگابایتی از قیمت شروع حوالی 500 دلاری برخوردار باشد که نسبت به رقبائی مثل گلکسی نوت8 با قیمت شروع 930 دلار تا این اندازه ارزان‌تر باشد؟

چرا موبایل چینی ارزان است؟ حل معمای ارزانی شیائومی

با اینکه پاسخ دادن به علت ارزانی موبایل چینی در بالاترین سطح بازار چندان آسان نیست اما حداقل در یک مورد و در رابطه با برند شائومی می‌توانید یکی دو دلیل مستحکم ارائه نمائیم. کاربران شائومی در اروپا، آمریکا و خاورمیانه ممکن است اطلاعی در این مورد نداشته باشند اما کاربران این برند در داخل کشور چین از همان ابتدای در دست گرفتن یک گوشی شائومی واقعیت نچندان دل‌انگیزی را به به چشم می‌بینند. این گوشی‌ها با اینکه طبیعتا دارای سیستم‌عامل اندروید هستند و مثل اغلب دیگر شرکت‌ها از یک پوسته نرم‌افزاری اختصاصی بهره می‌برند (که در این مورد MIUI نام دارد) اما یک چیز این پوسته با همه نمونه‌های مشابه تفاوت دارد: MIUI در چین در حقیقت به سیلی از تبلیغات آلوده شده است!

اگر فکر می‌کنید که این موضوع یک باگ در این سیستم است سخت در اشتباهید چرا که این باگ نیست بلکه استراتژی شائومی برای کسب درآمد است! در چین نمی‌توانید یک گوشی شائومی را بدون سیستم تبلیغات خریدارای کنید و این مکانیزم تبلیغ تا اندازه‌ای با MIUI تلفیق شده که کارابران این پلتفرم در چین به آن AdUI یا رابط کاربری تبلیغات می‌گویند. این سیستم در دیگر کشورهای جهان وجود ندارد و تنها در چین وجود دارد اما تنها لحظه‌ای کافی‌ست به بازاری که یک موبایل چینی می‌‌تواند در پر جمعیت‌ترین کشور جان داشته باشد فکر کنید تا به میزان درآمدزائی شائومی از این طریق پی ببرید.

چرا موبایل چینی ارزان است؟ حل معمای ارزانی شیائومی

جالب اینکه خود شائومی هم نه‌تنها این موضوع را تکذیب نمی‌کند بلکه حتی می‌توانید از این شرکت تمی برای رابط کاربری MIUI‌ خریداری کنید که برای مدت محدود این تبلیغات را حذف می‌کند. این شیوه فروش را می‌توان با استراتژی آمازون در گوشی‌های و تبلت‌های این شرکت که با قیمت کمتر اما با تبلیغات اشاره می‌شوند مقایسه کرد با این تفاوت که برخلاف آمازون این تبلیغات فقط در صفحه قفل ظاهر نشده و همه جای رابط کاربری گاه و بی‌گاه در مقابل دیده‌گان شما هستند.

شائومی همین چند روز پیش اعلام کرد که از هدف درآمدی تعیین شده خود برای سال 2017 نزدیک به 18 درصد فراتر رفته و از نزدیک به 17 میلیارد دلار درآمد این شرکت در سال جاری، سود خالصی نزدیک به 1 میلیارد دلار را کسب کرده است. بدین‌ترتیب همانطور که به وضوح قابل مشاهده است ارزان‌فروشی بیش از اندازه گوشی‌های چینی حداقل در یک مورد چندان نیز بدون تدبیر نبوده و این استراتژی برخلاف تصور نه‌تنها به ورشکستگی این شرکت‌ها منجر نمی‌شود بلکه جایگاه آنها را نیز در سطح جهانی تثبیت خواهد کرد.

منبع

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ