اپل و ایمجینیشن قرارداد همکاری مجدد امضا کردند!

0
2895

شرکت ایمجینیشن که از گذشته‌های دور به عنوان یکی از شرکای همیشگی اپل در ساخت گرافیک‌های موبایلی PowerVR این برند شناخته می‌شد، در سال 2017 با تصمیم اپل برای تولید GPU‌ موبایلی خود با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده و پس از تلاش‌های حقوقی برای دریافت غرامت از اپل، به ناچار در زمانی کوتاه در ژوئن 2017 در معرض فروش قرار گرفت. اپل اما حالا به توافق جدیدی با صاحبان جدید برند ایمجینیشن دست پیدا کرده که با وجود آنکه هنوز مفاد آن اطلاعای در دست نیست اما حدس و گمان‌های تازه‌ای را در این حوزه مطرح می‌کند.

مجموعه ایمجینیشن با نام کامل Imagination Technologies امروز در خبر کوتاهی، از یک قرارداد چند ساله توافق مجوز (license agreement) با اپل خبر داد که در آن احتمالا برخی حقوق مالکیت معنوی (IP) شرکت Imagonation در اختبار اپل قرار می‌گیرد. این خبر از آن جهت اهمیت دارد که پیش از این مجموعه Imagonation در سال 2017 و قبل از فروش این شرکت ادعا کرده بود که اپل بدون نقض پتنت‌ ما نمی‌تواند گرافیک بسازد! و حالا ظاهرا این ادعا جامه عمل به خود پوشده است.

اپل و ایمجینیشن قرارداد همکاری مجدد امضا کردند!

همکاری این دو شرکت به سال‌های دور و به زمان ارائه اولین آیفون مجهز به گرایک PowerVR MBX GPU باز می‌گردد اما در سال 2017 و اپل تصمیم گرفت تا از GPU‌ داخلی خود در چیپ‌ست A11 Bionic استفاده کند که در آیفون X مورد استفاده قرار گرفت و این تحول به معنای قطع همکاری اپل با Imagonation منجر شد. این شرکت پس از آن در همان سال 2017 به یک شرکت چینی به نام Canyon Bridge فروخته شد و در همان سال نیز اپل را به نقض پتنت‌های خود متهم کرد. این شرکت به تازگی از گرافیک‌های جدید IMG-A خود رونمایی کرده که آن را GPU‌ همه چیز می‌داند و دایره استفاده آن به جز موبایل به اتوموبیل‌ها و اینترنت اشیاء نیز ادامه پیدا می‌کند. جزییات توافق جدید اپل با Imagination هنوز مشخص نیست و بدین‌ترتیب نمی‌توان نسبت به حضور مجدد گرافیک‌های PowerVR در محصولات آینده اپل چندان با اطمینان سخن گفت.

منبع

ارسال یک پاسخ