انقلاب دوربین ToF سه‌بعدی سونی،‌ دقیق‌تر از Face ID اپل

0
1949
انقلاب دوربین ToF سه‌بعدی سونی،‌ دقیق‌تر از Face ID اپل

شرکت سونی به گفته بلومبرگ روند تولید نسل جدید دوربین‌های سه‌بعدی زمان پرواز یا 3D ToF را برای پاسخگوئی به نیاز رو به افزایش مشتریان در سال 2019 افزایش داده است. دوربین ToF سونی قرار است در سال جاری میلادی در دوربین‌های اصلی یا سلفی گوشی‌های مختلف بازار ظاهرا شود و به گفته Satoshi Yoshihara، یکی از مدیران اجرائی سونی، تولید عمده این دوربین‌های سه‌بعدی در اواخر تابستان سال 2019 رخ می‌دهد. Yoshihara جزئیات بیشتری را در زمینه منافع مالی سونی در این زمینه افشا نکرد و صرفا به این نکته بسنده کرد که این کسب و کار در حال حاضر نیز سودده بوده و احتمالا بر نتایج مالی سونی در سال 2019 تأثیرگذار خواهد بود.

یک دوربین ToF سه بعدی همانطور که پیش از این نیز در مقاله جداگانه‌ای به آن پرداخته بودیم، رشته‌ای از نور نامرئی را به سمت سوژه پرتاب کرده و سپس زمان برخورد و بازگشت این رشته را اندازه‌گیری می‌کند. حداکثر فاصله مورد پشتیبانی سنسور سه‌بعدی سونی ظاهرا 5 متر است که برای سوژه‌های نزدیک تا متوسط، کفایت خواهد کرد. به گفته Yoshihara این ترکیب نسبت به نمونه‌های دیگر تشخیص چهره از جمله Face ID اپل که فناوری نور ساختار یافته (structured light متکی به ارسال نقطه‌های نامرئی روی صورت افراد) استفاده می‌کنند بسیار دقیق‌تر بوده و مدل 3 بعدی کارآمدتری را از چهره افراد و سوژه‌ها، تهیه می‌کند.

انقلاب دوربین ToF سه‌بعدی سونی،‌ دقیق‌تر از Face ID اپل

تشخیص چهره، تنها کاربری دوربین ToF نبوده و برای نمونه می‌توان از آن برای دریافت و تشخیص یک حرکت ویژه دست در دنیای بازی‌های مجازی استفاده کرد. در یک حالت دیگر، این دوربین امکان تشخیص عمق یک اتاق را خواهد داشت و از این طریق افکت‌های واقعیت مجازی، (مثلا شنا کردن یک ماهی بزرگ در بین اشیا اتاق) به زیبائی قابل محقق شدن هستند. باز کردن قفل با تشخیص چهره، اندازه‌گیری عمق برای بهبود فوکوس در محیط‌های با نور کم، اندازه‌‌گیری اشیاء و استفاده در کاربری‌های واقعیت ترکیبی از جمله دیگر موارد اشاره شده برای این دوربین هستند.

در حال حاضر گوشی‌های مجهز به دوربین ToF در بازار حضور حضور دارند که از آن جمله می‌توان به Oppo R17 Pro اشاره کرد اما کاربری این دوربین‌ها هنوز حداقل در بین کاربران عادی عمومیت پیدا نکرده است. چندی پیش نیز آنر View 20 هواوی با این دوربین عرضه شد و زمزمه‌هائی مبنی بر به‌کارگیری آن در پرچمداران بعدی این شرکت نیز به گوش می‌رسد هرچند زمان ارائه شده از سوی سونی برای ارائه عمده این سنسور در اواخر تابستان 2019 با زمان‌بندی ارائه P30 Pro چندان مطابقت نمی‌کند.

منبع

ارسال یک پاسخ