بررسی سه مدل حافظه فلش در سه کلاس متفاوت از برند Apacer

1
2486

حافظه‌های فلش در زندگی روزمره ما کاربردهای زیادی دارند، از جمله در محل کار، در خانه، برای پخش موسیقی در ماشین یا به هنگام جابه‌جایی فایل‌ها بین دوستان و آشنایان؛ به گونه‌ای که هر شخص نیازمند تهیه یک نوع از این حافظه‌ها برای خود است. نیاز فراوان به این حافظه‌های قابل‌حمل باعث شده است که برندهای مختلف سخت‌افزاری انواع مختلفی از این نوع وسیله ذخیره‌سازی را در طرح‌ها و سرعت‌های متنوع به بازار عرضه کنند. تنوع در حجم، طرح و نسخه درگاه USB مورد استفاده در این حافظه‌ها به‌قدری زیاد است که کاربران عموما به‌هنگام انتخاب مدل مناسب برای خود دچار تردید می‌شوند. از این رو، بررسی عملی این حافظه‌ها این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که در این بازار متنوع،‌ پیش از خرید، اطلاعات مناسبی نسبت به نوع حافظه دلخواه خود کسب‌کنند و آگاهانه تصمیم به خرید بگیرند.

Sponsored

شرکت Apacer از بازیگران مهم عرصه تولید و ارائه حافظه‌های موقت و تجهیزات صنعتی کامپیوتر است. این شرکت در تولیدات خود، نیم‌نگاهی هم به بازار عمومی کامپیوتر دارد و محصولاتی مانند حافظه‌های USB ارائه می‌کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی سه مدل حافظه فلش AH116، AH157 و AH553 از برند Apacer که در سه کلاس مختلف عرضه‌شده، بپردازیم.

بررسی حافظه های فلش apacer

حافظه فلش Apacer AH116 مجهز به درگاه USB2 است. این حافظه Low Profile در دورنگ تمام سفید و تمام مشکی در حجم‌های 4 تا 32 گیگابایت عرضه می‌شود. AH116 ابعادی برابر با 2.5 در 1.7 سانتی‌متر دارد که در حقیقت کوچک‌تر از یک سکه 500 تومانی است.

بررسی حافظه های فلش apacer

بررسی حافظه های فلش apacer

به لطف فناوری COB یا Chip-on-Board، این فلش مموری ضدضربه، ضد آب و مقاوم در برابر گردوخاک گرفتگی است. پشتیبانی از کلیه نسخه‌های سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس و Mac، سازگاری کامل آن را برای استفاده در انواع محیط‌ها فراهم می‌کند. این حداکثر سازگاری با انواع دستگاه‌ها، در کنار سایز کوچک آن، AH116 را به یک کاندیدای مناسب جهت استفاده در سیستم‌های صوتی خودرو تبدیل می‌سازد. در این مقاله به تست مدل 16 گیگابایتی تمام مشکی Apacer AH116 می‌پردازیم. در بنچمارک ATTO که یکی از معروف‌ترین برنامه‌های تست سرعت تجهیزات ذخیره‌سازی است، سرعت خواندن این حافظه تقریبا نزدیک 29MB/s و سرعت نوشتار به 5MB/s می‌رسد:

بررسی حافظه های فلش apacer

بنچمارک CrystalDiskMark حداکثر سرعت خواندن برای اطلاعات Seqential را حدود 29MB/s و سرعت نوشتار را حدود 12MB/s نشان می‌دهد:

بررسی حافظه های فلش apacer

همان‌طور که مشاهده می‌شود سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات 4K تعریفی ندارد و البته انتظار بیشتری هم نمی‌توان از این درایو USB2 داشت. در استفاده عادی از این درایو، یک فایل 3.8GB فیلم روی آن کپی شد که بیش از 17 دقیقه به طول انجامید. یکی از نگرانی‌ها در مورد فلش مموری‌های سایز کوچک داغ شدن بیش از حد آنهاست که خوشبختانه در این مدل، مشکلی از این نظر مشاهده نکردیم و حافظه فلش در هنگام استفاده سنگین نیز گرمای زیادی از خود بروز نداد که در نهایت نکته مثبتی است و به طول عمر درایو کمک می‌کند.
Apacer AH116 یک حافظه فلش با قیمت کم، مناسب برای استفاده‌های روزمره است که مزیت ضد‌آب، ضد‌ضربه و ضد‌گردوغبارگرفتگی آن، خیال کاربران را از لحاظ حفظ شدن اطلاعات‌شان در هنگام استفاده از آن در هر شرایطی آسوده می‌سازد. تنها نکته منفی که در این حافظه مشاهده شد، نبود Activity LED بود.
بررسی حافظه های فلش apacer
حافظه فلش دیگر مورد بررسی در این مقاله، مدل Apacer AH157 است. این حافظه در دورنگ، سفید با درپوش آبی و مشکی با درپوش قرمز در حجم‌های 8 تا 64 گیگابایت عرضه می‌شود. مهم‌ترین تفاوت این فلش با مدل قبلی، استفاده از درگاه پرسرعت USB3 و رنگ‌آمیزی زیباتر آن است. ترکیب رنگ قرمز و مشکی کاربران را به یاد تم ROG می‌اندازد و رنگ سفید و آبی نیز تم محبوب بسیاری از قطعات جدید ورود کامپیوتر است.

بررسی حافظه های فلش apacer

بازهم به لطف فناوری COB، مدل Apacer AH157 نیز ضدضربه، ضد‌آب و مقاوم در برابر گردوخاک است. قیمت مناسب، جذابیت تم ظاهری، در کنار استفاده از درگاه پرسرعت USB3، این حافظه فلش را مناسب استفاده در انواع محیط‌های کاربری می‌سازد. در اینجا به تست مدل 16 گیگابایتی مشکی-قرمز Apacer AH157 می‌پردازیم.
در بنچمارک ATTO به‌سرعت چشمگیر بالای 120MB/s برای خواندن اطلاعات رسیدیم که برای چنین درایو رده متوسطی بسیار عالی بود؛ اما سرعت نوشتار به نزدیک 10MB/s رسید که خیلی قابل‌توجه نبود:
بررسی حافظه های فلش apacer
در تست CrystalDiskMark سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات Sequential و 4K بهتر مشخص‌شده است:

بررسی حافظه های فلش apacer

با اینکه سرعت نوشتار اطلاعات Apacer AH157 در سطح معمولی و در حد انتظار است، اما سرعت خواندن بالای آن، یک مزیت قابل توجه است چرا‌که می‌توان در پخش مستقیم فیلم‌های Full HD روی دستگاه‌های پخش چندرسانه‌ای بدون نگرانی از کندی حافظه یا قطع و وصل شدن فیلم از آن استفاده کرد. لازم به ذکر است در استفاده عادی از این درایو، یک فایل 3.8GB فیلم روی آن کپی شد که بیش از 7 دقیقه به طول انجامید.
Apacer AH157 حافظه فلش USB3 زیبا، کم‌حجم، با ظاهری جوان‌پسند است که در کنار مزیت‌هایی همچون ضد‌آب، ضدضربه و ضد‌گرد‌و‌غبار گرفتی، سرعت خواندن بالایی دارد. در هنگام استفاده سنگین فلش داغ نشد و تنها نکته منفی که در این حافظه مشاهده می‌شود فقدان وجود Activity LED است.

بررسی حافظه های فلش apacer

حافظه فلش Apacer AH553 آخرین و قوی‌ترین مدل مورد بررسی این مقاله است. این قطعه دارای بدنه محکم آلومینیومی به رنگ آبی تیره است و در حجم‌های 32 تا 256 گیگابایت عرضه می‌شود و ابعادی برابر با 5.9 در 1.8 سانتی‌متر دارد. این مدل در کنار حجم بالایی که برای ذخیره اطلاعات پرحجم دارد مجهز به حافظه‌های NAND Flash با دوام MLC در قلب خود است که در واقع این نوع حافظه‌های پرسرعت در SSD ها به‌کار می‌رود.

بررسی حافظه های فلش apacer

NAND Flash های به‌کار رفته در Apacer AH553 از نوع 19 نانومتری و ساخت شرکت توشیبا هستند. این درایو همچنین مجهز به سریع‌ترین کنترلر اختصاصی USB3 به‌نام Phison PS2251-08 است که روی کاغذ می‌تواند حافظه‌های NAND Flash را تا سقف سرعت 400MB/s برای خواندن و 300MB/s برای نوشتن اطلاعات متوالی همراهی کند.
با توجه به‌سرعت تبلیغ‌شده برای Apacer AH553، انتظارها از تست‌های این درایو بالاست. در اولین تست، به سراغ نرم‌افزار ATTO می‌رویم. سرعت خواندن اطلاعات متوالی در آن به بیش از 300MB/s و سرعت نوشتار اطلاعات به طور میانگین به 50MB/s می‌رسد.

بررسی حافظه های فلش apacer

باکمی تخفیف می‌توان سرعت خواندن اطلاعات را در حد انتظار ارزیابی کرد، اما سرعت نوشتار اصلا نزدیک به عدد 300MB/s تبلیغ شده برای آن نرسید.
به‌سرعت سراغ بنچمارک CrystalDiskMark می‌رویم. در اینجا نیز سرعت خواندن مطابق انتظار بالای 300MB/s است اما سرعت نوشتار، آن‌چنان‌که باید نیست و نزدیک به 70MB/s است:

بررسی حافظه های فلش apacer

با توجه به اینکه در Apacer AH553 از حافظه‌های ناند فلش MLC کلاس SSD استفاده شده و سرعت بالایی را می‌توان از آن انتظار داشت، برای این حافظه تست Copy بنچمارک AS SSD را نیز اجرا کردیم. بنچمارک Copy این برنامه، دو فایل ISO 500 مگابایت را در دو پوشه جداگانه روی حافظه ایجاد و همزمان در یکدیگر کپی می‌کند. این تست، همچنین با شبیه‌سازی حالت نصب برنامه، یکسری فایل‌های بسیار ریز را روی درایو کپی بررسی حافظه های فلش apacerمی‌کند. در تست آخر نیز سرعت لود فایل ریخته شده روی درایو را بررسی می‌کند. در واقع این تست «خواندن و نوشتن همزمان» روی حافظه را انجام می‌دهد و سرعت انتقال داده‌ها را گزارش می‌کند:

بررسی حافظه های فلش apacer

همان‌طور که مشاهده می‌کنید این اعداد برای یک حافظه فلش قابل‌توجه است و در حد انتظار ما از یک حافظه USB3 رده‌بالای High End. لازم به ذکر است در استفاده عادی از این درایو، یک فایل 3.8GB فیلم روی آن کپی شد که مدت‌زمان کپی شدن آن کمتر از 25 ثانیه به طول انجامید و این بسیار قابل‌توجه است.
حافظه فلش Apacer AH553 را می‌توان مناسب خوره‌های کامپیوتر، افراد حرفه‌ای، تعمیرکاران کامپیوتر و متخصصان IT شرکت‌ها دانست که می‌توانند میزان بالایی از اطلاعات را در حجم کوچک به همراه خود به‌سرعت جابه‌جا کنند. هرچند فقدان Activity LED و سرعت‌پایین نوشتار به نسبت میزان تبلیغ شده روی آن یک ضعف به حساب می‌آید، اما همچنان سرعت قابل‌قبولی را به‌عنوان یک درایو High End از خود به نمایش گذاشت. از این رو همچنان می‌توان جایگاه رده‌بالایی را برای Apacer AH553 در لیست خرید کاربران حرفه‌ای در نظر گرفت.
در پایان، شایان‌ذکر است، تمامی بنچمارک‌ها در حالت پیش‌فرض سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، در محیط سیستم‌عامل ویندوز Windows 7 SP1 انجام گرفته، در هنگام تست، حافظه فلش تنها دستگاه جانبی متصل به درگاه USB3 مادربرد و مشخصات سخت‌افزاری کامپیوتر مورد تست نیز شامل CPU Core i7 4790K، مادربرد Asus Z97 Hero VII و رم‌های G.SKILL RipjawsX 8GB 1866 CL9 بوده است.

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ