راهنمای خرید اندروید‌فون؛ گامی به پیش

31
5677

انتخاب یک گوشی موبایل جدید با توجه به تغییرات مداوم بازار و حضور مدل‌های متعدد و رنگارنگ با سیستم‌عامل‌های گوناگون از یک سو و قیمت نسبتا گزاف اسمارت‌فون‌ها از سوی دیگر به هیچ‌عنوان امر ساده و پیش‌پا افتاده‌ای تلقی نمی‌شود از این رو بررسی بازار و جمع‌بندی پیرامون نیازهای اصلی برای خرید یک تلفن‌همراه از اهمیت بالائی برخوردار است. در سری جدید راهنمای خرید اندروید‌فون با توجه به اهمیت این سیستم‌عامل و محبوبیت آن در میان کاربران ضمن تقسیم‌بندی قیمتی به رتبه‌بندی تمامی اندرویدفون‌های تولیدی سال 2011 موجود در بازار از دیدگاه نگارنده خواهیم پرداخت. با ما همراه شوید.


شاید نخستین سوالی که ذهن خوانندگان را پس از مشاهده عنوان این مطلب به خود مشغول می‌سازد پرسش پیرامون سیستم‌عامل اندروید و چرائی انتخاب آن برای این راهنمای خرید است جائیکه سیستم‌عامل‌های دیگری همچون ویندوز‌فون، bada OS، سیمبین، Web OS و حتی iOS نیز گزینه‌های دیگری برای تهیه یک راهنمای خرید جامع به نظر می‌رسند این موضوع با اینکه در نگاه اول تا حدود زیادی منطقی به نظر می‌رسد اما در نهایت بعلت مشکلات و مسائل خاص هریک از سیستم‌عامل‌های فوق‌الذکر بار دیگر تمامی نگاه‌ها به سوی اندروید باز می‌گردد از جمله این مسائل می‌توان از مشکلات بلوتوث و Mass Storage در ویندوز‌فون، محدودیت در تعداد اپلیکیشن‌ها در bada OS، مرگ تدریجی سیمبین، محدودیت در تعداد مدل در Web OS و بلاخره قیمت بسیار گزاف آیفون‌های مجهز به iOS اشاره کرد؛ عواملی که همگی اندروید را بعنوان سیستم‌عامل مسلط و غالب این روزهای بازارهای داخلی و تا حدودی بازارهای جهانی نموده است. در راهنمای خرید پیش‌رو برای دسته‌بندی محصولات حاضر در بازار بار دیگر از روش قیمتی استفاده کرده‌ایم چرا که علیرغم دسته‌بندی‌های متعدد کاربران از لحاظ نوع استفاده و موارد مورد انتظار از یک گوشی موبایل، بر طبق تجربه بار دیگر در حین خرید تقریبا تمامی کاربران به دنبال بهترین مشخصات مطابق با بودجه خود بوده و غالبا اهمیت چندانی به نوع استفاده خود از گوشی موبایل نمی‌دهند از این رو ما نیز چون گذشته از رده‌بندی قیمتی در این راهنمای خرید استفاده می‌کنیم با این تفاوت که این بار تنها به ذکر مدل‌های برتر اکتفا نمی‌کنیم بلکه در این نوبت تمامی مدل‌های موجود در بازار برای هر دسته قیمتی را با یکدیگر مقایسه کرده و از ابتدا تا انتها مرتب می‌کنیم. نکته مهم دیگر در این رابطه ذکر تنها مدل‌های جدید و ساخت 2011 در این راهنمای خرید است و با اینکه ممکن است مدل‌های قدیمی بهتر و متنوع‌تری در کلاس‌های قیمتی مختلف وجود داشته باشد اما بدلیل پرهیز از تکرار مکررات از ذکر مجدد نام آن‌ها می‌پرهیزیم.

android_phone_buying_guide_december_2011_02.jpg
1- اندروید‌فون‌های اقتصادی؛ ارزان ترین‌ها
در این دسته گوشی‌های نسبتا ساده و ارزان‌قیمتی دیده می‌شوند که نسبت به سایر اندروید‌فون‌ها از پائین‌ترین قیمت برخوردارند این قیمت پائین از حوالی 200 هزار تومان تا نزدیک به 300 هزار تومان ادامه دارد و معمولا مشخصات پایه‌ای همچون صفحه‌نمایش‌های 3 تا 3.5 اینچی، دوربین‌های نچندان پیشرفته و سرعت 600 مگاهرتزی پردازنده در مدل‌های مختلف این کلاس دیده می‌شود. تمامی مدل‌های سال 2011 حاضر در این دسته در بازارهای داخلی بدون ترتیبی خاص شامل این موارد می‌شوند:
– HTC Wildfire S با قیمت حدودی 280 هزار تومان
– HTC Explorer با قیمت حدودی 285 هزار تومان
– HTC ChaCha با قیمت حدودی 270 هزار تومان
– Samsung Galaxy Mini با قیمت حدودی 200 هزار تومان
– Samsung Galaxy Fit با قیمت حدودی 230 هزار تومان
– Samsung Galaxy Gio با قیمت حدودی 240 هزار تومان
– Sony Ericsson XPERIA Mini با قیمت حدودی 260 هزار تومان
– Sony Ericsson XPERIA Mini Pro با قیمت حدودی 310 هزار تومان
– Sony Ericsson Live With Walkman با قیمت حدودی 285 هزار تومان
– Sony Ericsson W8 با قیمت حدودی 200 هزار تومان
android_phone_buying_guide_december_2011_03.jpg
از میان مدل‌های 10 گانه فوق از همین ابتدا با نیم‌نگاهی به مشخصات و قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دستگاه‌های مختلف سه مدل از سایرین کاملا مشخص و برتر به نظر می‌رسند این سه مدل XPERIA Mini، XPERIA Mini Pro و Live With Walkman سونی‌اریکسون هستند که علاوه بر اینکه تنها اسمارت‌فون‌های این دسته با فرکانس 1 گیگاهرتز به شمار می‌روند بلکه اعلام رسمی سونی‌اریکسون در آپدیت این مدل‌ها به اندروید 4.0 نیز کلاس ویژه‌ای برای این سه مدل به همراه داشته است البته سابقه بدقولی‌های سونی‌اریکسون در رابطه با زمان این آپدیت را نیز می‌بایست در این رابطه در نظر گرفت. دیگر نکات مثبت این سه مدل که در کمتر مدلی از این دسته دیده می‌شود حافظه RAM به میزان 512 مگابایت، دوربین 5 مگاپیکسلی اتوفوکوس با فیلمبرداری 720p و چیپ‌ست گرافیکی Adreno 205 است که در مدل‌های سال گذشته اندروید تنها در کلاس گران‌قیمت مورد استفاده قرار می‌گرفت.

android_phone_buying_guide_december_2011_04.jpgپس از این دو مدل، برتری نسبی در امکانات سخت‌افزاری و پردازشی با Wildfire S از HTC است این مدل علیرغم صفحه‌نمایش 3.0 اینچی HVGA و پردازشگر 600 مگاهرتزی در مواردی همچون سایز 512 مگابایتی RAM، وضوح 5 مگاپیکسلی دوربین و ورژن بلوتوث از سایرین تا حدودی جلوتر است.

android_phone_buying_guide_december_2011_05.jpgاز میان ChaCha و Explorer هر دو از HTC با توجه به نیاز کاربران به یکی از دو گزینه صفحه‌کلید QWERTY، فرکانس پردازشی و وضوح بالاتر دوربین یا صفحه‌نمایش لمسی بزرگتر می‌توان امتیاز بالاتر را به ترتیب به ChaCha یا Explorer اختصاص داد هرچند که بجز سایز بزرگتر صفحه‌نمایش ظاهرا Explorer هیچ برتری خاصی بر رقیب کوچک خود ندارد. از میان سه مدل دیگر این رقابت یعنی سه‌گانه‌های ارزان‌قیمت گلکسی سامسونگ که از بقیه مدل‌ها نیز سالخورده‌تر به نظر می رسند به ترتیب می‌توان ابتدا Gio سپس Fit و در انتها Mini را بعنوان انتخاب اول تا سوم برگزید. W8 بعنوان مدل آخر این دسته در جایگاه دهم این گروه قرار می‌گیرد چرا که علیرغم سخت‌افزارهای نسبتا مناسب با ارائه شدن با اندروید ناامید کننده 2.1 و عدم اعلام برنامه‌ای برای اپدیت آن به ورژن‌های بالاتر شانس چندانی برای رقابت با 9 مدل قبلی ندارد.

android_phone_buying_guide_december_2011_06.jpg2- اسمارت‌فون‌های میان قیمت: ترافیک انتخاب
دسته میانی اندروید‌فون‌ها جائی‌ست که انتخاب اغلب کاربران از این دسته صورت می‌پذیرد؛ رده قیمتی این کلاس از بیش از 300 هزار تومان تا 550 هزار تومان ادامه پیدا می‌کند. در این رده با مشخصات حرفه‌ای نظیر پردازنده‌های بیش از یک گیگاهرتز و گه‌گاه دو هسته‌ای، حافظه‌های RAM بالا، دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری با کیفیت و صفحه‌نمایش‌های بزرگ روبرو می شویم. تمامی مدل‌های سال 2011 حاضر در بازارهای داخلی با رده قیمتی 300 تا 550 هزار تومان بدون ترتیب خاصی شامل این مدل‌ها می‌شوند:

– HTC Incredible S با قیمت حدودی 530 هزار تومان
– HTC Salsa با قیمت حدودی 420 هزار تومان
– HTC Desire S با قیمت حدودی 470 هزار تومان
– Samaung I9103 Galaxy R با قیمت حدودی 560 هزار تومان
– Google Nexus S i9023 با قیمت حدودی 440 هزار تومان
– Samsung I9001 Galaxy S Plus با قیمت حدودی 490 هزار تومان
– Samsung I9003 Galaxy SL با قیمت حدودی 410 هزار تومان
– Samsung Galaxy Ace با قیمت حدودی 320 هزار تومان
– Sony Ericsson XPERIA Active با قیمت حدودی 400 هزار تومان
– Sony Ericsson XPERIA Pro با قیمت حدودی 460 هزار تومان
– Sony Ericsson XPERIA Ray با قیمت حدودی 400 هزار تومان
– Sony Ericsson XPERIA Arc با قیمت حدودی 480 هزار تومان
– Sony Ericsson XPERIA Arc S با قیمت حدودی 520 هزار تومان
– Sony Ericsson XPERIA Neo با قیمت حدودی 400 هزار تومان
– Sony Ericsson XPERIA Neo V با قیمت حدودی 360 هزار تومان
– Sony Ericsson XPERIA Play با قیمت حدودی 420 هزار تومان
– LG P970 Optimus Black با قیمت حدودی 430 هزار تومان

android_phone_buying_guide_december_2011_07.jpgاز میان 17 مدل فوق علیرغم تفاوت‌های قیمتی فراوان، یک مدل از حساب کاملا جداگانه‌ای نسبت به سایرین برخوردار است این یک مدل همانطور که به راحتی می‌توان حدس زد Samsung I9103 Galaxy R است که بعنوان ارزان‌قیمت‌ترین گوشی‌ دو هسته‌ای بازار در این کلاس قیمتی حضور دارد. مشخصات کلی این مدل و طراحی آن تا حدود زیادی برگرفته از مدل گران‌قیمت Galaxy S II است که در برخی قسمت‌ها همچون سایز و تکنولوژی صفحه‌نمایش، وضوح عکاسی و فیلمبرداری دوربین و نوع پردازنده نسبت به Galaxy S II ضعیف‌تر عمل می‌کند. دومین مدل خاص در این گروه Google Nexus S i9023 است که با اینکه برخی از مشخصات سخت‌افزاری آن مثل وضوح عکاسی و فیلمبرداری دوربین و حافظه RAM آن از بعضی دیگر موارد این لیست ضعیف‌تر است اما دریافت فوری آپدیت‌های جدید اندروید در این مدل جذابیت ویژه‌ای برای آن ایجاد نموده که برای بسیاری ار کاربران از اهمیت بالاتری نسبت به دارا بودن دوربین قوی‌تر برخوردار است.

android_phone_buying_guide_december_2011_08.jpgبعد از این دو مدل با مبنا قرار دادن سرعت پردازنده در درجه اول، وضوح و سایز صفحه‌نمایش در درجه دوم، حافظه RAM در مکان سوم، وضوح و کیفیت دوربین در جایگاه چهارم و بلاخره قیمت دستگاه بعنوان معیار پنجم در انتخاب می‌توان مقام سوم و چهارم را بطور مشترک به دوقلوهای Arc و Arc S از سونی‌اریکسون اختصاص داد مدل‌هائی که تنها در اورکلاک شدن پردازنده به 1.4 گیگاهرتز در Arc S نسبت به یکدیگر تفاوت دارند. از مهمترین عوامل جایگیری این دو مدل در این مقام می‌توان به سرعت کلاک پردازنده، سایز 4.2 اینچی صفحه‌نمایش، کیفیت دوربین عکاسی 8 مگاپیکسلی و اعلام آپدیت این دو مدل به اندروید 4.0 اشاره کرد. نکته منفی اصلی این مدل‌ها حافظه 512 مگابایتی RAM است که نسبت به برخی رقبای این رده پائین‌تر است.

android_phone_buying_guide_december_2011_09.jpgدو مدل HTC Incredible S و Samsung I9001 Galaxy S Plus به ترتیب در مقام های پنجم و شش این رقابت قرار می‌گیرند؛ جائیکه هر دو دارای صفحه‌نمایش 4.
0 اینچی WVGA با پوشش Gorilla Glass بوده و از نمایش 16 ملیون رنگ پشتیبانی می‌کنند اما در یک سو فناوری S-LCD معمولی جای گرفته و در دیگر سو فناوری نسبتا پیشرفته Super AMOLED سامسونگ دیده می‌شود که اولی در روشنائی تصویر و دومی در کنتراست بر دیگری برتری دارد. دوربین i9001 یک نمونه 5 مگاپیکسلی ست اما Incredible s از یک نمونه 8 مگاپیکسلی بهره می‌برد. پردازنده هر دو Qualcomm MSM8255 با فرکانس 1 گیگاهرتز است اما I9001 این پردازنده را تا 1.4 گیگاهرتز اورکلاک کرده است در نهایت یکی از عوامل مهم در انتخاب حافظه RAM است که Incredible S با حافظه 768 مگابایتی برتری کاملا محسوسی بر i9001 با حافظه 512 مگابایتی دارد.

android_phone_buying_guide_december_2011_10.jpgمدل برتر بعدی در این رده که جایگاه هفتم را به خود اختصاص می‌دهد Sony Ericsson XPERIA Play است مدل ویژه‌ای که نمونه دومی برای آن در میان دیگر اندروید‌فون‌ها و سایر پلتفرم‌های موبایلی نمی‌توان یافت این مدل که بجای صفحه‌کلید QWERTY از کنترلرهای بازی در کشوی جانبی خود استفاده می‌کند و به لطف صفحه‌نمایش 4.0 اینچی FWVGA، پردازنده 1 گیگاهرتزی Qualcomm MSM8255، حافظه 512 مگابایتی RAM و دوربین 5 مگاپیکسلی با امکان فیلمبرداری HD بالاتر از سایر رقبا در این جایگاه قرار می‌گیرد. قیمت مناسب Play از دیگر دلائل این انتخاب است هرچند که بدلیل نوع کاربری خاص دستگاه انتخاب این مدل کاملا به سلیقه کاربر و رابطه وی با پدیده بازی‌های موبایلی مرتبط است.

android_phone_buying_guide_december_2011_11.jpgدو مدل مشابه دیگر و مقام‌های هشتم و نهم این لیست به ترتیب به LG P970 Optimus Black و Samsung I9003 Galaxy SL تعلق دارد. صفحه‌نمایش هر دو مدل 4 اینچی‌ست اما Optimus Black با دارا بودن فناوری IPS برتری مشهودی بر حریف SC-LCD خود دارد. سایز RAM هر دو مدل 512 مگابایت است که از این لحاظ تفاوتی مابین دو مدل دیده نمی‌شود. طراحی زیبای Optimus Black، قطر ناچیز دستگاه و وزن مناسب آن در کنار اعلام برنامه آپگرید این مدل در سه ماهه سوم سال 2012 به نسخه چهارم اندروید از دیگر دلائل برتری ال‌جی در این زمینه محسوب می‌شود. این مدل در کنار رنگ مشکی به رنگ‌های دیگر از جمله سفید نیز در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

android_phone_buying_guide_december_2011_12.jpgمقام دهم این لیست به Sony Ericsson XPERIA Pro تعلق دارد چرا که علیرغم تشابهات فراوان آن با دیگر مدل نزدیک در این رده یعنی HTC Desire S و حتی کمبود حافظه RAM آن نسبت به این مدل بازهم به دلائلی همچون وضوح نسبتا بالاتر صفحه‌نمایش، صفحه‌کلید QWERTY جانبی، دوربین 8 مگاپیکسلی با فیلمبرداری با کیفیت HD، خروجی تصویر HDMI، کارت حافظه 8 گیگابایتی همراه دستگاه، ظرفیت 1500mAh باتری، اعلام برنامه آپگرید به اندروید 4.0 و قیمت ارزان‌تر نسبت به Desire S در این مقام تثبیت می‌شود.

android_phone_buying_guide_december_2011_13.jpgبرای جایگاه یازدهم تا سیزدهم این لیست دو سناریو با توجه به نوع نیاز کاربران و بودجه آنها می‌توان متصور شد در صورتیکه هزینه پائین‌تر و خروجی HDMI مهم‌ترین موارد مورد نظر کاربران را در این کلاس تشکیل می‌دهند دو مدل Neo و Neo V که کاهش وضوح دوربین از 8 به 5 و استفاده از رنگ سفید در مدل V تنها عامل اختلاف آن دو به شمار می‌رود انتخاب بهتری نسبت به Desire S که 70 هزار تومان نسبت به Neo و 110 هزار بیشتر از Neo V قیمت دارد محسوب می‌شود اما یک نکته اساسی در Desire S یعنی سایز RAM برای کاربران حرفه‌ای‌تر این کلاس مطمئنا از درجه اهمیت بالاتری نسبت به وضوح دوربین برخوردار است چرا که استفاده از 768 مگابایت در این قسمت خود دلیلی مطمئن به امکان آپگرید بدون دردسر دستگاه حداقل از طریق کاستوم‌رام‌ها به ورژن‌های آینده اندروید را فراهم می آورد. بدین ترتیب باتوجه به نوع کاربران جایگاه یازدهم تا سیزدهم بین  این سه مدل تقسیم می‌شود.

android_phone_buying_guide_december_2011_14.jpgجایگاه چهاردهم لیست با توجه به وضوح صفحه‌نمایش و علیرغم حضور مدل‌های دیگری با پنل‌های بزرگ‌تر به Sony Ericsson Xperia Ray تعلق دارد این مدل با صفحه‌نمایش 3.3 اینچی و وضوح FWVGA خود یکی از متراکم‌ترین پنل‌های اندرویدی با تراکم فوق‌العاده 297 پیکسل در هر اینچ است که از این لحاظ با برترین‌های این کلاس قابل مقایسه است. سایر مشخصات Ray همچون دیگر اندروید‌فون‌های سال 2011 سونی‌اریکسون است و پردازنده 1 گیگاهرتزی Qualcomm MSM8255 با 512 مگابایت حافظه RAM، دوربین 8 مگاپیکسلی با فیلمبرداری HD و اعلام برنامه آپگرید به اندروید 4.0 در سال 2012 در این مدل نیز تکرار شده‌اند. Ray در صورت کاهش قیمت در ماه‌های آینده به کمتر از 350 هزار تومان توانائی بالا آمدن چندین پله‌ای در این لیست را خواهد داشت.

android_phone_buying_guide_december_2011_15.jpg
سه مدل باقی مانده در این گروه یعنی HTC Salsa، Sony Ericsson Active و بلاخره Samng Galaxy Ace هر سه دارای صفحه‌نمایش‌های با وضوح HVGA هستند سایز پنل Salsa برابر 3.4 اینچ، Ace برابر 3.5 اینچ و Active تنها 3.0 اینچ است که در اولین برخورد باید امتیاز بالاتر را به Ace اختصاص داد اما این تنها ظاهر ماجراست و Ace به هیچ‌عنوان نمی‌تواند برترین مدل این سه‌گانه باشد چرا که با بررسی دومین نکته مهم یعنی فرکانس پردازنده و حافظه RAM ورق به کلی بر می‌گردد پردازنده Ace همچون Salsa یک نمونه 800 مگاهرتزی از نوع Qualcomm MSM7227 است و با اینکه سالسا به 512 مگابایت RAM مجهز شده این حافظه در Ace تنها 384 مگابایت است که نگفته پیداست که به همین علت شانس اندکی برای آپگرید آن به نسخه‌های بالاتر اندروید وجود خواهد داشت.

android_phone_buying_guide_december_2011_16.jpg
اما وضعیت در مورد Active بسیار متفاوت این مدل با اینکه یکی از ساده‌ترین نمونه‌های XPERIA سونی‌اریکسون در سال 2011 به شمار می‌رود اما مشخصات آن همچنان مناسب و راضی کننده است جائیکه از پردازنده Qualcomm MSM8255 با فرکانس 1 گیگاهرتز و 512 مگابایت RAM در آن استفاده شده که برای نمونه‌ای در این کلاس رقم فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود نتیجه مستقیم ارتقا پردازنده در Active بهبود چشمگیر امکان فیلمبرداری دوربین آن است جائیکه به رقم یکسان بودن وضوح 5 مگاپیکسلی دوربین در هر سه مدل Ace، Salsa و Active این تنها Active است که امکان فیلمبرداری HD یا 720p با 30 فریم در ثانیه در آن برقرار است و دو مدل دیگر به وضوح QVGA با 15 فریم در ثانیه در Ace و D1 با 24 فریم در ثانیه در Salsa اکتفا کرده‌اند. طراحی ویژه اکتیو در بدنه خارجی و مقاومت آن در مقابل رطوبت و گرد و خاک در کنار محتویات فوق‌العاده حاضر در جعبه دستگاه همچون مچ‌بند و بازو بند نگه‌دار گوشی، کاور باتری دو رنگ قابل تعویض و رو‌گوشی‌های نگه‌دارنده هدست از جمله دیگر نکات بسیار مثبت این مدل بخصوص برای ورزشکاران هستند. Active نیز در برنامه زمان‌بندی سونی‌اریکسون در آپدیت به اندروید 4.0 در سال آینده قرار دارد. بدین ترتیب مقام پانزدهم تا هفدهم این لیست به ترتیب به Sony Ericsson XPERIA Active سپس به HTC Salsa و در نهایت به Samaung Galaxy Ace تعلق می‌گیرد.

android_phone_buying_guide_december_2011_17.jpg
3- گران‌قیمت؛ انتخابی برای از ما بهتران!

در این دسته گوشی‌های با رده قیمتی بالاتر از 580 هزار تومان تا بیش از یک میلیون تومان قرار می‌گیرند مدل‌هائی که غالبا دارای صفحه‌نمایش‌های بسیاربزرگ با وضوح بالا، پردازنده‌های دو‌هسته‌ای، حافظه‌های RAM بالا، دوربین‌های با پشتیبانی از فیلمبرداری Full HD و حافظه‌های داخلی بسیار زیاد بوده و تفاوت عمده‌ای را با دو کلاس قبلی به نمایش می‌گذارند. کل اندروید‌فون‌های ساخت سال 2011 با رده قیمتی بیش از 580 هزار تومان در بازارهای داخلی بدون هیچ ترتیب خاصی شامل این موارد می‌شوند:

– HTC Sensation با قیمت حدودی 610 هزار تومان
– HTC Sensation XE با قیمت حدودی 740 هزار تومان
– HTC Sensation XL با قیمت حدودی 755 هزار تومان
– HTC Rhyme با قیمت حدودی 630 هزار تومان
– HTC EVO 3D با قیمت حدودی 620 هزار تومان
– Samsung Galaxy Note با قیمت حدودی 920 هزار تومان
– Samsung Galaxy S II با قیمت حدودی 690 هزار تومان برای سایز 16 گیگ و 780 هزار تومان برای 32 گیگ
–    Google Galaxy Nexus با قیمت حدودی یک میلیون تومان
– Motorola RAZR XT910 با قیمت حدودی 905 هزار تومان
– Motorola Atrix با قیمت حدودی 720 هزار تومان
– LG Optimus 3D P920 با قیمت حدودی 630 هزار تومان
– LG Optimus 2X با قیمت حدودی 595 هزار تومان

android_phone_buying_guide_december_2011_18.jpg
از میان 12 مدل فوق از همین ابتدا مدل HTC Rhyme را که از تفاوت سخت‌افزاری و پردازشی بسیار زیادی با سایر مدل‌های این لیست برخوردار است حذف می‌کنیم چرا که قیمت بالای این مدل، کاملا به تازه وارد بودن دستگاه مرتبط است و در ماه‌های آینده بدون شک سقوط آزاد فوق‌العاده‌ای را تجربه می‌کند با حذف این مدل رقابت را با 11 مدل دیگر ادامه می‌دهیم که بجز یک مورد در تمامی موارد دارای پردازنده‌های دو‌هسته‌ای پیشرفته و امکانات بالائی هستند. در این قسمت مبنای اصلی برای مقایسه مدل‌ها به ترتیب اهمیت در ابتدا به رزولوشن و سایز صفحه‌نمایش، کیفیت پردازنده دوهسته‌ای و فرکانس آن، میزان حافظه RAM و فلش و امکانات جانبی در کنار سرعت تبادل دیتا وابسته است. در این رده بعلت قیمت بالای تمامی مدل‌ها، نقش فاکتور قیمت در ارزیابی بهترین‌ها از همیشه کم‌رنگ‌تر است.

android_phone_buying_guide_december_2011_19.jpg
این دسته از معدود مواردی‌ست که قیمت دستگاه تا حدودی رابطه مستقیم با کیفیت آن دارد جائیکه بهترین مدل قابل انتخاب در میان این جمع می‌بایست بدون هیچ شک و شبهه‌ای از میان Galaxy Note یا Galaxy Nexus انتخاب شود. علت این انتخاب علاوه بر سایز صفحه‌نمایش بیشتر به وضوح پنل این دو مدل ارتباط دارد جائیکه برای اولین بار در اسمارت‌فون‌های GSM این وضوح به 1280×800 در Note و 1280×720 در Galaxy Nexus ارتقا یافته است. دو نکته مهم دیگر در مورد این دو مدل سایز بی سابقه 5.3 اینچی Note و ارائه اندروید 4.0 بعنوان اولین مدل در Galaxy Nexus است. از میان این دو دستگاه برای انتخاب بهترین‌ مدل بار دیگر می‌بایست به دسته بندی نیازها و انتظارات از یک گوشی موبایل فوق‌پیشرفته پرداخت. در یک سو یک گوشی بسیار بزرگ (که گه‌گاه از آن بعنوان یک تبلت کوچک نیز یاد می شود)، با صفحه‌نمایش 5.3 اینچی HD، دوربین 8 مگاپیکسلی با فیلمبرداری Full HD، حافظه داخلی قابل ارتقا 16 یا 32 گیگابایتی، پردازنده دو‌هسته‌ای 1.4 گیگاهرتزی، اتصال Wi-Fi با امکان Wi-Fi Direct، پورت USB مجهز به خروجی تصویر MHL و ظرفیت باتری 2500mAh قرار دارد و در سوی دیگر شاهکار گوگل با طراحی زیبا بدون هرگونه دکمه در بخش خارجی، با صفحه‌نمایش 4.65 اینچی با فشردگی پیکسلی 316 ppi، دوربین 5 مگاپیکسلی با فیلمبرداری Full HD با 30 فریم در ثانیه، پردازنده دو هسته‌ای 1.2 گیگاهرتزی TI، حافظه داخلی 16 یا 32 گیگابایتی، مجهز به NFC پیش‌فرض و تضمین دریافت آپدیت‌های گوگل پیش از تمامی مدل‌ها تا حداقل یکسال آینده جای گرفته است. انتخاب از میان این دو مدل با توجه به موارد گفته شده کاملا به سلیقه و نوع کاربری خریداران وابسته است و نمی‌توان به راحتی یکی را از میان آن‌دو برگزید.

android_phone_buying_guide_december_2011_20.jpg
برای دسته‌بندی صحیح و تعیین مقام سوم این گروه که از اهمیت ویژه‌ای نیز در میان کاربران برخوردار است در ابتدا می‌بایست به مهمترین فاکتور یعنی وضوح و ابعاد صفحه‌نمایش دقت کرد. از میان 8 مدل باقی مانده (Sensation XL را به سبب تک هسته‌ای بودن به ناچار فعلا در رقابت دخالت نمی‌دهیم) وضوح صفحه‌نمایش 5 مدل شامل Motorola Atrix، Motorola RAZR XT910، HTC EVO 3D، HTC Sensation XE و بلاخره خود HTC Sensation برابر qHD یا 960×540 پیکسل است و نسبت به سه مدل دیگر یعنی Samsung Galaxy S II، LG Optimus 3D و LG Optimus 2X وضوح بالاتری در آنها به چشم می‌خورد. از میان این پنج مدل برای انتخاب نمونه برتر می‌توان از صفحه‌نمایش Super AMOLED مدل XT910 موتورولا، فرکانس 1.5 گیگاهرتزی Sensation XE و توانائی نمایش و تولید تصویر سه‌بعدی EVO 3D بعنوان نکات کلیدی در انتخاب یاد کرد که در هر سه مورد نیز البته موارد منفی همچون استفاده از فناوری PenTile Matrix در پنل مدل XT910، عدم تغییر پردازنده Qualcomm MSM8260 در Sensation XE و تنها اکتفا کردن به اورکلاک این پردازنده 1.2 گیگاهرتزی و نصف شدن وضوح تصویر در فیلمبرداری سه‌بعدی و تجربه نچندان خوشایند در مشاهده تصویر سه‌بعدی در EVO 3D اشاره کرد. از میان دو مدل دیگر با در نظر گرفتن سایز 4.0 اینچی صفحه‌نمایش Atrix می‌توان آن را از شانس رسیدن به بهترین مقام کنار گذاشت و با در نظر گرفتن سایز RAM نیز دو مدل دیگر یعنی Sensation و Sensation XE با رم 768 مگابایتی را از این جمع به کنار گذاشت. بنابراین رقابت برای دستیابی به بهترین عنوان بین Motorola XT910 و HTC EVO 3D جریان می‌یابد.

android_phone_buying_guide_december_2011_21.jpg
با در کنار هم قرار دادن این دو مدل سیمای برنده به‌خوبی مشخص می‌شود؛ صفحه‌نمایش EVO 3D بدون در نظر گرفتن حالت 3D (که برای اکثر کاربران پس از هیجانات اولیه در حد یک امکان فانتزی باقی می‌ماند) از کنتراست نسبتا پائین، زوایای دید نچندان مطلوب و عملکرد متوسط در نور مستقیم خورشید برخوردار است از سوی دیگر صفحه‌نمایش Motorola XT910 به‌لطف پنل Super AMOLED سامسونگ علیرغم استفاده از دو زیر پیکسل برای هر پیکسل (فناوری PenTile Matrix) از کنتراست فوق‌العاده و زوایای دید بسیار مناسب بهره می‌برد هرچند که روشنائی آن در سطح بهترین‌های این کلاس نیست. حافظه RAM هر دو مدل 1 گیگابایت است اما XT910 به 16 گیگابایت حافظه داخلی فلش مجهز شده که این مقدار در EVO 3D تنها 1 گیگابایت است. پردازنده EVO 3D از نوع Qualcomm MSM8260 با فرکانس 1.2 گیگاهرتز است اما بر طبق انتظار پردازنده XT910 از نوع TI 4430 با فرکانس مشابه است که از این لحاظ شرایطی نسبتا مساوی در Benchmark های مختلف دیده می‌شود. دوربین حریف امریکائی 8 مگاپیکسل با فیلمبرداری Full HD با 30 فریم در ثانیه است اما EVO 3D چه در حالت دو‌بعدی و چه در حالت سه‌بعدی با وضوح HD فیلمبرداری می‌کند. در نهایت قطر تنها 7.1 میلیمتری بدنه، بلوتوث نسخه 4.0، پورت microHDMI و باتری 1780mAh برتری نسبی XT910 را به EVO 3D تکمیل می‌کند اما پیش از آنکه دست موتورولا را در این رقابت بالا ببریم نیم نگاهی به اختلاف 300 هزار تومانی آن با حریف خود ممکن است بار دیگر ما را در این انتخاب مردد کند ولی همانطور که در ابتدا گفتیم در این مرحله ملاک برای رقابت تنها به کیفیت دستگاه باز می گردد و قیمت نقش چندانی در انتخاب ما بازی نمی‌کند بدین ترتیب نفر سوم این رقابت مطمئنا Motorola RAZR XT910 بوده و در جایگاه چهارم با توجه به مشخصات و قیمت دستگاه HTC EVO 3D جای دارد.

android_phone_buying_guide_december_2011_22.jpg
با کنار گذاشته شدن دو مدل دیگر از میان 7 مدل باقی مانده بهترین انتخاب قاعدتا می‌بایست مابین دو مدل Sensation معمولی و XE و Samsung Galaxy S II صورت گیرد چرا که سایر مدل‌ها یا از لحاظ ابعاد صفحه‌نمایش، یا به لحاظ نوع پردازنده و میزان حافظه RAM پائین‌تر از این سه مدل قرار دارند. انتخاب یک مدل از میان این سه نام بزرگ البته کار بسیار مشکل و ظریفی‌ست چرا که در هر سه مورد نقاط ضعف و قوت مشخصی دیده می‌شود که گزیش یکی از میان دیگران را مشکل‌تر از قبل می‌نماید. برتری اصلی دو مدل سنسشن بر حریف محبوب سامسونگی بدون شک به وضوح صفحه‌نمایش این دو مدل مرتبط است جائیکه وضوح 960×540 پیکسلی این پنل‌ها در مقایسه با صفحه‌نمایش 800×480 پیکسلی Galaxy S II در یک ابعاد یکسان، فشردگی پیسکلی در حدود 40 پیکسل بیشتر در هر اینچ ایجاد می‌کند که این بروی کاغذ کفه ترازو را به سمت HTC خم می‌کند اما این تمامی ماجرا نیست چرا که صفحه‌نمایش I9100 Galaxy S II با فناوری رویائی Super AMOLED Plus نیز یکی از برترین نقاط قوت این مدل است و کیفیت آن در تمامی فاکتورهای سنجش کیفیت در سطح ایده‌آل ارزیابی می‌شود.

در دنیای واقعی پنل‌های صفحه‌نمایش هر دو مدل سنسشن از کیفیت چندان بالائی در مواردی همچون میزان کنتراست، زوایای دید و عملکرد در نور مستقیم خورشید برخوردار نبوده و از این لحاظ به رقم وضوح بالاتر نمی‌توان شانسی برای آنها در برابر صفحه‌نمایش فوق‌العاده Galaxy S II قائل بود. دوربین هر سه مدل 8 مگاپیکسلی با امکان فیلمبرداری Full HD با 30 فریم در ثانیه است اما در این رابطه نیز همانگونه که پیش از این در دو مقاله جداگانه برای Sensation و Galaxy S II به آن پرداختیم بار دیگر کیفیت برتر بدون چون و چرا با دلائل منطقی به حریف سامسونگی تعلق دارد. در امتیاز بنچمارک‌های مختلف که نشانگر میزان قدرت و سرعت مجموعه پردازشی دستگاه به حساب می‌آید بجز یکی دو مورد در هیچ مورد دیگری سنسشن معمولی و XE قادر به نزدیک شدن به آمار Galaxy S II نیستند که این موضوع با توجه به کیفیت برتر چیپ‌ست پردازشی Exynos و 1 گیگابایت حافظه RAM و سایر مشخصات و قابلیت‌های برتر SII جائی برای شک در مورد جایگاه این مدل باقی نمی‌گذارد بنابراین مدل پنجم این رقابت Samsung Galaxy S II و در جایگاه ششم و هفتم به ترتیب Sensation XE و Sensation جای می‌گیرند.

android_phone_buying_guide_december_2011_23.jpg
جایگاه هشتم این رقابت به Motorola Atrix می‌رسد چرا که این مدل تنها مدل باقی مانده از این لیست با صفحه‌نمایش qHD و حافظه RAM یک گیگابایتی‌ست که علیرغم سایز 4 اینچی صفحه‌نمایش و تاخیرهای موتورولا در ارائه آپدیت‌های جدید برای آن بازهم بالاتر از سایرین جای می‌گیرد.

android_phone_buying_guide_december_2011_24.jpg
در مکان نهم LG Optimus 3D P920 جای دارد این مدل دارای صفحه‌نمایش 4.3 اینچی WVGA با فناوری سه‌بعدی، پردازنده دو هسته‌ای 1 گیگاهرتزی و 512 مگابایت RAM است که همین سایز پائین RAM جایگاه این مدل را تا این رده تنزل بخشیده است.

android_phone_buying_guide_december_2011_25.jpg
در رده دهم LG Optimus 2X قرار دارد که نام آن بعنوان نخستین گوشی دارای پردازنده دو‌هسته‌ای در کتاب رکوردهای گینس نیز ثبت شده است. این مدل نیز همچون Motorola Atrix دارای صفحه‌نمایش 4.0 اینچی WVGA با پردازنده 1 گیگاهرتزی با چیپ‌ست Nvidia Tegra 2 است و استفاده از تنها 512 مگابایت RAM جایگاه آن را تا این رده کاهش داده است.

android_phone_buying_guide_december_2011_26.jpg
مقام آخر این لیست به HTC Sensation XL تعلق دارد مدلی که علیرغم قیمت بیشتر نسبت به مدل XE در موارد متعددی از این مدل کاملا ضعیف‌تر عمل کرده است. نخستین مورد کاملا منفی در مورد XL افزایش همزمان سایز صفحه‌نمایش به 4.7 اینچ و کاهش رزولوشن پنل به WVGA است که این موضوع فشردگی پیکسلی این مدل را نسبت به XE به شدت کاهش داده است (199ppi در مقابل 256ppi). نکته منفی بعدی استفاده از پردازنده تک‌هسته‌ای Qualcomm MSM8255 با فرکانس پایه 1 گیگاهرتز است که برای جلب نظر خریداران تا 1.5 گیگاهرتز اورکلاک شده است. بخش پردازش گرافیکی این چیپ‌ست از نوع Adreno 205 است که در مقابل چیپ‌ست Adreno 220 حاضر در مدل XE کاملا ضعیف‌تر عمل می‌کند. تغییر در بخش پردازشی به ناچار وضوح فیلمبرداری دوربین 8 مگاپیکسلی دستگاه را نیز از 1080p در XE به تنها 720p در XL کاهش داده است که این وضوح برای مدلی با قیمت بیش از 750 هزار تومان چندان قابل توجیح نیست. البته در این میان چند نکته مثبت نیز در XL دیده می‌شود که از نمونه‌های آن می‌توان به حافظه داخلی 16 گیگابایتی و تکرار حضور هدست‌های با کیفیت فوق‌العاده iBeats اشاره کرد.

پی نوشت: قیمت های فوق آپدیت نیست و با قیمت های بازار تفاوت دارد

توجه: این مقاله به صورت اختصاصی برای ‏Writeage.com‏ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از ‏این ‏مطلب، ‏تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است.

31 دیدگاه

  1. دمت گرم
    ولی این قیمتا از صد هزار تومن تا دیوست هزار و خورده ای که زدید فرق داره مثلا w8 سیصدو خورده ای هست که شما زدید 200تومن و ….
    همه چیزتون عالیه فقط قیمت ها ایراد داره
    دستتون درد نکنه

  2. سلام دوست من بسیار مطلب خوبی بود فقط اندروید‌فون؛ Sony Ericsson XPERIA Mini علاوه بر چیپ‌ست گرافیکی Adreno 205 دارای
    پردازنده : Qualcomm Snapdragon QSD8255
    سرعت پردازنده : 1000 مگاهرتز
    هست که واقعا بی نظیره

  3. چند نکته کوچک در مورد بعضی از مدلها: ال جی 3 دی 920 رادیو نداره ولی تصویر 3 بعدیش عالی است ولی دکمه عکس گرفتن هم نداره. سونی مینی پرو خیلی خوبه ولی سنگینه و قطور. سامسونگ 2اس خیلی خوبه ولی گرونه ونکته بعدی اینه که اگر هر اندریدی رو خواستید چک کنید با بازی انگری برد بروی اونها متوجه قدرتشون میشید نکته بعد بعضی از مدلهای بالا رو اپ گرید اندروید 2.3 نباید کرد چون خط بروسر فارسیشون خراب میشه بجز سونی اریکسونهاکه بروسر خودشون دارند .

  4. با سلام.
    بسیار بسیار عالی بود.
    مطالبتون خیلی به روز و علمی و یه دور از هر گونه جانب داری از برند خاصی بود.
    موفق باشید.

  5. دوست عزیز جناب علی پور
    البته من دقیقا نمی دونم مشکل از کجاست اما در حال حاضر متاسفانه امکان تغییر قالب سایت (به دلیل کمبود زمان و بودجه) وجود نداره.
    از اینکه نمی تونیم اونطور که شایسته شما دوستان عزیزه در خدمت باشیم عذر می خوایم.

  6. از شما مدیر سایت از مطالب و بررسی هاتون ممنونم ولی سایت شما در حالت مرور از طریق افلاین مشکل داره و تمام قالبش بهم میریزه من یکسال پیش هم این موضوع رو بهتون گفتم اون موقع گفتید که از فایرفاکس استفاده کنید در حالیکه من اون موقع و الانشم در حال استفاده از اخرین نسخه هستم ولی باور کنید که همیشه سایت شما تمام قالبش بهم میزیزه نمی دونم مشکل از منه یا اینترنتم تمام صفحه کامل لود و ذخیره میشه توی 2 تا کامپیوترم تست کردم ویندوز عوض کردم و در اخرشم سرویس دهنده اینترنتمو عوض کردم که فعلا مخابراته ولی هنوزم این مشکل رو دارم به نظرتون ایراد کار کجاست؟

  7. با سلام
    جناب حسینی عزیز خوشحال می شوم دلائل تان برای برتری S2 بر دو مدل جای گرفته بر جایگاه سوم . چهارم را بدانم. در ضمن نوع برند جائی در دسته بندی ما نداشته و ندارد.
    با تشکر

  8. بدون شك مقام سوم رده بندي گران قيمت ها متعلق بهs2 ميباشد كه نويسده به ناچار ((باتوجه به رده هاي اول ودوم كه متعلق به سامسونگ است))از نام s2 چشم پوشي نموده است

  9. سلام به آرش عزیز
    آرش جان ممنونم واسه این پستت عالی بود مثل همیشه خسته نباشی فقط آرش جان چرا گوشی مارو اول نکردی نامرد htc Sensation Xe همیشه اوله و میتونه گالکسی اس 2 رو از بین ببره ……

ارسال یک پاسخ