خداحافظی گوگل با هواوی و پیوستن کوالکام و اینتل به آن!

0
2115
خداحافظی گوگل با هواوی و پیوستن کوالکام و اینتل به آن!

دعوای تجاری چین و آمریکا امروز وارد مرحله بزرگ و غیر قابل باوری شد که بدبین‌ترین ناظران را نیز به تعجب وا داشته است. خبرگزاری رویترز روز گذشته با انتشار خبری در این رابطه از خداحافظی گوگل با هواوی سخن گفت! طبق این خبر شرکت هواوی بلافاصله دسترسی به آپدیت‌های سیستم‌عامل اندروید را از دست داده و ورژن بعدی اسمارت‌فون‌های این شرکت خارج از چین نیز امکان دسترسی به سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های محبوبی همچون Google Play Store و Gmail را از این پس نخواهندداشت.

رویه جدید گوگل با هواوی از اطلاعیه صادر شده توسط US Commerce Department در روز چهارشنبه نشأت می‌گیرد که در آن هواوی و برخی شرکت‌ها دیگر در فهرستی تحت عنوان Entity List قرار گرفته که با فرمان اجرایی صادر شده توسط ترامپ، امکان همکاری با آنها توسط کمپانی‌های آمریکایی وجود ندارد. این ماجرا کاملا مشابه اتافقی‌ست که سال گذشته برای شرکت ZTE رخ داد و سپس با برخی تغییرات و یک جریمه 1.3 میلیارد دلاری برطرف شد در شرایط فعلی مشکل گوگل با هواوی تنها یکی از مشکلات این شرکت چینی‌ست و متعاقب خبر اول در این زمینه حالا صحبت از پیوستن شرکت‌های آمریکایی دیگری به این ماجرا به میان آمده که مهم‌ترین آنها برای هواوی، مطمئنا، اینتل و کوالکام است. شرکت هواوی با اینکه برای گوشی‌های رده میانی و پرچمداران خود عمدتا از پروسسورهای HiSilicon خود استفاده می‌کند اما این ماجرا در گوشی‌های رده پایین‌تر از یک سو و کامپیوترهای این شرکت و کسب و کار سرورهای آن به شدت تأثیرگذار خواهد بود.

در پی اعلام رسمی این ماجرا هر دو شرکت گوگل و هواوی به آن واکنش نشان دادند. گوگل در اولین واکنش که در حساب کاربری Android در توییتر منتشر شد، ضمن اعلام پایبندی به دستورات دولت آمریکا در این زمینه از در دسترس بودن سرویس‌های خود نظیر Google Play و آپدیت‌های امنیتی برای گوشی‌های فعلی هواوی خبر داد که این ضمنا به معنای در دسترس نبودن این موارد برای گوشی‌های جدید است.

خداحافظی گوگل با هواوی و پیوستن کوالکام و اینتل به آن!

پاسخ هواوی اما با وجود مبسوط‌تر بودن اما در آن بیشتر به کلی گویی اکتفا شده است:

«هواوی مشارکت قابل توجه‌ای در توسعه و رشد اندروید در سراسر دنیا داشته است. به عنوان یکی از شرکای کلیدی اندروید ما به صورت نزدیک با پلتفرم اپن‌سورس [اندروید] برای توسعه اکوسیستمی که هم برای کاربران و هم این صنعت سودمند باشد کار کرده‌ایم.

هواوی به ارائه آپدیت‌های امنیتی و خدمات پس از فروش به همه اسمارت‌فون‌های آنر و هواوی و محصولات تبلت از جمله آنهایی که فروخشته شده و آنهایی که در انبار در سرتاسر جهان است ادامه می‌دهد.

ما به ساخت یک اکوسیستم نرم‌افزاری امن و پایدار برای ایجاد بهترین تجربه برای کاربران در سرتاسر جهان ادامه می‌دهیم.»

ابعاد این ماجرا و تقابل گوگل با هواوی هنوز به طور کامل روشن نشده و مطمئنا در طی روزهای آینده اطلاعات بیشتری در این زمینه منتشر خواهد شد.

منبع

ارسال یک پاسخ