گوش به فرمان ترامپ: کارخانه اپل به آمریکا می‌آید؟

0
3014
امکان انتقال کارخانه اپل به آمریکا

یکی از شعارهای انتخاباتی رئیس‌جمهور منتخب ملت آمریکا در مبازره‌های انتخاباتی این کشور، انتقال کارخانه‌های بزرگ سازنده محصولات با برندهای آمریکایی از چین و دیگر کشورها به خود آمریکا است و در این مورد به عنوان نمونه به کارخانه اپل اشاره شده بود. لحن صحبت ترامپ در این سخنان مثل بقیه موارد به صورت دستوری بوده و وی به انجام حتمی این کار اشاره کرده بود. گرچه در آن زمان تیم کوک و مجموعه تحت مدیریت وی عکس‌العمل چندانی به انتقال کارخانه اپل به آمریکا نشان ندادند اما با پیروزی ترامپ حالا ظاهرا قضیه جدی‌تر شده است.

عنوان کارخانه اپل البته عنوانی کلی در این میان بوده و نگفته پیداست که بیش از یک کارخانه در چین در حال ساخت قطعات و سرهم کردن آنها برای تولید آیفون‌های این شرکت است. بزرگ‌ترین کارخانه اپل در این میان شرکت فاکس کان است که پس از انتشار گزارش‌های تایید نشده‌ای مبنی بر بررسی امکان انتقال کارخانه به خاک آمریکا از سوی اپل، از آمادگی خود برای بررسی این امکان خبر داده است. اوضاع در مورد دیگر شرکت‌های سازنده و اسمبل کننده قطعات اپل به خوبی فاکس کان نیست و به عنوان نمونه شرکت تایوانی Pegatron حتی بررسی این پیشنهاد را نیز نپذیرفته و آن را عاملی برای افزایش بیش از اندازه قیمت آیفون و حتی رسیدن آن به دو برابر قیمت فعلی می‌داند.

امکان انتقال کارخانه اپل به آمریکا

دو برابر شدن قیمت آیفون البته برای اپل با طرفداران سینه‌چاکی که پس از نمایش هر گوشی روزها و هفته‌ها در صف‌های طولانی و چادرهایی در کنار فروشگاه‌های اپل به سر می‌برند احتمالا مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد هرچند در این میان ممکن است حاشیه سود اپل ار فروش هر دستگاه آیفون و دیوایس‌های دیگر این شرکت کاهش پیدا کند. تنها حالتی که شاید انتقال کارخانه به خاک آمریکا ضرر کمتری برای اپل به همراه داشته باشد، تصویب قانون جدید علیه محصولاتی باشد که در خارج از خاک آمریکا تولید می‌شوند.

منبع

ارسال یک پاسخ