پارلمان اروپایی الزام یک استاندارد شارژر مشترک را به تصویب رساند

0
1523
پارلمان اروپایی الزام یک استاندارد شارژر مشترک را به تصویب رساند

اعضای پارلمان اروپایی با اکثریت آرا با 582 رأی مثبت در برابر 40 رأی منفی قانونی را به نفع ایجاد یک شارژر مشترک بین دستگاه‌های الکترونیکی به تصویب رساندند. مطابق این قانون، کمیسیون اروپایی ملزم به پذیرش قوانین جدیدی تا ماه جولای برای تسهیل استفاده کاربران در استفاده از یک استاندارد شارژر مشترک شده‌اند. یک دهه پیش اتحادیه اروپا شرکت‌های بزرگ سازنده موبایل (از جمله اپل) را به به‌کارگیری داوطلبانه یک استاندارد مشترک تشویق نمود و حالا اعضای پارلمان اروپایی به این نتیجه رسیده‌اند که رویکرد داوطلبانه در این مورد چندان موثر نبوده و حالا به تصویب یک قانون جدید برای انجام آن نیاز است.

این قانون جدا از شارژرهای عادی، شارژرهای بی‌سیم را نیز در بر می‌گیرد، جایی‌که بیشتر، مسئله کاهش زباله‌های الکتریکی مد نظر بوده اما در این میان به ساخته شدن شارژرهایی با امکان کارکرد با دیوایس‌های مختلف از برندهای گوناگون نیز پرداخته شده است. اولین مخالف این قانون پارلمان اروپا برای ساخت یک استاندارد شارژر مشترک طبیعتا شرکت اپل خواهد بود که با توجه به تعداد بی‌شمار دستگاه‌های این شرکت و لوازم جانبی ساخته شده برای آن‌ها، طبیعتا تمایلی برای تغییر استاندارد خود به نمونه مقبو‌ل‌تری مثل USB-C را ندارد. البته اپل پیش از این در دو iPad Pro سال گذشته خود از پورت USB-C استفاده کرده بود اما این پورت در گوشی‌های آیفون این برند هنوز جایی نداشته‌ها و آن‌ها همچنان از پورت اختصاصی lightning اپل بهره می‌برند.

پارلمان اروپایی الزام یک استاندارد شارژر مشترک را به تصویب رساند

طبق تحقیق جدیدی که به تازگی از سوی sustainablySMART انجام پذیرفته، بیش‌ترین زباله‌های الکترونیکی که از آن‌ها با نام e-waste یاد می‌شود، به شارژرهای گوشی‌ها مربوط می‌شود و در این میان کابل‌ها، دورریز کمتری دارند؛ پیشنهادهای صورت پذیرفته با تکیه بر این تحقیق، حذف یا محدودیت قرارگیری شارژر در جعبه گوشی‌های هوشمند است جایی‌که کاربران مجبور به استفاده از شارژرهای قبلی خود خواهند شد.

جدا از یک شارژر مشترک مطمئنا استاندارد شارژ نیز در این میان بسیار اهمیت خواهد داشت؛ جایی‌که شرکت‌های مختلف، هرکدام در حال توسعه یک استاندارد اختصاصی در این زمینه هستند. برای نمونه، گوگل از استاندارد USB PD یا پاور دیلیوری بهره می‌برد اما همه شارژرهای با توان بیش از 40 وات تا 60 وات، از فناوری اختصاصی خود برخوردارند که با یکدیگر نیز سازگار نیستند.

طبق آنچه در سال 2016 در اتحادیه اروپا به تصویب رسیده بود، میزان زباله الکترونیکی به ازای هر فرد در سال در این اتحادیه، 6 کیلوگرم در نظر گرفته شده بود که این رقم در واقعیت به 16.6 کیلوگرم می‌رسد که لزوم اتخاذ روندی برای جمع‌آوری و بازیافت کابل‌های قدیمی و شارژرها را نیز به امر مهمی بدل ساخته است.

منبع

ارسال یک پاسخ