ایرانسل نخستین آزمایش شبکه 5G ایران را انجام داد

0
2048
ایرانسل نخستین آزمایش شبکه 5G ایران را انجام داد

Sponsored

ایرانسل روز گذشته و طی یک کنفرانس خبری در ساختمان مرکزی این اپراتور، شبکه نخستین آزمایش شبکه 5G یا نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی تلفن همراه را در ایران انجام داد. به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل، شبکه 5G از نوع end to rnd شامل هسته شبکه و رادیو، روز چهارشنبه، 29 شهریورماه سال 96، طی «گردهمایی فرصت‌های اقتصادی نسل 5» با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مدیرعامل ایرانسل، مدیرعامل شرکت اریکسون ایران و جمعی از معاونان و مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت‌های ایرانسل و اریکسون برای نخستین‌بار آزمایش شد.

ایرانسل نخستین آزمایش شبکه 5G ایران را انجام داد

علیرضا قلمبر دزفولی، مدیرعامل ایرانسل با نگاهی به روند گسترش شبکه این اپراتور گفت: شبکه نسل 2 همراه ایرانسل 86درصد پوشش جمعیتی را شامل می‌شود که این برابر با 3373 شهر و دهستان و برابر با 49.5 میلیون مشترک است. وی درباره پوشش شبکه نسل 3 این اپراتور نیز گفت که در حال حاضر 31 میلیون گوشی تلفن همراه پشتیبانی‌کننده از 3G از شبکه ایرانسل استفاده می‌کنند و ایرانسل 2549 شهر و دهستان را تحت پوشش خود دارد. 23 میلیون مشترک از خدمات نسل سوم ایرانسل در حال استفاده هستند. دزفولی تعداد گوشی‌های تلفن همراه پشتیبانی‌کننده از شبکه نسل چهارم ایرانسل را برابر با 11 میلیون گوشی اعلام کرد و گفت: 1565 شهر و دهستان تحت پوشش این شبکه قرار دارند که 8.5 میلیون نفر از آن استفاده می‌کنند.

مدیرعامل ایرانسل تعداد مشترکان شبکه نسل 4.5 ثابت را 250 هزار نفر اعلام کرد و گفت مشترکان در 159 شهر می‌توانند از این شبکه بهره بگیرند. شبکه نسل 4.5 همراه ایرانسل نیز در 366 شهر پوشش سراسری دارد. دزفولی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مقایسه روند مصرف جهانی دیتا با روند مصرف دیتای ایرانسل در سه سال اخیر از سال 2014 تا 2017 پرداخت و گفت : در سه سال اخیر با افزایش 33.5 برابری مصرف دیتا در ایرانسل در مقایسه با افزایش 3 برابری مصرف دیتا در دنیا رو به رو بوده‌ایم.

مدیرعامل ایرانسل ادامه داد: مصرف دیتای روزانه از ابتدای راه‌اندازی شبکه اینترنت پهن‎‌باند در شهریور 93 برابر با 90 ترابایت بود که این عدد در 25 شهریورماه 96 و در فاصله سه سال به 3هزار و 13 ترابایت رسیده است. رشد سرانه دیتای همراه مشترکان ایرانسل 27 برابر بوده و رشد ترافیک روزانه دیتای همراه نیز 58 برابر است. وی از کاهش Latency تا 20 برابر خبر داد و گفت مشترکان ایرانسل تا 100 برابر افزایش سرعت را تجربه کرده‌اند.

ایرانسل نخستین آزمایش شبکه 5G ایران را انجام داد

دزفولی در خصوص روند رشد پهنای باند مصرف مشترکان گفت در شهریورماه سه سال قبل پهنای باند مصرفی مشترکان ایرانسل 15 گیگابیت بر ثانیه بود که این آمار در شهریورماه جاری به 363 گیگابیت بر ثانیه رسیده است. همچنین دزفولی روند مصرف سرانه دیتای ایرانسل در سه سال گذشته را به تفکیک برای شبکه نسل چهارم 10 برابر و برای شبکه نسل سوم 4 برابر اعلام کرد.

مدیرعامل ایرانسل با توجه به اینکه این شرکت در بهره برداری از پنجمین و ششمین درگاه‌های بین المللی کشور در اهواز و اصفهان به عنوان نخستین و تنها مشتری شرکت ارتباطات زیرساخت معرفی شده است برای تأسیس درگاه‌های جدید با همکاری شرکت ارتباطات زیرساعت اعلام آمادگی کرد و گفت ایرانسل رشد ترافیکی از 0 به 23 گیگابیت بر ثانیه در اهواز و رشد ترافیک از 0 به 25 گیگابیت بر ثانیه در اصفهان داشته که این امر منجر به تجربه کاهش تأخیر و بهبود تجربه مشتریان شده است.

 

مدیرعامل ایرانسل راهبردهای این شرکت را مسائلی نظیر توسعه کمی و کیفی شبکه دیتا و حفظ و بهبود جایگاه فعلی ایرانسل در این حوزه، توسعه شبکه ایرانسل به عنوان سریع‌ترین لایه دسترسی به شبکه ملی اطلاعات و استفاده حداکثری از بسترهای ایجاد شده در راستای تحقق اهداف دولت الکترونیک و دولت همراه در جهت رشد تولید محتوا و توسعه ارائه خدمات (پرداخت، آموزش، بهداشت، حمل و نقل و…)، توسعه IoE/IoT به عنوان واسطه کاربری بین شبکه و نیازهای بازار، سرمایه‌گذاری مستقیم در شرکت‌های فعال در جهت تسریع در رشد بازار و حمایت و پشتیبانی جدی از کسب‌وکارهای نوپای اینترنتی از آغاز تا ورود به بازار دانست.

وی در ادامه افزود: برای تحقق اهداف فوق و آمادگی برای تحولی که با ورود شبکه 5G به حوزه ICT در دنیا و کشور ایجاد می‌شود و به منظور استفاده بهتر از تجارب گذشته در مورد نسل‌های سوم و چهارم، ایرانسل همزمان با توسعه فعلی شبکه دیتای خود از سال 1395، مطالعات و اقدامات لازم برای حفظ همزمانی خود با روند جهانی را شروع و در این مرحله علاوه بر مرور خلاصه نقش 5G در اقتصاد کشور، برای اولین بار یک شبکه 5G از نوع (End to End) را با همکاری شرکت اریکسون آزمایش می‌کند.

مدیرکل «هسته شبکه» ایرانسل در ادامه استانداردهای شبکه 5G را توضیح داد و گفت : طبق استانداردهای 3GPP در نسل پنجم شاخص‌هایی نظیر میانگین سرعت، حداکثر سرعت، ظرفیت شبکه، بهره وری طیف، بهره وری مصرف انرژی، تحرک، تأخیر و تراکم کاربر استانداردهایی دارند که نسل چهارم توانایی دست‌یابی به آنها را نداشته است. آرش بهگو با ارائه نقشه راه شبکه نسل 5 گفت ایران یکی از معدود کشورهایی است که طبق استاندارد جهانی در فاصله بین سال‌های 2017 تا 2018 توانسته در جهان شبکه کامل 5G را آزمایش کند.

ایرانسل نخستین آزمایش شبکه 5G ایران را انجام داد

وی ادامه داد، 76 درصد از اپراتورهای بزرگ جهان تاکنون تلاش کرده‌اند این شبکه را به طور کامل با موفقیت آزمایش کنند؛ اما موفق به این کار نشده‌اند. تنها تعداد محدودی از اپراتورها موفق به این آزمایش شده‌اند که ایرانسل یکی از شرکت‌های موفق در این زمینه بوده است.

بهگو با اشاره به مزایای شبکه 5G نظیر سرعت بیشتر، تاخیر کمتر، تعداد و تراکم کاربر بالاتر و شبکه پایدارتر گفت این مزایا منجر به مدیریت خدمات حیاتی، دستیابی به پهن باند سریعتر در همه جا و بهره‌گیری از اینترنت اشیای انبوه خواهد شد.

وی در خصوص کاربرد این شبکه افزود: این تکنولوژی می‌تواند در خصوص مواردی چون بهداشت و سلامت، دولت همراه، کشاورزی، حمل و نقل، انرژی و مسائل مالی راهگشا باشد به طوری که پیش‌بینی می‌شود در سال 2035، 5G اثری 16 تریلیون دلاری بر اقتصاد جهان داشته باشد.

بهگو همچنین در خصوص اکوسیستم اینترنت اشیای صنعتی ادامه داد: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال 2020 بیش از 220 میلیارد حسگر و 38.5 میلیارد دستگاه از این نسل استفاده کنند.

وی همچنین ادامه داد تا سال 2020 حدود 85 درصد از شرکت‌های برتر جهان، API عمومی ارائه خواهند داد و دانلود اپلیکیشن‌های موبایل به 300 میلیارد بار خواهد رسید. حجم دیتای مصرفی نیز تا سال یاد شده به 2.4 اگزابایت در ماه می‌رسد.

بهگو با توضیح نحوه ساختار تست منجر به بهره‌برداری آزمایشی از اولین شبکه 5G در ایران گفت: در این بهره‌برداری آزمایشی، ایرانسل با راه‌اندازی یک سایت 5G با کریر 800 مگاهرتزی در باند 15GHZ و به‌کارگیری تکنیک‌های 5G نظیر Massive MIMO، Beam Forming و Beam Tracking توانسته است به سرعت قابل توجه 23Gbps (23 گیگابیت بر ثانیه) دست پیدا کند.

ایرانسل نخستین آزمایش شبکه 5G ایران را انجام داد

مدیرکل هسته شبکه ایرانسل ادامه داد با توجه به اشباع بودن فرکانس‌های پایین انتظار می‌رود به‌کارگیری 5G در فرکانس‌های بالاتر مسیر رشد را برای حمل ترافیک پهن باند هموار کند.

وی ادامه داد: 5G با به‌کارگیری تکنیک Massive MIMOبهره‌برداری از فرکانس را تا پنج برابر افزایش خواهد داد.

ارسال یک پاسخ