اینتل، SSD کش Optane Memory را با رابط M.2 معرفی کرد

2
2923
اینتل، SSD کش Optane Memory را با رابط M.2 معرفی کرد

شرکت اینتل هفته گذشته از سری جدید محصولات Optane یعنی حافظه SSD موسوم به Optane SSD DC P4800X با حافظه 3D XPoint معرفی کرد . حافظه 3D XPoint این بار اما در فرم Intel Optane Memory در دسترس کاربران قرار گرفته است. این محصول جدید یک حافظه SSD از نوع M.2 بوده و نقش درایو کش را برای کامپیوترهای دارای هارددیسک ایفا می‌کند.

حافظه Optane Memory از یک یا دو پکیج die از نوع 3D XPoint برای مهیا کردن ظرفیت 16 یا 32 گیگابایتی بهره گرفته و حجم پکیج نهایی آنها در مقایسه با اکثر SSDها به خصوص SSDهای مبتنی بر اسلات PCIe به دلیل استفاده از تنها دو لاین PCIe 3.0 بسیار کوچک‌تر است؛ استفاده از تنها دو لاین PCIe 3.0 ابن مجموعه را قادر می‌سازد تا از اسلات‌های M.2، نوع M‌ و B پشتیبانی کند. این اس اس دی Optane Memory البته در اسلات‌های M.2 که تنها اتصال SATA دارند قابل بکارگیری نیست.

حجم پایین حافظه‌های اس اس دی جدید اینتل امکان استفاده از آنها را به عنوان SSDهای معمولی بسیار محدود می‌کند و قصد خود اینتل نیز از ارائه این دو مدل بکارگیری آنها به عنوان حافظه کش در فناوری Rapid Storage Technology این شرکت است اینتل نخستین بار از فناوری کش مبتنی بر SSD‌ در سال 2011 با تکنولوژی Smart Response Technology رونمایی کرد و این نوع جدید حافظه‌های SSD مخصوص کش نیز در اصل تفاوت چندانی با Smart Response Technology‌ ندارد اما اینتل برای بهره‌گیری بهتر از حافظه‌های 3D XPoint تغییراتی را در الگوریتم کش ایجاد کرده است.

اینتل، SSD کش Optane Memory را با رابط M.2 معرفی کرد

فناوری جدید اُپتان مموری اینتل در حال حاضر تنها در ویندوز 10 نسخه 64 بیتی و در درایو بوت قابل بکارگیری است؛ بوت شدن از حافظه کش در این حالت نیز مستلزم قرارگیری کنترلر حافظه چیپ‌ست در حالت RAID و نه AHCI بوده که این امکان را فراهم می‌کند که درایو کش به عنوان یک درایو استاندارد NVMe در دسترس نبوده و تنها توسط درایورهای اینتل از طریق کنترلر حافظه، دیده شود. این ویژگی اخیر برای اولین بار به چیپ‌ست‌های سری 100 اسکای-لیک اینتل افزوده شد اما پشتیبانی این نوع از حافظه در فیرم‌ویر بوت تنها در مادربوردهای سری 200 از نوع Kaby Lake دیده می‌شود و درایورهای اینتل نیز پشتیبانی از اُپتان مموری را تنها مختص پروسسورهای Kaby Lake خواهند کرد. این دو حافظه 16 و 32 گیگابایتی که از 24 آوریل (4 اردیبهشت) به بازار عرضه می‌شوند به ترتیب 44 و 77 دلار قیمت خواهند داشت.

منبع

2 دیدگاه

ارسال یک پاسخ