زلزله ای در بازار موبایل: شمارش معکوس برای MWC2009

8
3115

تعداد گوشی های به نمایش درآمده در دو هفته گذشته خود به تنهائی با یک سال کامل برابری می کند که این با پیش بینی قبلی مبنی بر رکود این بازار کاملا در تضاد است. با ما در بررسی تمامی گوشی های به نمایش در آمده در روزهای گذشته و اخبار پیرامونی آنها همراه شوید.

ترافیک خبر و گوشی در دو سه هفته گذشته در حدی ست که نمی دانم از کجا شروع کنم از میزان سود نوکیا، از فروش سامسونگ از صعود ال جی به رده سوم جدول، از نمایش ویندوز موبایل 6.5، از نمایش G2، از نامزدهای برتر نمایشگاه MWC یا از حضور Acer در دنیای موبایل؟ نظر شما چیست با کدام شروع کنیم؟

 

mobile_market_in_first_month_2009_02.jpg

بهتر است با یکی از خبرهای داغ این هفته پیرامون سهم فروش شرکت های بزرگ دنیای موبایل در سال گذشته آغاز نمائیم. در لیستی که جدیدا از میزان سهم فروش شرکت های مختلف در سال گذشته انتشار یافته است بر طبق انتظار نوکیا همچنان در صدر جای دارد ولی مسئله اینجاست که سهم غول فنلاندی از بازار امسال با 3% کاهش روبرو شده و به 37% رسیده است نکته جالب قضیه این است که با اینکه تعداد گوشی های به فروش رفته این شرکت نسبت به سال گذشته 7.2% افزایش یافته و به 468 میلیون دستگاه رسیده است اما میزان سود این شرکت 0.8% کاهش یافته است که این به روشنی نشان از کاهش میزان فروش گوشی های گران قیمت و High-end نوکیا داشته و عدم توفیق این برند در جلب کاربران رده گران قیمت در سال گذشته را نشان می دهد. رده دوم طبیعتا در اختیار سامسونگ است جائیکه اوضاع کاملا نسبت به نوکیا متفاوت می باشد سامسونگ در سال گذشته با افزایش 22.2% در میزان گوشی های به فروش رفته خود مواجه بوده و تعداد گوشی های به فروش رفته این برند به 200 میلیون بالغ گردیده است که این رقم سهم سامسونگ را از بازار جهانی موبایل به 15.8% می رساند. میزان سود سامسونگ در سال گذشته نیز با افزایش 10 درصدی نسبت به سال پیش از آن روبرو بوده است. دورنمای سامسونگ برای سال 2009 دستیابی به 29 درصد از بازار گوشی های نسل سوم و 17 درصد از بازار اسمارت فون هاست اعدادی که هم اینک برای سامسونگ به ترتیب 19 و 13 درصد هستند. جالب ترین اتفاق در این لیست بدون شک در مقام سوم آن رخ داده است جائیکه ال جی پس از مدتها حضور در رده پنجم، بلاخره به یکباره خود را دو پله بالا کشید و با فروش 100 میلیون گوشی در سال گذشته بالاتر از موتورولا در رده سوم جای گرفت البته اختلاف میان ال جی و موتورولا تنها 100 هزار دستگاه برآورد شده است اختلافی که با توجه به رشد روز افزون ال جی و مشکلات فراوان موجود در موتورولا در آینده بیشتر نیز خواهد شد. مقام پنجمی به سونی اریکسونی تعلق گرفت که در سه ماهه سوم سال 2008 به مدت کوتاهی به رده سوم نیز رسیده بود، سونی اریکسون نیز به مانند موتورولا روزهای سختی را طی می کند و اسناد مالی منتشر شده از سوی این شرکت آینده مبهمی را پیش روی آن می گذارد.

 

mobile_market_in_first_month_2009_03.jpg

یکی دیگر از خبرهای مهم اطلاعات پیرامون نسخه جدید ویندوز موبایل یعنی ورژن 6.5 است نسخه ای که در اواسط سال گذشته به یکباره جایگزین نسخه طوفانی 7.0 گردید. این ورژن که مطمئنا در نمایشگاه MWC که در اواسط فوریه در بارسلون برگزار می گردد بطور کامل به نمایش در می آید، تفاوت چندانی (حداقل از لحاظ ظاهری)، با نسخه قبلی ندارد و تغییرات مهم و چشمگیر در ساختار آن به بهبود در مرورگر IE 6.0، شیوه جدیدی در قفل نمودن صفحه نمایش و بهبود در استفاده از صفحه نمایش دستگاه بوسیله دست محدود می گردد و آنچه از ظواهر امر پیداست نه تنها خبری از قابلیت Multi Touch در آن نیست بلکه حتی بهبود ظاهری و زیبا سازی چندانی نیز در آن صورت نگرفته است.

 

mobile_market_in_first_month_2009_04.jpg

لیست نامزدهای دریافت جایزه برترین های نمایشگاه MWC 2009 خبر دیگر ما را تشکیل می دهد در این لیست که هر ساله قبل از آغاز به کار نمایشگاه منتشر می گردد نامزدهای برترین های تمامی زمینه های مرتبط با ارتباطات سیار معرفی گردیده و در پایان نمایشگاه از برترین های آنها تقدیر بعمل می آید. این لیست که از اینجا قابل مشاهده است موارد فراوان و متنوعی را شامل می شود که از میان آنها برترین گوشی های سال 2008 به نظر از سایرین جذاب تر به نظر می رسد از کاندیدهای این دوره می توان به یک گوشی گمنام با نام INQ از شرکتی با همین نام اشاره کرد که شبکه های محبوبی نظیر فیس بوک، اسکایپ و مواردی نظیر این را به راحتی در اختیار کاربران قرار می دهد. دیگر موارد موجود در این لیست شامل LG KS360، Nokia E71، T-Mobile G1 و بلاخره BlackBerry Storm 9500 می گردد که این آخری بعلت شکایت های روزافزون کاربران حرفه ای BlackBerry از این محصول نچندان راحت به نظر شانس چندانی برای ماندن در این لیست ندارد.

 

mobile_market_in_first_month_2009_05.jpg

خبر نمایش دومین گوشی ساخت HTC با سیستم عامل آندروید نیز از موارد شایسته توجه بود. این گوشی که این بار بجز در T-Mobile در Vodafone نیز عرضه خواهد شد  G2 نامیده شده است و در نگاه اول شباهت نزدیکی با Touch 3G یا Touch Viva دارد. بزرگترین اختلاف قابل ذکر G2 نسبت به G1 حذف صفحه کلید QWERTY و طبیعتا باریک تر شدن گوشی ست سایر مشخصات گوشی آنطور که از ظواهر آن بر می آید تغییر چندانی نکرده است.

خبر فوق العاده دیگر پیرامون برند دوست داشتنی Acer است که پس از موفقیت های فراوان در رده نوت بوک اینک قصد ورود به بازار موبایل را دارد این شرکت که چندی پیش شرکت تایوانی E-Ten را که در تولید گوشی های هوشمند فعالیت می نمود خریداری کرد اینک قصد دارد اولین محصولات تولیدی خود را در نمایشگاه MWC به نمایش بگذارد. با اینکه هنوز هیچ خبری پیرامون مشخصات احتمالی گوشی یا گوشی های Acer وجود ندارد اما شایعات فراوانی از اینجا و آنجا شنیده می شود که محصولات این شرکت به ویندوز موبایل 6.5 مجهز می باشند که این با توجه به سابقه Acer در دنیای نوت بوک در ارائه مشخصات فوق العاده با قیمتی رویائی می تواند خبر از ارائه یک PDA کاملا ارزان بدهد.

گوشی های به نمایش درآمده در این دوره زمانی کوتاه عبارتند از :

الف- نوکیا : غول فنلاندی روزهای پر کاری را در ابتدای سال 2009 طی می کند و به نظر می رسد اندک اندک در حال عمل کردن به وعده خود در سورپرایز کردن بازار است. گوشی های معرفی شده این برند عبارتند از :

 

mobile_market_in_first_month_2009_06.jpg
1-Nokia 5730XpressMusic : این یکی از ترکیبات جالب نوکیاست که تاکنون در گوشی های این سری دیده نشده بود ترکیب یک گوشی سری موسیقی با یک نمونه دارای صفحه کلید QWERTY جانبی. ترکیبی کارآمد و تا حدی عجیب که با دایره کاربران هر دو بخش سازگاری چندانی ندارد. دو رنگ آبی و قرمز به سبک دیگر نمونه های XpressMusic برای این گوشی در نظر گرفته شده است و از سیستم عامل Symbian S60 FP2 در آن استفاده شده است. صفحه کلید جانبی این مدل یک نمونه چهار ردیفه و کاملا مسطح است و دوربین آن یک 3.15 مگاپیکسلی کارل زایس است. صفحه نمایش این مدل دارای ابعاد 2 اینچ با وضوح QVGA و قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ است که اندکی برای نوع کاربری خود کوچک به نظر می رسد. اطلاعات چندانی پیرامون پردازنده این مدل وجود ندارد ولی حافظه RAM آن 128 مگابایت و حافظه داخلی آن 140 مگابایت است. علاوه بر این در جعبه محتویات این مدل یک کارت 8 گیگابایتی نیز دیده می شود.. 5730 حداکثر تا ماه آوریل و با قیمتی در حدود 220 یورو به بازار ارائه می شود

 

mobile_market_in_first_month_2009_07.jpg

2-Nokia E75: این گوشی که پیش از این نیز در رابطه با آن صحبت گردیده بود دومین گوشی دارای صفحه کلید QWERTY از جانب نوکیا در سال 2009 است که البته شباهت نزدیکی نیز با 5730 در این زمینه دارد. صفحه نمایش E75 اینک به 2.4 اینچ افزایش یافته اما وضوح 3.15 مگاپیکسلی دوربین و ورژن سیستم عامل نصب شده بروی آن (Symbian S60 FP2)، تغییری نکرده است گیرنده های Wi-Fi و GPS در کنار پورت 3.5 میلیمتری اتصال هدست دیگر مشخصات این مدل را تشکیل می دهند. هنوز خبری از زمان ورود به بازار و قیمت احتمالی این مدل منتشر نگردیده است.

 

mobile_market_in_first_month_2009_08.jpg

3-Nokia 6303: این گوشی که در نگاه اول شباهت نزدیکی به 6300 دارد از امکانات و مشخصات مطلوبی برخوردار است که صفحه نمایش 2.2 اینچی و دوربین 3.15 مگاپیکسلی (البته بدون اتوفوکوس) از جمله آنها به حساب می آید. پورت 3.5 میلیمتری اتصال هدست، کارت حافظه یک گیگابایتی و پشتیبانی از Flash Lite 3.0 از دیگر موارد قابل ذکر در رابطه با 6303 است. این گوشی در سه ماهه سوم سال 2009 و با قیمتی در حدود 135 یورو به بازار عرضه می شود

 

mobile_market_in_first_month_2009_09.jpg

4-Nokia 2700 Classic: این گوشی که از نامگذاری آن نیز می توان به رده قیمتی و امکاناتی آن پی برد یک نمونه ساده و ارزان قیمت است که دارای صفحه نمایش 2 اینچی QVGA با قابلیت نمایش 262 هزار رنگ بوده و دوربین آن نیز یک 2 مگاپیکسلی ساده است. کارکرد در هر چهار باند GSM در کنار رادیوی FM با پشتیبانی از RDS و کارت حافظه Micro SD تا حداکثر 2 گیگابایت از دیگر مشخصات 2700 می باشند. این گوشی تا سه ماهه سوم سال 2009 و با قیمتی در حدود 65 یورو به بازار عرضه می شود

 

mobile_market_in_first_month_2009_10.jpg

5-Nokia 6700 Classic : این گوشی پس از 6260Slide دومین گوشی غیر هوشمند نوکیاست که دارای دوربین 5 مگاپیگسلی بوده و مشخصاتی حرفه ای در حد نمونه های هوشمند ارائه می دهد. صفحه نمایش QVGA این مدل 2.2 اینچی ست و قادر به نمایش 16 میلیون رنگ است. بدنه 6700 فلزی و قطر آن تنها 11 میلیمتر است که از این رو شباهت دوری نیز با 6300 دارد. دوربین 5 مگاپیکسلی موجود در 6700 بمانند 6260 فاصله خود را با نمونه های هوشمند این کلاس حفظ کرده است و همچنان خبری از فیلمبرداری VGA با 30 فریم در ثانیه در آن نیست و نوکیا با محدود کردن قابلیت فیلمبرداری این دو مدل به VGA با 15 فریم در ثانیه تلاش فراوانی در عدم ایجاد تداخل میان نمونه های هوشمند All-in-One و نمونه های مذکور داشته است. گیرنده GPS دیگر قابلیت سخت افزاری گنجانده شده در 6700 است و برخلاف 6260 در این مدل از Wi-Fi خبری نیست شتاب سنج داخلی و ارائه کارت حافظه یک گیگابایتی به همراه دستگاه دیگر موارد قابل ذکر در رابطه با این مدل را تشکیل می دهند. زمان ورود به بازار 6700 سه ماهه سوم سال 2009 و قیمت تقریبی آن در حدود 235 یورو است.

ب- سامسونگ: روند نمایش گوشی های ارائه شده توسط سامسونگ نیز در این روزها کاملا شتاب گرفته است. گوشی های جدید سامسونگ در این مدت عبارتند از:

1- Samsung Memoir: این گوشی یک 8 مگاپیکسلی دیگر از سامسونگ است که این بار بطور اختصاصی برای T-Mobile تا تاریخ 25 فوریه و با حوزه قیمتی 300 دلار عرضه خواهد شد. این گوشی بجز دوربین هشت مگاپیکسلی و فلش زنون، دارای صفحه نمایش بزرگ و تمام لمسی ست که به پوسته TouchWiz سامسونگ مجهز گردیده است. دیگر مشخصات اصلی این مدل همچنان نامعلوم است.

 

mobile_market_in_first_month_2009_11.jpg
2-Samsung B2100: این گوشی که یک نمونه کاملا مقاوم با کاربری خشن و عمدتا نظامی ست شباهت نزدیکی به دیگر نمونه سامسونگ در این کلاس یعنی B2700 دارد با این تفاوت که این بار با کسب استاندارد IP57 مقاوم تر و مستحکم تر نیز گردیده است تا جائیکه با محصول بی رقیبی همچون Sonim XP3 نیز قابل مقایسه می باشد. B2100 علاوه بر مقاومت کامل در برابر گرد و خاک و نفوذ شن بطور کامل تا عمق یک متری و برای 30 دقیقه ضد آب نیز می باشد. صفحه نمایش این مدل 1.77 اینچی بوده و دوربین آن نیز یک 1.3 مگاپیکسلی ساده است. GSM سه بانده و پشتیبانی از UMTS و EDGE دیگر مشخصات این مدل را تشکیل می دهند. حافظه داخلی B2100 تنها 10 مگابایت است که بکمک کارت حافظه Micro SD کاملا قابل افزایش است. اما بزرگترین برتری B2100 بر رقبای خود در این کلاس، قیمت فوق العاده آن است. این گوشی قرار است تا مارچ 2009 و با قیمتی در حدود 90 یورو به بازار عرضه شود

 

mobile_market_in_first_month_2009_12.jpg

3-Samsung S3500: این گوشی زیبا که هنوز اطلاعات چندانی از آن در دست نیست یک نمونه ساده و ارزان قیمت است که از مشخصات سخت افزاری چندان پیشرفته ای برخوردار نیست. تنها اطلاعات منتظر شده در رابطه با این مدل پشتیبانی آن از چهار باند GSM در کنار GPRS و EDGE و حافظه داخلی 35 مگابایتی آن است که از طریق کارت حافظه Micro SD قابل افزایش است.

 

mobile_market_in_first_month_2009_13.jpg

4-Samsung C3110 : یک گوشی ساده با مشخصات ابتدائی. صفحه نمایش 2 اینچی با وضوح 220×176 پیکسل، دوربین 1.3 مگاپیکسلی و حافظه 15 مگابایتی که بکمک کارت حافظه Micro SD تا 8 گیگابایت قابل افزایش است. رادیوی FM با قابلیت RDS دیگر مشخصه قابل ذکر در این مدل است.

ج- سونی اریکسون: گوشی های معرفی شده این برند عبارتند از:

 

mobile_market_in_first_month_2009_14.jpg
1-SE W395 : این گوشی که پیش از این با کد نام Yao خوانده می شد یک گوشی کشوئی خاص است که طراحی نسبتا بدیع و جالبی دارد. صفحه نمایش این گوشی یک نمونه 2 اینچی با وضوح 220×176 پیکسل و قابلیت نمایش 256 هزار رنگ است. دوربین آن نیز یک 2 مگاپیکسلی ساده و بدون فوکوس اتوماتیک است که البته برای یک گوشی سری واکمن تعجب چندانی ندارد. کارت حافظه M2 با پشتیبانی از ظرفیت تا 8 گیگابایت و بلوتوث نسخه 2.0 با پشتیبانی از A2DP دیگر مشخصات این مدل را تشکیل می دهند. نگفته پیداست که W395 نیز به سبک دیگر سونی اریکسونی ها دارای پورت 3.5 میلیمتری اتصال هدست بروی خود نیست. W395 تا اوائل مارچ 2009 به بازار ارائه می گردد و حوزه قیمتی در نظر گرفته شده برای آن همچنان مشخص نیست.

 

mobile_market_in_first_month_2009_15.jpg

2-SE C901 : این گوشی که مدتها با کد نام Fillipa شناخته می شد یک نمونه Candy با دوربین 5 مگاپیکسلی سایبر شات است که خوشبختانه دارای فلش زنون نیز می باشد. تکنولوژی های تشخیص چهره و لبخند از دیگر موارد قابل ذکر در رابطه با C901 است این گوشی تا حداکثر آوریل 2009 در سه رنگ مشکی، نقره ای و صورتی به بازار ارائه می شود و البته هنوز در رابطه با قیمت آن اطلاعاتی در دست نیست.

 

mobile_market_in_first_month_2009_16.jpg

3-SE C903: این گوشی مدتها به کد نام Frances معروف بود و اینک تعلق آن به سری هیجان انگیز C کاملا مشخص گردیده است مشخصات این گوشی بجز وضوح دوربین نردیکی زیادی با C905 دارد که طراحی و چندین مورد دیگر را شامل می شود دوربین این مدل یک 5 مگاپیکسلی سایبر شاتی ست که البته هنوز در رابطه با پاشنه آشیل این دسته یعنی وضوح فیلمبرداری آن صحبتی به میان نیامده و خبر چندانی نیز از وجود یا عدم وجود فلش زنون در میان نیست. صفحه نمایش C903 یک نمونه 2.4 اینچی ست و گیرنده GPS نیز در آن به چشم می خورد. حذف Wi-Fi نشانه معنی داری از مرزبندی های مشخص در میان اعضای این گروه است. نمایش رسمی این گوشی مطمئنا در نمایشگاه MWC صورت می گیرد و زمان ورود به بازار آن نیز تا پایان سه ماهه دوم سال 2009 است.

سایر برندها:

 

mobile_market_in_first_month_2009_17.jpg
-Motorola ZN300 : این یک گوشی مخصوص موسیقی ست که بنا به شنیده ها از نمونه ZN200 این کمپانی کاملا قوی تر است اما همچنان مشخصات چندانی از آن در دست نیست. تنها مشخصات این مدل دوربین 3.15 مگاپیکسلی و وضوح QVGA برای صفحه نمایش ست و از این گذشته آنچه از عکس های این مدل بر می آید به سبک نمونه هایی همچون ROKR E8 صفحه کلید این مدل بسته به نوع Application در حال استفاده، تغییر ظاهر می دهد

 

mobile_market_in_first_month_2009_18.jpg

-HTC Touch Cruise 09: این همان Lolita معروف است که پیش از این تصویر آن به بیرون درز پیدا کرده بود. مهمترین نکته در این PDA همانطور که در مورد برادر بزرگترش یعنی Touch Cruiseمعمولی نیز همین گونه بود، مسیر یابی بر پایه گیرنده داخلی GPS است جائیکه بعلت حساسیت بالای گیرنده تعبیه شده در این مدل و قابلیتهای نرم افزاری خاصی که برای آن در نظر گرفته شده است، برتری خاصی نسبت به سایرین در آن دیده می شود. از موارد جالب در این گوشی قابلیت Geo-Tagging تصاویر و کلیپ های صوتی ست که این آخری در کمتر مدلی مشاهده می شود. همچنین راهنمای نقطه به نقطه (Turn by Turn) بدون هزینه اضافی و پایه ای برای قرار دادن دستگاه در ماشینن بعنوان GPS نیز در نظر گرفته شده است. سیستم عامل این مدل ورژن 6.1 از ویندوز موبایل حرفه ای ست و پردازنده آن نیز از نوع Qualcomm MSM 7225 با فرکانس 528 مگاهرتز در کنار 256 مگابایت حافظه RAM و 512 مگابایت حافظه فلش است. پوسته Touch FLO صفحه نمایش 2.8 اینچی، پشتیبانی از Wi-Fi و دوربین 3.2 مگاپیکسلی بدون فوکوس اتوماتیک دیگر مشخصات این مدل را تشکیل می دهند. Touch Cruise 09 تا آوریل 2009 و با قیمتی در حدود 460 یورو به بازار عرضه می شود.

-LG KP501 این محصول یک نمونه تمام لمسی ست که منحصرا برای اپراتور Orange ارائه می شود صفحه نمایش 3 اینچی با وضوح 400×240 پیکسل و قابلیت نمایش 256 هزار رنگ، دوربین 3.15 مگاپیکسلی و حافظه 48 مگابایتی با قابلیت افزایش تا 16 گیگابایت مشخصات اصلی این مدل را تشکیل می دهند. نبود 3G، Wi-Fi و GPS از مهمترین نقاط ضعف این گوشی به حساب می آیند. شتاب سنج داخلی و قابلیت تشخیص دستخط از دیگر مواردی ست که در مورد KP501 می توان به آن اشاره کرد.

 

توجه: این مقاله به صورت اختصاصی برای ‏Writeage.com‏ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از ‏این ‏مطلب، ‏تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است.

8 دیدگاه

  1. آرش جان آيفون 3G از نظره شما چطوره ؟ راست ميگن ميخواد اپل قيمت ايفونو به شدت پايين بياره ؟ من نميدونم بخرم يا نه؟ شما نظرت چی هست? ان 97 کی مياد تو ايران ؟

  2. بسیار خوب بود تشکر میکنم با اینکه تازه با سا یت شما اشنا شده ام اما چند ساعت است که در این سایت مشغول مطالعه متون ان هستم باز هم متشکرم

  3. سلام آرش جون
    داریم روزشماری میکنیم واسه بارسلون !
    منم فکر میکنم امسال نوکیا بهتر باشه باید منتظر بود و دید
    راستی سایت رسمی نمایشگاه کدوم سایته ؟
    یه خبرهایی شنیده میشه از سامسونگ که می خواد 12 مگا پیکسلی اش رو معرفی کنه شما هم شنیدین ؟
    راستی 8 نوکیا که ازش هم خیلی تعریف میشه (چه از لحاظ دوربین و چه امکانات ) تو بارسلون معرفی میشه

  4. هادی جان قبلاً در مورد این گوشی سامسونگ که ویدیو پروژکتور دارد صحبت شده بود.راستی من فکر کنم برنده نمایشگاه امسال با اختلاف نزدیک نوکیا باشه هر چند محصولات جدیدش یه جورایی تو ذوق می زنه!

  5. به نظر میرسه شرکتهای بزرگ دیگه چیزی برای ارائه ندارند ، همش دارن مدلهای تکراری با مشخصات تکراری تولید می کنن

ارسال یک پاسخ