مک بوک جدید و مک مینی اپل با پردازنده Arm

0
1999
مک بوک جدید و مک مینی اپل با پردازنده Arm

شرکت اپل شب گذشته از نسل جدید کامپیوترهای مک خود رونمایی کرد که شامل دو مک بوک جدید (مک بوک ایر و مک بوک پروی 13 اینچی) و کامپیوتر مک مینی می‌شوند. مهم‌ترین تفاوت این مدل‌ها با آنچه تا به امروز از اپل در این خانواده می‌شناسیم به پردازنده‌های آن‌ها تعلق دارد که بالاخره رویای کنار گذاشتن پردازنده‌های اینتلی و استفاده از پردازنده‌های مبتنی بر خانواده Arm را به واقعیت بدل کرده‌اند.

مک بوک جدید و مک مینی اپل با پردازنده Arm

دو مک بوک جدید و مک مینی از پروسسور جدیدی به نام Apple M1 بهره می‌برند که همان فناوری به‌کار گرفته شده در آیفون‌ها،‌ آی‌پدها و اپل واچ است. در این پروسسور 5 نانومتری از 4 هسته قوی و 4 هسته کم‌مصرف استفاده شده و یک GPU هشت هسته‌ای نیز در آن حضور دارد. به‌گفته اپل، مک‌بوک‌های Arm جدید از پرفورمنس بالاتری به‌ازای هر وات در مقایسه با پروسسورهای اینتل برخوردار بوده و قوی‌ترین گرافیک مجتمع حاضر در یک لپ‌تاپ را ارائه می‌کنند. این قدرت بالاتر به‌گفته اپل به اجرای سریع‌تر برنامه‌هایی مثل Final Cut Pro نیز می‌انجامد. در پروسسور M1 جدسد از یک موتور پردازش عصبی 16 هسته‌ای نیز استفاده شده که تسک‌های مرتبط با هوش مصنوعی را بهبود بخشیده و امنیت دستگاه در هنگام بوت شدن را نیز تضمین می‌کند. دیگر نکته قابل ذکر در این میان بهبود قابل توجه کیفیت دوربین با فناوری پردازش تصویر است که در کیفیت تصویر در هنگام تماس‌های ویدئویی تأثیر مشهودی بر جای می‌گذارد. این امر به‌خصوص در شرایط دورکاری امروز آپدیت مهمی به نظر می‌رسد.

مک بوک جدید و مک مینی اپل با پردازنده Arm

با تعویض پردازنده‌های اینتل با نمونه دارای هسته‌های Arm، طبیعتا مصرف باتری بسیار کاهش پیدا کرده و این بار به گفته اپل مک بوک ایر جدید با یک بار شارژ تا 15 ساعت برای مرور وب و تا 18 ساعت برای نمایش ویدئو دوام خواهد داشت؛ اعدادی که هر یک 7 ساعت بیشتر از ایر قبلی ارزیابی شده‌اند. مک بوک جدید پرو نیز 17 ساعت مرور وب و 20 ساعت تماشای ویدئو را با یک بار شارژ باتری ارائه می‌کند که بهترین دوام باتری در بین تمامی لپ‌تاپ‌های مک اپل به حساب می‌آید.

مک بوک جدید و مک مینی اپل با پردازنده Arm

طراحی مک بوک ایر مثل گذشته بوده و تغییر خاصی در آن دیده نمی‌شود اما این بار کاملا بدون فن بوده و از پورت USB 4 نیز در آن استفاده شده است. دیگر نکته قابل توجه در این مدل به پرفورمنس SSD در آن باز می‌گردد که به لطف M1 به‌گفته اپل دو برابر شده است. در مک بوک پروی جدید هنوز فن وجود دارد اما قدرت آن حالا در حدی‌ست که امکان پخش ویدئوی 8K‌ را در پلتفرم‌هایی مثل DaVinci Resolve بدون افت فریم ارائه می‌کند. حتی مک مینی نیز از نگاه اپل به اندازه‌ای قدرتمند است که بسیاری از رقبای بزرگ دسک‌تاپی ویندوزی را از میدان به‌در می‌کند.

مک بوک جدید و مک مینی اپل با پردازنده Arm

با تغییر پردازنده اینتل به Arm، اولین مشکلی که به ذهن متبادر می‌شود مسئله سازگار نبودن برنامه‌های نوشته شده برای پردازنده‌های x86 عادی و چگونگی اجرای آن‌ها در پردازنده‌های Arm است؛ اپل برای حل این مشکل از یک مفسر به نام Rosetta 2 استفاده کرده که امکان اجرای برنامه‌های x86 را روی سیستم جدید می‌دهد و حتی از نگاه اپل برخی از این برنامه‌ها در این حالت سریع‌تر از قبل اجرا می‌شود (هرچند برخی سازندگان با تجربه از جمله کوالکام چندان با این ادعای اپل موافق نیستند). برنامه‌های native متناسب با این مجموعه آرام‌آرام از سوی دیگر سازندگان نیز ارائه خواهد شد که از آن جمله باید به Adobe Lightroom و Adobe Photoshop به‌ترتیب در ماه دسامبر و اوائل سال 2021 اشاره کرد.

مک بوک جدید و مک مینی اپل با پردازنده Arm

یک جذابیت بالای دو مک بوک جدید و مک مینی جدید امکان اجرای برنامه‌های مخصوص آی‌فون و آی‌پد (iOS و iPadOS) است که دستاورد جالب‌توجه‌ای به حساب می‌آید. مک‌بوک ایر جدید با قیمت پایه 999 دلار عرضه شده و مک‌بوک پروی 13 اینچی و مک مینی نیز به‌ترتیبی از قیمت پایه 1,299 دلاری و 699 دلاری برخوردارند که این دومی 100 دلار ارزان‌تر از رقم معمول مک مینی اینتلی است. همه این سه محصوص از زمان رونمایی برای پیش‌سفارش در دسترس قرار دارند و حضور آن‌ها در بازار نیز به هفته آینده موکول شده است. سیستم‌عامل MacOS Big Sur این مجموعه نیز از 12 نوامبر یعنی فردا در اختیار مک‌های فعلی قرار می‌گیرد.

مک بوک جدید و مک مینی اپل با پردازنده Arm

این اولین برای نیست که پردازنده‌های مبتنی بر معماری Arm برای کامپیوترها به‌کار گرفته می‌شود و پیش از این نیز نمونه‌ای مثل Surface Pro X مایکروسافت با پردازنده‌های مشابه برای مجموعه ویندوز به‌کار گرفته شده‌اند که با وجود نکات مثبت مشابهی مثل دوام باتری بالا و حذف فن خنک‌کننده هنوز در زمینه نرم‌افزار و امکان کارکرد همه برنامه‌های فعلی با مشکل مواجه هستند.

منبع

ارسال یک پاسخ