همه آنچه می‌‌خواهید در مورد تلگرام X بدانید

0
3607
همه آنچه می‌‌خواهید در مورد تلگرام X بدانید

شرکت تلگرام از جدیدترین پروژه خود برای این اپلیکیشن پیام‌رسان پرده برداشته است؛ تلگرام X که از چندی پیش به صورت بتا عرضه شده بود تنها یک آپدیت ساده و اپلیکیشنی مشابه تلگرام اصلی نیست و آنطور که خود این شرکت ادعا کرده است، این برنامه به طور کامل از ابتدا تا انتها یک برنامه تازه و جدید است. هدف اصلی از ساخت تلگرام X به گفته شرکت سازنده آن، دمیدن روحی تازه در این برنامه پیام‌رسان و دستیابی به سرعت هرچه بیشتر و کیفیت استفاده است. تلگرام X در وب‌سایت شرکت سازنده اینگونه معرفی شده است:

«هدف ما سریع‌تر و زیباتر ساختن تلگرام و [در عین حال] راحتی استفاده با گذشت هر ماه [جدید] است. رقابت روح پیشرفت است، بنابراین ما در ابتدا الهام‌‌های متعددی را از دیگر پیام‌رسان‌ها که ما را به جلو هدایت می‌کردند دریافت کردیم. اما با گذشت سال‌‌ها، نوآوری‌های کمتر و کمتری را از سوی رقبا شاهد بودیم که حالا ظاهرا در پی به‌کارگیری ویژگی‌های تلگرام در پلتفرم‌های خودشان با متوسط دو سال تأخیر هستند. در این فضا ما به رقابت داخلی [با محصول خودمان] برای شعله‌ور نگه‌داشتن [این اشتیاق] پرداختیم. این دلیل آن است که چر در طی دوسال گذشته نسل جدیدی از برتامه تلگرام را به موازات ورژن اصلی توسعه داده‌ایم. پروژه تلگرام X شامل اپلیکیشن‌هائی می‌شود که از ابتدا [به صورت مستقل] با کدهائی کاملا جدید و بدون [دسترسی به] میراث ابزارهائی که اپلیکیشن‌‌های قبلی در طی این سال‌ها با آن‌ها انباشته شده‌اند، نوشته شده ‌‌است.»

 

 

در این برنامه ویژگی‌های تازه‌ای دیده می‌شود و برخی از ویژگی‌های قبلی حاضر در اپلیکیشن‌ پیشین بهبود پیدا کرده‌اند. یکی از این نکات جدید قابلیت Swipe کردن در این برنامه است به این صورت که نه‌تنها منوی اصلی اینک به دو بخش مجزای چت و تماس تقسیم شده که با Swipe می‌توان بین آنها جابجا شد (و البته هنوز قابلیت Call‌ در ایران کاربرد ندارد) بلکه با کشیدن هر پیغامی به سمت راست نیز می‌توان مستقیما منوی share را فعال کرد. کشیدن پیغام‌ها به سمت چپ نیز برای پاسخ دادن و Reply به کار می‌رود از دیگر تغییرات Telegram X باید به پلیر موسیقی تغییر یافته اشاره کرد که در آن استریم موسیقی بدون نیاز به انتظار برای دانلود کامل آهنگ صورت می‌پذیرد.

همه آنچه می‌‌خواهید در مورد تلگرام X بدانید
مکانیزم Swipe در تلگرام X

یک نکته جالب دیگر در این میان حالتی تحت عنوان Bubbles Mode است که با غیر فعال کردن آن چت‌ها از حالت پیش‌فرض که درون کادری حباب مانند هستند خارج شده و فضای بیشتری برای دیدن چت‌ها و دیگر مدیاها در یک صفحه فراهم می‌شود. این گزینه همراه با قابلیتی تحت عنوان Night Mode که تم صفحه را برای استفاده راحت‌تر در شب، تیره می‌کند در منوی همبرگری سمت چپ قرار دارند.

همه آنچه می‌‌خواهید در مورد تلگرام X بدانید
حذف چت‌ها از درون حباب و باز شدن فضا برای عکس و محتوا

در پست‌های ارسالی هر فرد برای خود که تحت عنوان Saved Messages شناخته می‌شود در تلگرام X پست‌ها به تفکیک در بالا تحت گزینه‌هائی مثل پیام‌ها، مدیا، فایل‌ها (Docs)، لینک‌ها و فایل‌های صوتی طبقه‌بندی شده و بدین‌ترتیب دسترسی به آنها کاملا آسان‌تر صورت می‌گیرد. هنگام ارسال یک فایل درون کانال‌ها نیز امکانات تازه‌ای در تلگرام X در اختیار کاربران قرار دارد که با دسته‌بندی‌کردن فایل‌ها پروسه ارسال را آسان‌تر می‌کنند.

همه آنچه می‌‌خواهید در مورد تلگرام X بدانید
دسته‌بندی محتوا در صفحه Saved Messages

یک گزینه جالب دیگر در Telegram X امکان دیدن پیش‌نمایشی از یک چت یا کانال بدون باز کردن آن است که درست همانند قابلیت مشابه‌ای در اینستاگرام تنها کافی‌ست دست را روی اسم هر کانال دلخواهی نگه داشت؛ در این حالت چت یا کانال مورد نظر به صورت پاپ-آپ به نمایش در می‌آید و با رها کردن دست نیز بدون اینکه محتوای چت، تیکِ خواندن شدن را دریافت کند یا تعداد پست‌‌های مطالعه نشده کانال تغییر کرد، چت یا کانال به جای خود باز می‌گردد.

پیام‌رسان تلگرام در حال حاضر با 180 میلیون کاربر یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های پیام‌رسان به‌خصوص در بازار ایران است و تغییراتی از این دست می‌تواند به محبوبیت این برنامه کمک فراوانی کند.

تلگرام X برای اندروید و iOS در دسترس قرار دارد و با آنکه امروز چند ساعتی از App Store خارج شد اما مجددا به این فروشگاه اپلیکیشن‌ افزوده شد. نکته حالب در مورد تلگرام X برای iOS نوشته شدن آن به طور کامل با Swift است که آن را کاملا سریع‌تر و سبک‌تر از گذشته کرده و مصرف باتری دستگاه را بسیار بهبود می‌بخشد.

منبع

ارسال یک پاسخ