جزییات سخت‌افزاری پلی استیشن 5 منتشر شد

0
1570
جزییات سخت‌افزاری پلی استیشن 5 منتشر شد

بعد از ماه‌ها حدس و گمان‌های مختلف و رخنه کردن جزییات فراوانی از نسل بعدی کنسول بازی شرکت سونی، این شرکت روز گذشته در جریان ایراد نطق اصلی در کنفرانس توسعه‌دهنده‌گان بازی یا Game Developers Conference 2020 که به صورت مجازی برگزار می‌شود بسیاری از جزییات سخت‌افزاری پلی استیشن 5 را برملا ساخت. این اطلاعات در حالی منتشر می‌شود که شرکت مایکروسافت نزدیک به 3 ماه پیش کنسول بازی ایکس باکس سری X خود را معرفی کرده و در این میان مقایسه مابین این دو کنسول ناگزیر به نظر می‌رسد.

در اولین گام برای آشنایی با پلی استیشن 5 بهتر است به سراغ بخش پردازشی این کنسول برویم جایی‌که شرکت سونی از یک پروسسور 8 هسته‌ای کاستوم سری AMD Zen 2 با فرکانس متغیر 3.5 گیگاهرتزی و مجهز به گرافیکی مبتنی بر معماری RDNA 2 شرکت AMD بهره گرفته که این آخری از قدرت 10.24 ترافلاپ برخوردار بوده و 36 واحد پردازشی آن حداکثر به فرکانس 2.23 گیگاهرتز دست پیدا می‌کنند که این فرکانس نیز طبیعتا متغیر خواهد بود. برای مقایسه با Xbox Series X با اینکه هر دو کنسول از یک معماری پردازشی و گرافیکی بهره می‌بنرد اما کنسول مایکروسافت در هر دو مورد حداقل روی کاغذ شرایط بهتر را نشان می‌دهد و پروسسور 8 هسته‌ای آن به فرکانس 3.8 گیگاهرتز دست پیدا کرده و توان گرافیکی GPU آن نیز 12 ترافلاپ است. نکته مهم دیگر به 52 واحد پردازشی این کنسول بزا می‌گردد که البته حداکثر فرکانس آن‌ها پایین‌تر از پلی‌استیشن 5 و برابر با 1.825 گیگاهرتز است. رم 16 گیگابایتی GDDR6 نیز تفاوتی با کنسول سونی ندارد.

جزییات سخت‌افزاری پلی استیشن 5 منتشر شد

یک تغییر مهم در PlayStation 5 نسبت به نسل‌های قبلی آن در حافظه داخلی دستگاه نهفته است جایی‌که هارد داخلی نسل‌های پیشین جای خود را به یک درایو کاستون 825 گیگابایتی SSD داده که سرعت لودینگ بازی‌ها را بسیار افزایش می‌دهد برای نمونه، همانطور که پیش از این اعلام شده بود بازی اسپایدر-من در حالت عادی روی PS4 به زمانی نزدیک به 8 ثانیه برای لودینگ نیاز دارد و حالا با SSD جدید این زمان به کمتر از 1 ثانیه کاهش پیدا کرده است.

داستان پلی استیشن 5 تنها به SSD و پردازنده جدید ختم نشده و در این کنسول امکانات تازه دیگری مثل پشتیبانی از اتصال هارد درایو‌های USB نیز پیش‌بینی شده که از این طریق می‌توان بازی‌های قدیمی‌تر PS4 را نیز روی این کنسول تجربه نمود. درایو فیزیکی 4K Blu-ray هنوز در این کنسول حضور داشته و می‌توان دیسک بازی‌ها را مثل قبل روی این کنسول نیز اجرا کرد اما این بازی‌ها همچنان باید اطلاعات خود را به SSD داخلی منتقل کنند. SSD داخلی این کنسول از نوع NVMe بوده و امکان آپگرید در آینده را ارائه می‌دهد اما بدین‌منظور باید به سراغ یک SSD‌ کاملا پر سرعت باشید که نیازهای سونی را در این زمینه پوشش بدهد (حداقل سرعت 5.5GB/s)

جزییات سخت‌افزاری پلی استیشن 5 منتشر شد

به گفته سونی،‌ کنسول جدید این شرکت از بازی‌های 8K و 4K با نرخ 120 هرتز پشتیبانی می‌کند و همچنین برنامه‌هایی برای افزودن صدای سه‌بعدی فراگیز، گزینه low power برای مصرف پایین‌تر انرژی و هماهنگی کامل با بازی‌های نسل قبلی PS4 در آن پیش‌بینی خواهد شد.

منبع

ارسال یک پاسخ