ژاپن تلافی می‌کند صادرات مواد کمیاب به کره جنوبی ممنوع!

0
1507
ژاپن تلافی می‌کند صادرات مواد کمیاب به کره ممنوع!

یک خبر کوتاه و ظاهرا نچندان پر اهمیت شاید خواب خوش را از دیدگان کمپانی‌های کره‌ای سازنده اسمارت‌فون برباید؛ ژاپن اعلام کرده که از این پس صادرات برخی از مواد کمیاب و شیمیایی خود را به کره‌جنوبی ممنوع می‌کند. این تصمیم که در روزنامه ژاپنی Sankkei منعکس شده پس از آن اتخاذ گردیده که دادگاه عالی کره‌جنوبی در حکمی در سال گذشته اعلام کرد که خسارات کره‌ای‌هایی که در جنگ جهانی دوم توسط کمپانی‌های ژاپنی به کار اجباری وا داشته شده بودند از سوی ژاپن به صورت مناسب جبران نشده است. مواد کمیاب مورد بحث در این نوبت، پلی آمیدهای ترکیب شده با فلور (fluorinated polyimide) مورد استفاده در اسمارت‌فون و صفحه‌نمایش‌های تلویزیونی، مواد مورد استفاده در حین لحیم کردن چیپ روی مدارهای چاپی و فلوراید هیدرژن به شدت خالص مورد استفاده در ریز ساخت نیمه‌هادی‌ها (etching semiconductors) است.

ژاپن تلافی می‌کند صادرات مواد کمیاب به کره ممنوع!
گروهی از شهروندان کره‌ای معترض در مقابل کنسولگری ژاپن در بوسان

اگر فکر می‌کنید که کمپانی‌های کره‌ای امکان تهیه این مواد کمیاب را از دیگر کشورها دارند باید بدانید که در مورد اول یعنی پلی آمیدهای ترکیب شده با فلور، سهم ژاپن از این کالا در جهان 90 درصد و در مورد بعدی، 70 درصد است و بدین‌ترتیب جایگزین ژاپن برای کمپانی‌های کره‌ای حداقل در این دو مورد بسیار مشکل و شاید در برخی موارد، ناممکن باشد. به موجب این تصمیم جدید کمپانی‌های ژاپنی در هنگام ارسال این مواد کمیاب به کره جنوبی، ملزم به تهیه یک اجازه صادرات از دولت خواهند بود که هر اجازه، نزدیک به 90 روز به طول می‌انجامد.

کره و ژاپن تا به امروز طبق یک توافق‌نامه فی‌مابین، صادرات موادی از این دست را تسهیل کرده بودند اما با اتفاقات پیش آمده حالا شرایط بحرانی بزرگی پیش روی کمپانی‌های کره‌ای سازنده گوشی‌های موبایل به ویژه سامسونگ و ال‌جی قرار دارد. در شرایطی مشابه، کشور چین نیز در اوج اختلافات تجاری با آمریکا تهدیدی از این دست برای ممنوعیت صادرات مواد شیمیایی کمیاب به آمریکا را وضع کرده بود.

منبع

ارسال یک پاسخ